DVD-Jon i farten igen - nya målet är AACS|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DVD-Jon i farten igen - nya målet är AACS
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2006 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

DVD-Jon som blev kändis över en natt när han knäckte CSS, som är den kryptering som DVD-formatet använder sig av. Han har gjort en del andra mjukvarumodifieringar vi rapporterat om, bl.a. av Googles videospelare och har nu hittat sitt nästa "offer". Inget mindre än AACS (Advanced Access Content System) som är det kopieringsskydd som kommer användas av både Blu-ray och HD DVD. Kaxigt nog har han redan registrerat domänen deaacs.com, men eftersom inte ens specifikationerna fär AACS är färdigställda ännu så känns det mest om Jon vill skapa lite oro bland filmindutrin och deras mindre omtyckta kontrollmetoder, just nu i alla fall.

Källa: arstechnica

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004382
January 17, 2006 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför vill folk inte fatta att det INTE var "Dvd-Jon" som knäckte CSS även om det varje gång är någon som påpekar det. Det är inte ens officiellt han som knäckte det, utan bara han som rapporterade till pressen (och gjort grafiskt interface till det i efterhand).

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004387
January 17, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

vem knäckte det då ?

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004395
January 17, 2006 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: vem knäckte det då ?

Ham från MORE (Masters of Reverse Engineering). Eftersom han vill vara anonym är det inte så relevant exakt vem som gjorde det, bara att "dvd-jon" verkligen inte gjorde det.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004402
January 17, 2006 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: [quote=Mind]vem knäckte det då ?

Ham från MORE (Masters of Reverse Engineering). Eftersom han vill vara anonym är det inte så relevant exakt vem som gjorde det, bara att "dvd-jon" verkligen inte gjorde det.

Då får du nog vänja dig vid detta, tyvärr. 😉
Vi kan inte gå efter annat än officiella uppgifter här.

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004411
January 17, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahhha, vem som än knäcker skydden så är en sak sann, skiv/filmindustrin blir ägda! 😀

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004421
January 17, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Rhino]Ham från MORE (Masters of Reverse Engineering). Eftersom han vill vara anonym är det inte så relevant exakt vem som gjorde det, bara att "dvd-jon" verkligen inte gjorde det.

Då får du nog vänja dig vid detta, tyvärr. 😉
Vi kan inte gå efter annat än officiella uppgifter här.

//Andreas

Jag skrev precis att inte ens officiellt så var det han. Alltså precis tvärtom det du skrev. Han knäckte det såklart "än mindre" inofficiellt.

Black_light wrote: hahahhha, vem som än knäcker skydden så är en sak sann, skiv/filmindustrin blir ägda!

Håller med, vem som gör det är inte speciellt noga (han vill ju inte ens själv säga namnet), men däremot vill jag inte höra att någon felaktigt ska ha äran. På samma sätt vill jag inte läsa att Microsoft uppfann webfeeds (RSS).

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004471
January 17, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino wrote: [quote=Delph1][quote=Rhino]Ham från MORE (Masters of Reverse Engineering). Eftersom han vill vara anonym är det inte så relevant exakt vem som gjorde det, bara att "dvd-jon" verkligen inte gjorde det.

Då får du nog vänja dig vid detta, tyvärr. 😉
Vi kan inte gå efter annat än officiella uppgifter här.

//Andreas

Jag skrev precis att inte ens officiellt så var det han. Alltså precis tvärtom det du skrev. Han knäckte det såklart "än mindre" inofficiellt.

Ja, må stämma, får komma ihåg det.

//Andreas

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004499
January 17, 2006 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: hahahhha, vem som än knäcker skydden så är en sak sann, skiv/filmindustrin blir ägda! 😀

Själv gillar jag feta hollywoodfilmer med extrema budgetar för specialeffekter. Hur löjliga och klychiga dom än är, så är de ett trevligt avbrott från verkligheten.

Eftersom jag ser fram emot att få möjligheten att köpa dom i HDTV-format snart, via PS3, så önkar jag inte alls att de blir ägda.
Jag föredrar kvalitet.

Skulle piratindustrin, som redan i stort sett dödat SACD och Audio-DVD till förmån för MP3, få sin vilja fram, så skulle filmutbudet rätt snart bara bestå av handhållen amatörfilm...

Det skulle inte vara så vidare kul i längden...

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004508
January 17, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller så ska kanske Hollywood producenterna börja lära sig att propagandafilm inte är det som uppskattas av alla? Fast du kanske vill ha fler "Stealth" filmer? 😛

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004524
January 17, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

RAMBO !!!!!

nej men det var något mycket bra som Imagine skrev. tänk om alla parterna försonades på mitten, piratkopiering upphör, men filmer spel och musik kostar bara hälften så mycket. jag tror att alla skulle tjäna på det i längden. synd bara att det aldrig kommer hända, det kommer vara precis som i mellanöstern...

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004539
January 17, 2006 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: [quote=Black_light]hahahhha, vem som än knäcker skydden så är en sak sann, skiv/filmindustrin blir ägda! 😀

Själv gillar jag feta hollywoodfilmer med extrema budgetar för specialeffekter. Hur löjliga och klychiga dom än är, så är de ett trevligt avbrott från verkligheten.

Eftersom jag ser fram emot att få möjligheten att köpa dom i HDTV-format snart, via PS3, så önkar jag inte alls att de blir ägda.
Jag föredrar kvalitet.

Skulle piratindustrin, som redan i stort sett dödat SACD och Audio-DVD till förmån för MP3, få sin vilja fram, så skulle filmutbudet rätt snart bara bestå av handhållen amatörfilm...

Det skulle inte vara så vidare kul i längden...

Ne men kolla, antipiratbyrån har hittat hit också? 😛
Seriöst, de pengar som filmerna drar in på enbart de amerikanska biograferna ger de flesta som medverkat i filmerna feta lönecheckar och t.om. så att det blir över.
Det där argumentet håller inte längre, bara sänka priserna på filmer/musik så är problemet löst, väldigt enkelt men väldigt svårt för vissa att inse.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004550
January 17, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Minky wrote: Eller så ska kanske Hollywood producenterna börja lära sig att propagandafilm inte är det som uppskattas av alla? Fast du kanske vill ha fler "Stealth" filmer? 😛

Måste bara kommentera Stealth. Det var den sämsta film jag sett på länge! Jag hade sett trailern, redan då verkade den kass. Men WOW! :p

Rhino
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
August 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004575
January 17, 2006 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote: Skulle piratindustrin, som redan i stort sett dödat SACD och Audio-DVD till förmån för MP3, få sin vilja fram, så skulle filmutbudet rätt snart bara bestå av handhållen amatörfilm...

Detta argumentet är för mig extremt svårt att förstå och jag har sett detta två gånger bara idag. Om du hade sagt CD istället för SACD och DVD-audio så hade jag iallafall förstått poängen, men poängen med SACD och DVD-audio är just att de har betydligt högre bitrate än CD-audio (samt möjligen tillgång till multichannel, men det har ju DD & DTS också) och självklart återigen mycket högre än mp3. Så mp3 och sacd/dvd-audio har aldrig varit på samma plan.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004621
January 18, 2006 - 5:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ponerade som så att CD var det vanligaste formatet för musik, och det har liksom stannat där tack vare MP3. Hade inte MP3 uppfunnits, och alla hade fortsatt att vara vana att betala för musiken, så hade den högre kvaliten hos SACD och DVD-Audio vart en del av den naturliga uppgraderingen.
Men gratis och mycket var och är ju vinnande argument, så då fick kvaliten flytta på sig...

Jag kommer inte från antipiratbyrån, jag bara spånar lite. Förövrigt så gillade jag Stealth. Lättsmält action med fina effekter och bra huvudrollsinnehavare. (inte planet då..)

Vad gäller priserna, så tycker jag dom är lite höga idag. Men när dom släpps i 1080p, så kommer det kännas värt att betala för filmerna. Med Blu-rays fantastiska repskydd så kommer dom förmodligen hålla lite bättre med. En DVD kostar idag runt 200:-
Därför köper inte jag DVD. De skulle kostat 100:-

En dvd-rip eller TC som man ser och slänger i papperskorgen känns inte värd nånting. Det är inte lika kul att kolla på film som för några år sen, när man gick till videobutiken och noga valde ut en film, samtidigt som man köpte chips och läsk och godis.
Då kändes det mera värt. Man funderar ju på vad som händer i längden, om alla bara tankar och slänger filmerna. Bidrar det till att det kommer så få riktigt stoora filmer?

Bio går man ju knappt på längre. När filmerna väl kommer hit har man redan sett screenern typ. Jag är inte för eller anti, jag bara undrar vad det kommer leda till i längden?

Hollywood gör ju så mycket mera än lättsmält action. Alla skulle nog bli berörda om filmindustrin helt plötsligt kollapsade och hamnade i nått moment 22. Man har ju hört om serier som läggs ner, då dom inte är lönsamma längre. Min egen favvoserie drabbades av detta. Tredje skiftet. Då tänkte jag på om det är alla HDTV-lol som gör att dom inte får in reklamintäckterna?

Då har man ju själv bidragit till det. Visst vill man slippa reklam och vänta en hel vecka tills nästa avsnitt när dom bara ligger där och väntar, men vart tar det stopp?
Ingen vill ju vara martyr och ta initiativ till nån lösning, så det jag undrar är hur det kommer att sluta?

Kanske därför DRM i alla des former tagit sån fart, då alla som släpper saker om det så må vara film, musik eller spel, gärna vill vara kvar i branshen. Det känns som vi får betala ett lite för högt pris vad gäller integriteten för att vi tankat allt gratis, med vissa få undantag.

När framtidens folk gräver fram våran civilisation så kommer dom säkert tycka att vi var dumma i huvet som trodde att allt skulle vara gratis. Resterna av plastboxar i bokhyllor ersätts med hårddiskar fulla med olika releaser från piratgrupper. Dom kommer säkert tycka att vi fick skylla oss själva, vad det nu leder till.

Nåja, jag dömmer ingen, förutom bodström som är en idiot, och råpiraterna som bara tänker på sig själva utan att ens fundera på framtiden. Men de flesta av oss hamnar väl nånstans i mitten. Det är väl rätt naturligt att fundra över sånt här ibland, även om man inte får några svar...

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004892
January 18, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att det går att göra pengar på den "nya" formen av medie-distribution, men det är företagen som ska anpassa sig till den nya livsstilen, i stället för att tvinga, förbjuda och jaga människor för att köpa deras produkter. Survival of the fittest funkar även i den här branchen.
Det finns uppenbarligen ett hunger efter underhållning, och så länge den finns, så kommer det att finnas dom som tillhandahåller det, så film/serietorka tror jag inte att vi kommer att se.
Dom får väl helt enkelt nöja sig med att hämta pengar från andra ställen.

Dessutom så tycker jag att den oerhört stora spridningen av filmer som man har sett senaste åren har bidragit till en större fokus på filmbranchen, som har lett till det ena rekordet efter det andra, i biointäkter. Filmerna har ju bara blivit större och mer påkostade, och med långt fler biobesökare. Tvärtemot vad man skulle kunna tro med all piratverksamhet.

Man kan se det så här också:

Det kostar 100 kr att se en film med toppenkvalite, sjukt stor bild, grymt ljud, på bio.
Det kostar 0 kr att se på en film med "nästan" DVD kvalite hemma, ofta med subs, bekvämt, nerladdat lagom till premiären.

Slutligen kostar det upp till 250 kr att köpa en DVD (hyra för runt 50kr), 2-6 månader efter biopremiär, med marginellt bättre kvalite än den nerladdade.

Det går ju inte att försvara såna priser för DVD ( inte för musik heller för den delen. Det kan ju omöjligen kosta lika mkt att producera ett musikalbum som att producera och marknadsföra en film. )

Som svar på din undran, så tror jag att det väldigt snart kommer ett företag eller någon person, med en ganska revolutionerande ide, som på något sätt kommer att tjäna pengar på att sprida sina produkter genom t.ex. torrents. Själva faktum att massvist med folk kan se det gratis, kan generera pengar.

Ex: Någon dag efter att Quake 4 hade släppts så hade den laddats ner av 700.000 pers. Vet inte hur många miljoner efter nån vecka. Tänk hur mkt pengar t.ex. Coca Cola /Pepsi, eller Ford, skulle vara villiga att lägga på att så många människor fick se en 3-5 sekunders reklamsnutt i början av spelet.
Samma sak går att göra med filmer.

Att det helt enkelt är så praktiskt att ladda ner saker, gör att det kommer att överleva. Iden är så fantastisk att det är så urbota dumt att gå tillbaka till hur det var innan. Det är bekvämt. Och det är inte vårt problem utan företagens, att lösa det.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004936
January 18, 2006 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

I slutänden är det vi konsumenter som bestämmer, säg att film/musik industrin ger oss konsumenter ett gångbart alternativ som inte är så äckligt dyrt och hyffsat enkelt (för att köpa film/musik). Resultatet av det blir ju att det inte blir ett lika stort tryck på att knäcka deras kopieringsskydd.
Men historien kommer att upprepa sig film/musik bolagen kommer att fortsätta att tänka med plånböckerna.
Varför finns ens regionskodning på DVD skivor? Jo för att dom ska kunna tjäna mer pengar.
Om dom fortsätter i samma gamla giriga spår, så har dom bara sig själva att skylla.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL