En guide för Shader Models|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En guide för Shader Models
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2005 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Shader Models är något vi nämner här på NH med jämna mellanrum och det är nog inte alla som är direkt insatta i denna grafikkortsterm som bara blir allt vanligare. På Bit-Tech har man tagit fasta på detta och skrivit en artikel om Shader Models, hur de utvecklats och hur de kommer att se ut i framtiden. Det är en mycket intressant artikel som inte bara går igenom vad en Shader är utan även hur de fungerar och vad de är bra för. Man tittar även närmare på Shader Model 3 som erbjuder en hel del nya egenskaper och är något som endast NVIDIA stödjer i dagsläget. Man talar även om Windows Vista som kommer använda grafikkortens shaders på ett helt annat sätt än dagens operativsystem.

:: Läs hela artikeln om Shader Models på Bit-Tech

Xelius
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
June 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
927857
July 28, 2005 - 1:55 am
sp_Permalink sp_Print

The neat thing about Aero is that it uses 3D hardware to render the desktop, allowing for sophisticated graphics effects.
Windows can be manipulated as 3D objects and tiled, moved or rendered in different ways from those we have now.

Det där med att Windows fönstren ritas med hjälp av DirectX 9 låter ju väldigt intressant. Vore ju schysst om man kunde navigera runt bland mappar o filer i 3d, som i filmen Hackers. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927884
July 28, 2005 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

Xelius wrote:

The neat thing about Aero is that it uses 3D hardware to render the desktop, allowing for sophisticated graphics effects.
Windows can be manipulated as 3D objects and tiled, moved or rendered in different ways from those we have now.

Det där med att Windows fönstren ritas med hjälp av DirectX 9 låter ju väldigt intressant. Vore ju schysst om man kunde navigera runt bland mappar o filer i 3d, som i filmen Hackers. 🙂

Ja det kommer ju bli möjligt att göra diverse grejer med fönster och mappar i Vistas nya grafiska gränssnitt. Det kommer garanterat släppas mycket tredjeparts plugins som också drar detta ett par steg längre än MS själva.

Fyllebörje
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
July 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
928051
July 28, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Är så less på att läsa alla dessa artiklar skrivna av skribenter som bara skriver sådant som grafikkortstillverkarnas PR-avdelning prackat på dem. Tex. sedan när blev det omöjligt att använda sig av displacement mapping på ett DX9b-kort??? Det går jädrigt bra med U3-motorn iaf!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL