Driftstopp på NH|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Driftstopp på NH
[NH]Aemno
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
sp_UserOfflineSmall Offline
554618
February 26, 2004 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Zaver wrote: [quote=NH|Noddan][quote=Zaver]NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

Som woxxman sa, när har vi tidigare varit ner detta året förutom i samband med ISP-bytet?

Slå ut det över ett år inte 3 månader, sedan igår har ni haft ~50% uptime, inte så intressant eller hur?

Men om vi slår ut det på ett år så ska ju 99% betyda att i 3,5dagar(84h) sak NH vara nere för att inte hålla 99% .. gör det inte det eller vad menar du ?

// Patrik

LuckyLuke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
554659
February 26, 2004 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

länken på första sidan till forumet ser liiite konstig ut. Även om man håller pekaren långt ut, så markeras:

"Kommentera i forumet" och

"Postad av Anton 2004/02/26 Kl : 17:59"

fast så kanske det ska vara........

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
554678
February 26, 2004 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Aemno][quote=Zaver][quote=NH|Noddan][quote=Zaver]NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

Som woxxman sa, när har vi tidigare varit ner detta året förutom i samband med ISP-bytet?

Slå ut det över ett år inte 3 månader, sedan igår har ni haft ~50% uptime, inte så intressant eller hur?

Men om vi slår ut det på ett år så ska ju 99% betyda att i 3,5dagar(84h) sak NH vara nere för att inte hålla 99% .. gör det inte det eller vad menar du ?

// Patrik

Precis!
Och 2004 har inte börjat bra, det här är andra gången det är nere och om en vecka eller vad det nu var är det dags igen. De 3,5 dagarna är snart passerade och nio långa månader är kvar av året.

Diskustera typen av frågor som rör organisation/kvalitet/uppförande är oftast meningslösa med redaktionsmedlemmar för de erkänner inte sina fel. Har stor erfarenhet från NH, SC & 64bits, det bästa är att skicka redaktionsmedlemmar epost för det är då det händer saker.

Så om någon känner för att fortsätta så vet ni vad jag föredrar istället för en tråd på 3 sidor är 2 består av pajkastning.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
554703
February 27, 2004 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Zaver wrote: NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

Skitsnack , bara för att du inte alltid kommer in på sidan så behöver inte sidan vara nere , kan ju vara DNS som jävlas osv.
Sist den var nere var just vid ISP byte, innan de har de knappast varit några längre avbrott.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
554712
February 27, 2004 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: [quote=Zaver]NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

Skitsnack , bara för att du inte alltid kommer in på sidan så behöver inte sidan vara nere , kan ju vara DNS som jävlas osv.
Sist den var nere var just vid ISP byte, innan de har de knappast varit några längre avbrott.

Vi har inte haft några avbrott sedan byte av ISP.

Som tidigare har sagts...det kan mkt väl bero på andra orsaker. Jag kör en lina och forumet fungerar hur bra som helst (som att browsa på ens egen dator) Medan andra kör andra linor och klagar på att det går segt eller inte alls.

Det beror inte alltid på forumet helt enkelt.

/C
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
554736
February 27, 2004 - 4:15 am
sp_Permalink sp_Print

mja det är väl inget större problem, men är man nu van att susa in på NH för att se vad som är på gång och ni inte finns så är det ju ett klart irritations moment, men som sagt jag överlever

En liten fråga bara ni är en tung IT sait varför är eran server så svår att ha uppe, trodde ni var proffs grabbar 🙂

/C

[NH]Aemno
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
554745
February 27, 2004 - 6:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ja men avbrott för att göra besökarna mer glada av förbättringar kan väl inte vara ledsamt?... låter typ som att det inte är bra ?,, 😉

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
554775
February 27, 2004 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

/C wrote: mja det är väl inget större problem, men är man nu van att susa in på NH för att se vad som är på gång och ni inte finns så är det ju ett klart irritations moment, men som sagt jag överlever

En liten fråga bara ni är en tung IT sait varför är eran server så svår att ha uppe, trodde ni var proffs grabbar 🙂

/C

Inte bara det...den känns ganska slö också jämfört med (vissa) andra saiter. Kan ju va för att det ständigt är många besökare, va vet jag 🙄

zplaTTer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
554782
February 27, 2004 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

råkade ut för samma sak själv samtidigt som er och samma problem med det löser man snabbt när amn vet som är paj !

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
554841
February 27, 2004 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Zaver wrote: [quote=[NH]Aemno][quote=Zaver][quote=NH|Noddan][quote=Zaver]NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

// Patrik

Precis!
Och 2004 har inte börjat bra, det här är andra gången det är nere och om en vecka eller vad det nu var är det dags igen. De 3,5 dagarna är snart passerade och nio långa månader är kvar av året.

Diskustera typen av frågor som rör organisation/kvalitet/uppförande är oftast meningslösa med redaktionsmedlemmar för de erkänner inte sina fel. Har stor erfarenhet från NH, SC & 64bits, det bästa är att skicka redaktionsmedlemmar epost för det är då det händer saker.

Så om någon känner för att fortsätta så vet ni vad jag föredrar istället för en tråd på 3 sidor är 2 består av pajkastning.

Men snälla rara, jämför du NH med en personlig webbsite som har runt 2 besökare varje dag? NH har en massiv belastning som bara ökat det senaste året och då ökar risken för fel markant. I slutändan har det ofta berott på undermåliga servers. Men då får man gärna ha i åtanke att NH ingår i ett nätverk av sammanlagt 10 aktiva sajter som alla kräver serverkraft och underhållning.
Hade vi enbart behövt koncentrera oss på NH hade det såklart blivit lättare att tillhandahålla serverkraft men så är alltså inte fallet.
En ytterligare anledning är NH.com som ligger på samma server som .se och när vi får upp artiklar/recensioner som snappas upp internationellt blir det i bland tillfälliga belastningar som är väldigt hårda på vår server.
Tyvärr blir man inte miljonär på att driva en hårdvarusajt, några få undantaget, och det har helt enkelt inte funnits finanser till servrar.
Tack vare en sponsor kommer vi dock inom kort att göra en serveruppgradering som heter duga. Detta kommer betyda ett snabbare och stabilare NH även vid "peak belastningar" på den internationella sajten.

Sen säger du att man inte kan ta upp problemen med redaktionsmedlemmar för att de/vi inte kan erkänna att man har fel. Det är möjligt att du haft de erfarenheterna men personligen brukar jag stå för eventuella misstag även officiellt.
Att man sen inte alltid får respons i forum osv. kan ju t.ex vara för att man helt enkelt missar inlägg och trådar som tar upp dessa "fel". Om vi sen svarar per mail då är det ju inte så konstigt utan bara positivt i min mening.

Den enda pajkastning jag ser är från ditt håll Zaver och eftersom du (till en början i alla fall) säger att du gärna vill se att vi förklarar oss officiellt har du mitt svar här.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
554897
February 27, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Aha Zaver, så du vill alltså inte att vi ska vara nere någon dag i nästa vecka. Vi ska alltså ha kvar våran gamla server så att det går långsamt att surfa här?
Vi ska alltså helt och hållet sluta att uppgradera våran sida eftersom det gör att ni någon gång inte kan komma in på den, det tycker jag lät som en förträfflig idé!
Och slå ut våran downtime på ett år då, du kan väl skriva ner alla driftstopp som vi haft under det senaste året så ska du nog se att ligger rätt nära 99%.

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
555002
February 27, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Guufi][quote=Zaver]NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

Vi har inte haft några avbrott sedan byte av ISP.

Pinsamt uttalande, läs första posten i den här nyheten.

Nyhet wrote: Som flera av er märkt har NH varit oåtkomligt sedan i natt då vår server krashade. Tyvärr har vår webbmaster inte varit tillgänglig under dagen vilket försenat serverns tillfrisknande. Men nu är det dock löst som ni ser och vi hoppas inte vår downtime orsakat för häftiga abstinensbesvär eller svordomsattacker.
Sporadiska kommentarer eller klagomål kan tas i forumet.

Mvh,
Redaktionen

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
555004
February 27, 2004 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Zaver][quote=[NH]Aemno][quote=Zaver][quote=NH|Noddan][quote=Zaver]NHs uptime är riktigt dålig! Webhotell som kostar 10:-/månad lovar 99% uptime. NHs uptime känns sämre än så.

// Patrik

Precis!

Men snälla rara, jämför du NH med en personlig webbsite som har runt 2 besökare varje dag? NH har en massiv belastning som bara ökat det senaste året och då ökar risken för fel markant. I slutändan har det ofta berott på undermåliga servers. Men då får man gärna ha i åtanke att NH ingår i ett nätverk av sammanlagt 10 aktiva sajter som alla kräver serverkraft och underhållning.

Ser det stycket som en förklaring men det är ingen ursäkt.

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
555009
February 27, 2004 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Aha Zaver, så du vill alltså inte att vi ska vara nere någon dag i nästa vecka. Vi ska alltså ha kvar våran gamla server så att det går långsamt att surfa här?
Vi ska alltså helt och hållet sluta att uppgradera våran sida eftersom det gör att ni någon gång inte kan komma in på den, det tycker jag lät som en förträfflig idé!
Och slå ut våran downtime på ett år då, du kan väl skriva ner alla driftstopp som vi haft under det senaste året så ska du nog se att ligger rätt nära 99%.

Att jag nämnde nästa veckas avbrott var för att styrka min teori om att NH's uptime ligger under 99%. Var en person tidigare i tråden som räknade ut att 99% innebär ett avbrott på max 3,5 dagar och just 99% är lite av en standard för vad en uptime ska vara minst för en respektabel sida.

Jag vill att ni uppgraderar er server och gärna nästa vecka för då är jag bortrest. Återigen, men kortfattat. Nästa veckas avbrott blandades endast in för att komma upp i de 3,5 dagarna för det räknas fortfarande som downtime Noddan även om den är berättigad wink

Herr_Apa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
555028
February 27, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag höll på att bli galen och tillslut så gick jag i sömnen och sa nej neej NEEEEJ!!! varför nordichardware vad har du emot oss Gud?!?!

Anton Karmehed
Admin
555036
February 27, 2004 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Zaver: Jag vet inte vad du vill ha en ursäkt för men om det är för våra undermåliga servrar har jag redan skrivit det.
Brist på pengar för inköp.

NH är HELT gratis för alla våra besökare och det medför att det är mycket svårt för oss att klara av alla de bitar som betyder ökade utgifter.
Vi har helt enkelt inte haft pengar till servrar, punkt slut! Det finns enormt mycket saker vi gärna gjort men det finns inte pengar till det helt enkelt.

Det här med 99% uptime känns nästan löjligt när man ser till att våra tjänster inte kostar dig ett ruttet öre. Att då klaga om vi är offline mer än 3.5 dagar per år känns inte riktigt som en sund åsikt... men jag är förståss något partisk..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
555063
February 27, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Zaver min vän, NH ska gladeligen betala tillbaka alla pengar du lagt på våra webtjänster. Vi går även så långt att vi erbjuder oss att betala tillbaka alla de pengar du donerat.

Vi vill också be om ursäkt för att vi inte är "en respektabel sida", det är ju klart fruktansvärt dåligt av oss att vi inte använder våra egna besparingar för att ge dig en uptime på 99%.

Förlåt så hemskt mycket för alla tråkigheter som drabbat dig. Jag lovar att vi ska försöka förbättra oss.

🙄

With that said så kan kan i alla fall garantera att det kommer bli bättre. Dels har vi bytt lina, snart ska vi byta server, den nya designen är smidigare (vad det gäller kod och så) och vi kommer uppdatera en del mjukvara som vi inte uppdaterat på ett bra tag.
Det tillsammans med det faktum att vi sen några dagar tillbaka är fler som har rättigheter att starta/start om servern gör att jag är ganska säker på att det inom kort kommer bli en mycket mer stabil och dessutom snabbare sida.
När vi väl råkar på någon downtime pga att någon mjukvara kraschat så kommer vi kunna reagera snabbare i framtiden så att downtimen bara blir någon minut eller timme.

Angående förklaringar vs. ursäkter så är vi inte på något sätt skyldiga dig en ursäkt Zaver. Därför hittade du inte heller det i Woxxmans inlägg. Speciellt inte när du beter dig såhär.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
555087
February 27, 2004 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Var glad att NH finns istället!
Tycker NH är en mkt bra site som avancerar mer och mer hela tiden!

Anton Karmehed
Admin
555090
February 27, 2004 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Var glad att NH finns istället!
Tycker NH är en mkt bra site som avancerar mer och mer hela tiden!

Tack för de orden Callister, jag kan i alla fall lova att vi gör vårt bästa!

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
555133
February 27, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Woxxman & UndaC: Bra sagt, tycker ingen kan kräva mer information än så. Det räcker med att ni gör ett skitbra jobb, vilket jag i allra högsta grad anser att ni gör.

De som anser att det är så fördjävligt med att NH är nere någon gång då & då, för att förbättra sidan för oss användare dessutom, kan ju helt enkelt ta & behålla sina måttligt sluga uttalanden för sig själva & helt enkelt surfa någon annanstans? Det är trots allt ingen som tvingar er att "stå ut" med alla dessa "problem" och tillkortakommanden som ni nu stör er så mycket på.

Keep up the good work grabbar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL