April 17, 2005
DVD Jon eller rättare
sagt Jon Lech Johansen har fått sitt namn efter att han var delaktig i att
knäcka krypteringssystemet för dagens DVD-format, DeCSS. Sedan dess har DVD Jon
bland annat knäckt Apples DRM-system för deras iTunes onlinemusikbutik och nu
har vår norske granne varit i farten igen. Jon har nämligen, mindre än 24h efter
att det lanserades, knäckt Googles Video Viewer system. DVD Jon har gjort en
patch för Google Video Viewer som gör det möjligt för användare att använda
Googles plugin även på material som inte ligger på Googles egna servrar.
"Johansen said the patch, which requires the .Net run-time framework, will remove Google's restriction and allow the playback of video files that aren't on the video.google.com server."
Google själva har dock sagt att det inte handlar om ett hack utan snarare om en modifiering som inte ska underminera Video Viewers programvara. Man rekommenderar dock inte användare att installera Johansens mjukvara, vilket inte var speciellt oväntat.
Källa: PCMag, ZDNet
:: DVD Jons blog "So Sue Me"
Det är ett plugin i webbläsaren som gör att videofiler startar direkt i webbläsaren istället för i en extern spelare. Pluginet är för övrigt baserat på VLC.
Tekniknörd som gillar att träna.
August 9, 2001
Ni får förlåta mig för att ta upp en gammal tråd men när jag precis såg i nya nyheten "DVD-jon tar sig an AACS" eller liknande så står det också att "han knäckte bland annat google video player".. Eftersom jag redan sagt att han inte knäckte CSS så vill jag också bara nämna att det han gjorde i "knäckningen" av Google Video var att ta bort raden som löd ungefär:
if (server!='google.com') return;
Ändringen var alltså ren C/C++-kod (eller vad de körde), inget ASM eller liknande. Varje person här som programmerat C/C++ kunde göra det, men alla hade nog inte skrivit hem om det.
1 Guest(s)