Dubbla grafikkort säljer... nästan ingenting|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dubbla grafikkort säljer... nästan ingenting
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 25, 2006 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Enda sedan de första SLI-systemen dök upp har datorsystemet med dubbla grafikkort setts som en riktig dröm för dem som är på jakt efter extrem 3D-prestanda. ATI påpekade att SLI inte var en gångbar teknik på marknaden men insåg också att man själva inte kunde vara utan detta magnifika PR-trick. När NVIDIA lanserade Quad SLI påpekade vi att detta var till 99.9 procent ett PR-trick då väldigt få tros investera i dessa väldigt dyra plattformar. Men det har nu visat sig att det faktiskt är väldigt få som ens investerar i system med dubbla grafikkort. Färre än vad många av oss trodde skulle vi tro.

Enligt en undersökning utförd av Jon Peddie Research har system med dubbla grafikkort utgjort en försäljning på drygt 200 miljoner under det andra kvartalet 2006. Det låter in direkt fy skam men jämfört med den totala marknaden för externa grafikkort är det verkligen en droppe i havet. Den totala marknaden för andra kvartalet ligger nämligen på runt 43 miljarder kronor, med andra ord står multi-GPU systemen för knappt 0.5% av den totala grafikkortsmarknaden. Det är många som vill ha dubbla grafikkort, men väldigt få som verkligen köper dom.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1080756
September 25, 2006 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Fast det är ju rena spöksiffran. Det kan ju finnas hur många som helst som kan ha köpt system med ett kort, och sen köpt till ett kort vid senare, eller kanske t.o.m. nästan samtidigt.

nyarlathotep
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
1080765
September 25, 2006 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycket det låter lite högt med 0,5 %. 1 på 200. Dom flesta som köper kort är ju vanliga användare trots allt. Man måste först ha en högupplöst skärm för att köra sli annars är det meningslöst.

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1080770
September 25, 2006 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

hade både nvidia å ati fixat så att man verkligen alltid fick garanterat minst det dubbla i prestandavinst så hade såklart intresset varit större.

Sedan kan man ju undra hur stor poängen är om man fläskar ut en 10 lax och 8-12 månader senare finns det nya gfx kort för 3-4.000 kr som smiskar bägge dina kort och den trenden lär inte minska direkt.

Blir nog så att folk hellre säljer sitt gamla efter de köpt sig ett nyare kraftfullare kort som vanligt trots att de kan köra de i sli/crossfire men vinsten är så obetydlig att besväret sällan är värt det.

Däremot så får de gärna hitta på sätt att bygga in flertalet GPU:er i en å samma PCB.
Där tror jag det kan finnas en visst större intresse.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
1080772
September 25, 2006 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

jag har aldrig gillat det här med SLI. kör hellre ett kraftigt grafikkort än 2 stycken. Det är ju inte heller helt felfritt å köra sli idag. läser ofta på forum att nya spel å demos ibland laggar skit för nvidia inte hinner ut me nya drivrutiner osv.

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
1080775
September 25, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

För mej funkar SLI utmärkt jag tycker det är perfekt för nu kan jag spela mina spel i native uplösning på min skärm (1600x1200) med allt lull lull påslaget.

Men visst det är dyrt som satan! 😀

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1080800
September 25, 2006 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag undrar hur bra dessa siffror stämmer.. Hmm..

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1080802
September 25, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör SLI, fungerar bra för mig. Enda jobbiga är att man inte kan köra tv-out samtidigt =/

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1080805
September 25, 2006 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

gargamelo wrote: hade både nvidia å ati fixat så att man verkligen alltid fick garanterat minst det dubbla i prestandavinst så hade såklart intresset varit större.

Hur ska två kort kunna vara mer än dubbelt så snabbt? :-k

Jag tycker nästan det lät högt med 0.5%
Vad jag hört om SLI-kort så är det enbart highend-kort som är någon ide att köpa, och vem lägger 6-10k bara på grafikkortet? Och sen en skärm för att matcha det.
(Vad jag sett med dubbla mid-end kort kan man lika gärna köpa ett high-end)

denstore
Member
Medlem
1080828
September 25, 2006 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=gargamelo]hade både nvidia å ati fixat så att man verkligen alltid fick garanterat minst det dubbla i prestandavinst så hade såklart intresset varit större.

Hur ska två kort kunna vara mer än dubbelt så snabbt? :-k

Jag tycker nästan det lät högt med 0.5%
Vad jag hört om SLI-kort så är det enbart highend-kort som är någon ide att köpa, och vem lägger 6-10k bara på grafikkortet? Och sen en skärm för att matcha det.
(Vad jag sett med dubbla mid-end kort kan man lika gärna köpa ett high-end)

SLI är ju mest intressant för folk som vill ha allt på max, eller som vill kunna uppgradera vid senare behov. Där kan faktiskt det även vara intressant för mid-end-lösningar.

Undersökningen i sig är förresten riktigt ointressant. Man jämför försäljningen av SLI-riggar med datorer som har integrerade kretsar. Oj, vad jag blir förvånad över att bara 1 av tvåhundra datorer säljs med SLI/Crossfire. Hur ser statistiken ut om om man istället säger att mer än 1 procent av alla icke integrerade kort är SLI? Eller kanske att 5-7% av alla highend-maskiner säljs med SLI/Crossfire?

Json_81
Member
Medlem
1080833
September 25, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
SLI är ju mest intressant för folk som vill ha allt på max, eller som vill kunna uppgradera vid senare behov. Där kan faktiskt det även vara intressant för mid-end-lösningar.

Har det ändrat sig då? För när jag kollade så vann highend kortet eller var väldigt nära över midend sli.
Och det oftast till lägre pris.

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
1080838
September 25, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske genom att anpassa drivrutinerna att ännu bättre ?

logiken talar för att 2 borde vara nästan dubbelt så snabbt som ett ellerhur ? men så är det sällan både med sli/crossfire.

Man får ju oftast bara en bråkdel i vinst och benchmark efter benchmark som man får se är ju inte uppmuntrande direkt.
SLI/Crossfire = grisen i säcken haha nöff nöff.
Man får betala lite för mycker för dom dära fåtal procenten som inte får snoppen att växa särskillt bra. Bättre lägga pengarna på att uppgradera och köpa ett nyare snabbare kort mellanåt, de kommer hela tiden kommer och sälja sitt gamla.

denstore
Member
Medlem
1080854
September 25, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

gargamelo wrote: kanske genom att anpassa drivrutinerna att ännu bättre ?

logiken talar för att 2 borde vara nästan dubbelt så snabbt som ett ellerhur ? men så är det sällan både med sli/crossfire.

Man får ju oftast bara en bråkdel i vinst och benchmark efter benchmark som man får se är ju inte uppmuntrande direkt.
SLI/Crossfire = grisen i säcken haha nöff nöff.
Man får betala lite för mycker för dom dära fåtal procenten som inte får snoppen att växa särskillt bra. Bättre lägga pengarna på att uppgradera och köpa ett nyare snabbare kort mellanåt, de kommer hela tiden kommer och sälja sitt gamla.

Om man jämför prestandavinsten som SLI/Crossfire ger, med vad man får genom att köra t.ex. dubbelt så mycket minne, eller dubbla processorer, så är ju vinsten enorm. Ändå ser man hela tiden folk här på forumet som uppgraderar från t.ex. Socket 939 till Core2Duo, trots att det antagligen ger betydligt mycket mindre vinst än om de hade köpt ett grafikkort till istället.

Json_81
Member
Medlem
1080865
September 25, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

gargamelo wrote: kanske genom att anpassa drivrutinerna att ännu bättre ?

Frågan var hur man skulle kunna få mer än dubbel prestanda 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL