EIDOS (och nVidia?) drar tillbaka Tomb Raider benchmarks|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EIDOS (och nVidia?) drar tillbaka Tomb Raider benchmarks
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 17, 2003 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

nVidia verkar inte vara helt nöjda med de problem som deras grafikkort stött in i på senaste. EIDOS Tomb Raider är ett av de tester där nVidia fått smaka påstorstryk där tex. ett Radeon 9600 Pro presterat bättre än ett GeForce FX 5900 Ultra.


"Tomb Raider: AOD Patch 49 was never intended for public release and is not a basis for valid benchmarking comparisons. Core and Eidos believe that Tomb Raider: AOD performs exceptionally well on NVIDIA hardware."

Nu efter att nVidia samtalat med EIDOS har speltillverkaren bestämt sig för att dra tillbaka den senaste patchen till spelet som introducerade ett benchmarkläge. Frågan är varför man skulle dra tillbaka patchen, det benchmarkläge som finns inbyggt visar faktiskt de riktiga skillnaderna som man märker när man spelar spelet. Att spelet skulle gå att köra exceptionellt bra på nVidias kort är lögn och inget annat förbannad lögn, vi på NordicHardware har själv kört spelet på FX 5900 Ultra och i vissa partier snackar vi fps lägre än 10... Detta uttalande har förmodligen sin förklaring i att EIDOS är med i nVidias så kallade "The Way It's Meant To Be Played"-program.

Troligt är nog att man ska avvakta tills Detonator 50 släpps per deras (EIDOS) avtal med nVidia.

Beyond3D-gubbarna som annars brukar hålla munnen stängd ochstå tysta och opartiska reagerar rätt starkt på situationen.


"I am just totally amazed by the lengths NVIDIA are going [...] This TRAOD/Eidos incidence is just very probably the last straw for me when it comes to any remaining respect I may have for a company that I once admired."


Läs mer här.


Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
414605
September 17, 2003 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

jag har också förlorat respekt för dem, fx serien är ett stort skämt.

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
414633
September 17, 2003 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju så himla tröttsamt nu. Att inte nVidia kan medge att de har tillverkat en dålig serie med kort helt enkelt. nVidia och deras FX ÄR ett stort skämt.

Bättre att de håller snattran, sväljer stoltheten och satsar mer krut på NV40 modellerna istället!

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
414637
September 17, 2003 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

det här börjar bli komedi för nördar...

kommer inte handla av de på ett bra tag...

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
414703
September 17, 2003 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tyligen betyder nvidias pengar mer för EIDOS än Tomb Raiders fps.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
414778
September 17, 2003 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

F*n så löjliga dom är, bla bla 49.xx skulle inte vara menat för "vanligt" folk, ojdå vi får stryk ah "bara till å bygga nya drivvsar som sänker kvalitén så klarar vi oss." Sjukt, detta har man hört ett tag men alltså hur länge ska dom fortsätta att kunna sänka kvalié och skylla på drivrutiner hela tiden.

Sneaky
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
414787
September 17, 2003 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Väntar de sig att någon ska tro på det där? Det är ju så genomskinligt.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
414819
September 17, 2003 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger bara en sak: SUCK!

EDIT: Måste bara tillägga att jag tycker det är bra att nyhetsskribenterna i alla fall törs säga vad de tycker om sådant här uppförande. En eloge för detta! Får bara hoppas att Nvidia inte kommer på besök med sina advokater nån dag... :cy:

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
April 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
414863
September 17, 2003 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

dom kan väl inte stämma för förtal? 😛

ärligt talat så har jag också förlorat all respekt för nVidia... som det är nu kelar jag långt och länge med mitt härliga GeForce DDR på 32Mb (w00t!), men jag skulle aldrig våga satsa egna pengar på ett gfFX i dagens läge. Istället tänker jag köpa ett Radeon 9600 Pro, som jag har mycket bra saker om. Heja ATI, men ajg hoppas också att nVidia kan rycka upp sig lite, för konkurrens är alltid bra!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
414909
September 17, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ] EDIT: Måste bara tillägga att jag tycker det är bra att nyhetsskribenterna i alla fall törs säga vad de tycker om sådant här uppförande. En eloge för detta! Får bara hoppas att Nvidia inte kommer på besök med sina advokater nån dag... :cy:

Det är en svår balansgång. Har ju fått samtal från upprörda nVidia-människor någon gång då och då och just nu inför lanseringen av de nya korten så får jag inte något svar från dem och har inte blivit inbjuden till något pressevenemang. Men jag ska haffa en av dem i helgen på en mässa i Malmö så får vi se vad han har att säga.

Men som sagt: balansgång. Är vi för kritiska så skickar de ju inga testprodukter och det är ju jättetråkigt om det blir så.
Därför är det oftast lättare (men jag får väl erkänna: även lite fegare) att leta upp källor som har ungefär samma åsikter som en själv och citera dem. På så sätt är det ju inte "jag" som sagt något.

Gyre
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
Member Since:
June 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
414963
September 17, 2003 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar bli ganska många nyheter om "fusk" från nvidias sida nu, tycker det är riktigt lågt!

De borde intala sig själv om att de inte har lyckats med fx korten och lägga krutet på nästa serie iställe för på drivisar som blir sågade lika fort som de blir släppta.

gzon
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
415019
September 17, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Trist historia detta med nVidia... Jag som nästan varit en nVidiot, iofs har mina gamla kort aldrig gjort mig besviken men nu är det dags för något annat i min dator.

Och ni på forumet kan ju berätta vilket kort som är bäst till era icke nörd vänner när de skall shoppa så att fiaskot blir kännbart för nVidia till slut.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
415119
September 17, 2003 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

gzon wrote: Och ni på forumet kan ju berätta vilket kort som är bäst till era icke nörd vänner när de skall shoppa så att fiaskot blir kännbart för nVidia till slut.

Dålig press brukar nå svensson typ två generationers produkter efter den dåliga produkten. Ironiskt nog kan den dåvarande produkten (två generationer senare) vara hur bra som helst. 😉

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
415198
September 17, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Trist bara att nVidia kan fortsätta sälja så pass mycket kort trots all negativ publicitet. Den här diskussionen förs ju till största del på internet via hårdvarusidor, medan korten fortfarande hyllas både i vanlig press (tänk Aftonbladet) och fackliteratur (Mikrodatorn, PC Hemma med flera).

Det skulle nästan vara skönt med lite gamla takter från 70-80-talet med stora bojkotter, demonstrationer och prylar! Kanske får kalla in föräldrarna för att organisera det hela. På den tiden hände det grejer! 🙂

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
415494
September 18, 2003 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=[ToMaHaWk]] EDIT: Måste bara tillägga att jag tycker det är bra att nyhetsskribenterna i alla fall törs säga vad de tycker om sådant här uppförande. En eloge för detta! Får bara hoppas att Nvidia inte kommer på besök med sina advokater nån dag... :cy:

Det är en svår balansgång. Har ju fått samtal från upprörda nVidia-människor någon gång då och då och just nu inför lanseringen av de nya korten så får jag inte något svar från dem och har inte blivit inbjuden till något pressevenemang. Men jag ska haffa en av dem i helgen på en mässa i Malmö så får vi se vad han har att säga.

Men som sagt: balansgång. Är vi för kritiska så skickar de ju inga testprodukter och det är ju jättetråkigt om det blir så.
Därför är det oftast lättare (men jag får väl erkänna: även lite fegare) att leta upp källor som har ungefär samma åsikter som en själv och citera dem. På så sätt är det ju inte "jag" som sagt något.

Förstår ditt/ert dilemma... Är då glad att jag inte behöver oroa mig speciellt för sådant, jag avundas dig inte UndaC. 😉 Jag säger helt enkelt till kunderna i butiken som det är, och de utbrister ofta något i stil med: "VA?? DET visste jag inte! F*n vilken dålig stil av nvidia! Nädu, jag tar nog ett ATI-kort istället."
Vi säljer uteslutande ATI-kort nuförtiden, om man inte räknar de mx-kort vi säljer till dom som mest bara vill ha bild på skärmen och inte ska ha det till något spelande.

Så nog går det att få Nvidia att känna av detta, om bara alla andra som säljer både nvidia och ati kunde säga som det är till kunderna & låta dem avgöra vilka kort de hellre vill ha. Personligen så tycker jag att det nästan inte finns något som rättfärdigar att köpa ett FX-kort i dagens läge, eftersom man får en sämre produkt i de flesta avseenden och dessutom får betala mer för dem än för ett bättre ati-kort. Men som sagt, om kunden bara får opartiska fakta så får de själva avgöra vad dom vill ha. Sen är ju det stora problemet att hålla sig opartisk i denna situation, jag har själv svårt att se några större fördelar med Nvidias nuvarande grafikkort.

Nu är det ju givetvis ett problem för vissa återförsäljare att de köpt upp ett större lager av FX-kort som de givetvis vill bli av med. Men jag anser inte att man får "lura" kunden bara därför. Kunden har rätt att veta vilka för- och nackdelarna med produkterna är, får dom den informationen så blir de oftast betydligt mycket mer nöjda med sitt inköp. Kan ju säga som så att de som jag sålt 9600pro till den senaste tiden har nog blivit rätt nöjda... 😉 Flera har faktiskt kommit in i butiken och "tackat" för att jag rekommenderat 9600pro istället för FX5600/ultra och liknande...

Jag vet inte vad ni tycker om detta, har jag helt fel eller? Borde inte kunderna ha full rätt att känna till såna här saker innan de gör ett inköp de ångrar, bara för att de inte har full koll på hårdvarunyheter och dylikt?

Jag vet då att jag själv skulle bli rätt sur om en grossist skulle "lura" mig att köpa nåt bara för att sedan se på nån sida att just den produkten har en massa nackdelar han inte upplyste mig om... 👿

Nu ska jag sluta bladdra på innan den lilla eventuella poängen jag hade med detta inlägg krossas av mitt oändliga tjatter. wink

LAGmer
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
416409
September 19, 2003 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

tänkte bara påminna alla om att det omtalade patchen som tydligen skulle vara borta(den, som enligt rykterna, skulle ge möjlighet att benchmarka i spelet) fortfarande finns på eidos ftp!!! @ ftp://ftp.eidos.co.uk/pub/uk/t.....AOD/patch/

hehe

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
416634
September 19, 2003 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tomahawk:
Du lär ju ha fler kunder som kommer tillbaka och som rekomenderar andra att handla från dig, både vad gäller grafikkort men ävan annat. Om du fortsätter i samma stil så kommer din kundkrets att öka från år till år. Det är din lön för mödan =)

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
417277
September 20, 2003 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Tomahawk:
Du lär ju ha fler kunder som kommer tillbaka och som rekomenderar andra att handla från dig, både vad gäller grafikkort men ävan annat. Om du fortsätter i samma stil så kommer din kundkrets att öka från år till år. Det är din lön för mödan =)

Låter då bra att man inte har fått helt fel uppfattning... 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL