April 17, 2005
Enda sedan de första SLI-systemen dök upp har datorsystemet med dubbla grafikkort setts som en riktig dröm för dem som är på jakt efter extrem 3D-prestanda. ATI påpekade att SLI inte var en gångbar teknik på marknaden men insåg också att man själva inte kunde vara utan detta magnifika PR-trick. När NVIDIA lanserade Quad SLI påpekade vi att detta var till 99.9 procent ett PR-trick då väldigt få tros investera i dessa väldigt dyra plattformar. Men det har nu visat sig att det faktiskt är väldigt få som ens investerar i system med dubbla grafikkort. Färre än vad många av oss trodde skulle vi tro.
Enligt en undersökning utförd av Jon Peddie Research har system med dubbla grafikkort utgjort en försäljning på drygt 200 miljoner under det andra kvartalet 2006. Det låter in direkt fy skam men jämfört med den totala marknaden för externa grafikkort är det verkligen en droppe i havet. Den totala marknaden för andra kvartalet ligger nämligen på runt 43 miljarder kronor, med andra ord står multi-GPU systemen för knappt 0.5% av den totala grafikkortsmarknaden. Det är många som vill ha dubbla grafikkort, men väldigt få som verkligen köper dom.
November 26, 2004
April 27, 2005
hade både nvidia å ati fixat så att man verkligen alltid fick garanterat minst det dubbla i prestandavinst så hade såklart intresset varit större.
Sedan kan man ju undra hur stor poängen är om man fläskar ut en 10 lax och 8-12 månader senare finns det nya gfx kort för 3-4.000 kr som smiskar bägge dina kort och den trenden lär inte minska direkt.
Blir nog så att folk hellre säljer sitt gamla efter de köpt sig ett nyare kraftfullare kort som vanligt trots att de kan köra de i sli/crossfire men vinsten är så obetydlig att besväret sällan är värt det.
Däremot så får de gärna hitta på sätt att bygga in flertalet GPU:er i en å samma PCB.
Där tror jag det kan finnas en visst större intresse.
November 22, 2001
gargamelo wrote: hade både nvidia å ati fixat så att man verkligen alltid fick garanterat minst det dubbla i prestandavinst så hade såklart intresset varit större.
Hur ska två kort kunna vara mer än dubbelt så snabbt? :-k
Jag tycker nästan det lät högt med 0.5%
Vad jag hört om SLI-kort så är det enbart highend-kort som är någon ide att köpa, och vem lägger 6-10k bara på grafikkortet? Och sen en skärm för att matcha det.
(Vad jag sett med dubbla mid-end kort kan man lika gärna köpa ett high-end)
March 11, 2003
Json_81 wrote: [quote=gargamelo]hade både nvidia å ati fixat så att man verkligen alltid fick garanterat minst det dubbla i prestandavinst så hade såklart intresset varit större.
Hur ska två kort kunna vara mer än dubbelt så snabbt? :-k
Jag tycker nästan det lät högt med 0.5%
Vad jag hört om SLI-kort så är det enbart highend-kort som är någon ide att köpa, och vem lägger 6-10k bara på grafikkortet? Och sen en skärm för att matcha det.
(Vad jag sett med dubbla mid-end kort kan man lika gärna köpa ett high-end)
SLI är ju mest intressant för folk som vill ha allt på max, eller som vill kunna uppgradera vid senare behov. Där kan faktiskt det även vara intressant för mid-end-lösningar.
Undersökningen i sig är förresten riktigt ointressant. Man jämför försäljningen av SLI-riggar med datorer som har integrerade kretsar. Oj, vad jag blir förvånad över att bara 1 av tvåhundra datorer säljs med SLI/Crossfire. Hur ser statistiken ut om om man istället säger att mer än 1 procent av alla icke integrerade kort är SLI? Eller kanske att 5-7% av alla highend-maskiner säljs med SLI/Crossfire?
November 22, 2001
denstore wrote:
SLI är ju mest intressant för folk som vill ha allt på max, eller som vill kunna uppgradera vid senare behov. Där kan faktiskt det även vara intressant för mid-end-lösningar.
Har det ändrat sig då? För när jag kollade så vann highend kortet eller var väldigt nära över midend sli.
Och det oftast till lägre pris.
April 27, 2005
kanske genom att anpassa drivrutinerna att ännu bättre ?
logiken talar för att 2 borde vara nästan dubbelt så snabbt som ett ellerhur ? men så är det sällan både med sli/crossfire.
Man får ju oftast bara en bråkdel i vinst och benchmark efter benchmark som man får se är ju inte uppmuntrande direkt.
SLI/Crossfire = grisen i säcken haha nöff nöff.
Man får betala lite för mycker för dom dära fåtal procenten som inte får snoppen att växa särskillt bra. Bättre lägga pengarna på att uppgradera och köpa ett nyare snabbare kort mellanåt, de kommer hela tiden kommer och sälja sitt gamla.
March 11, 2003
gargamelo wrote: kanske genom att anpassa drivrutinerna att ännu bättre ?
logiken talar för att 2 borde vara nästan dubbelt så snabbt som ett ellerhur ? men så är det sällan både med sli/crossfire.
Man får ju oftast bara en bråkdel i vinst och benchmark efter benchmark som man får se är ju inte uppmuntrande direkt.
SLI/Crossfire = grisen i säcken haha nöff nöff.
Man får betala lite för mycker för dom dära fåtal procenten som inte får snoppen att växa särskillt bra. Bättre lägga pengarna på att uppgradera och köpa ett nyare snabbare kort mellanåt, de kommer hela tiden kommer och sälja sitt gamla.
Om man jämför prestandavinsten som SLI/Crossfire ger, med vad man får genom att köra t.ex. dubbelt så mycket minne, eller dubbla processorer, så är ju vinsten enorm. Ändå ser man hela tiden folk här på forumet som uppgraderar från t.ex. Socket 939 till Core2Duo, trots att det antagligen ger betydligt mycket mindre vinst än om de hade köpt ett grafikkort till istället.
1 Guest(s)