August 22, 2005
De flesta har väl sett Sagan om Ringen: De två tornen på bio de senaste månaderna. Vad de flesta även lagt märke till är de stora och mycket välgjorda datoranimeringarna som används flitigt i filmen. Och CG-effekterna (Computer Generated) som använts i de två släppta delarna av Sagan om Ringen triologin har onekligen krävt en hel del datorkraft. I en artikel på theonering.net kan man läsa en hel del trevlig information om de system Weta Digital använt för att rendera de enorma mängder CG-material som använt i filmerna.
Renderingsklustret som användes under produktionen bestod av 192 dual 1 GHz Pentium III system och 448 dual 2.2 GHz Pentium 4 system. Detta är alltså 2355 GHz i ren processorkraft vilket får ses som hyffsat imponerande.
Vi får även ingående information om hur arbetet med Gollum har fungerat. En av filmvärldens mest imponerande CG-karaktärer behövde t.ex runt 20GB texturer(!) för att bli så realistisk som möjligt. Vad som kanske är mest skrämmande är att både mjukvaran och hårdvaran som användes till de två första filmerna tänjs till sina gränser inför den tredje filmen. Däribland Intels 32bit processorarkitektur som verkar vara en av flaskhalsarna.
Läs hela artikeln på TheOneRing.net.
January 30, 2003
June 18, 2001
Nvidia datorpark krossar ju allt!
Skulle vara Pentagon som har värre isåfall.
Vi snackar alltså en flyghangar typ med rader av rack med dubbel eller quad bestyckade pizza sevrar (42st per rack) rad efter rad efter rad!!!
Ovan på det kommer ett par rader SUN servrar.
Jag har då inte sett värre på bild!
November 29, 2001
oxygenial wrote: Nvidia datorpark krossar ju allt!
http://www.es.jamstec.go.jp/es.....index.html
🙂
Där har vi något som krossar.
5120 CPUs
10 TB minne
1.6 Petabyte lagring (1638 Terrabyte 😉 )
September 1, 2002
UndaC wrote: [quote=oxygenial]Nvidia datorpark krossar ju allt!
http://www.es.jamstec.go.jp/esc/eng/index.html
🙂
5120 CPUs
10 TB minne
Som min bordsräknare jag har till räkningarna alltså =D
November 8, 2002
UndaC wrote: [quote=oxygenial]Nvidia datorpark krossar ju allt!
http://www.es.jamstec.go.jp/esc/eng/index.html
🙂
5120 CPUs
10 TB minne
hur många fullskrivna 12punkters A4 i word går det in i det minnet?
Jo man får verkligen lite andra perspektiv när man läser sånna här saker. Jag tycker det ska bli intressant när vi börjar se spelgrafik i klass med Gollum.. Undac du råkar inte ha ett grafikkort i testlabbet med 20GB+ minne? 😮
Vill ni se lite fler värstingdatorer kan jag rekommendera Top500 listan som innehåller världens 500 snabbaste superdatorer. Earth Simulator som Undac pratar om ligger för nuläget etta på den listan. 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
November 8, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo man får verkligen lite andra perspektiv när man läser sånna här saker. Jag tycker det ska bli intressant när vi börjar se spelgrafik i klass med Gollum.. Undac du råkar inte ha ett grafikkort i testlabbet med 20GB+ minne? 😮
Det är väl bara att löda på en voltmoddad 200gb 8mb cache Western Digital istället för orginalminnerna på ett 9700pro?
Blue_Moon_ wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Jo man får verkligen lite andra perspektiv när man läser sånna här saker. Jag tycker det ska bli intressant när vi börjar se spelgrafik i klass med Gollum.. Undac du råkar inte ha ett grafikkort i testlabbet med 20GB+ minne? 😮
Det är väl bara att löda på en voltmoddad 200gb 8mb cache Western Digital istället för orginalminnerna på ett 9700pro?
Hehe jo det låter ju som en grymt bra idé! Det lär ju inte bli det snabbaste grafikkortet i världen dock.
November 8, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Blue_Moon_][quote=Anton aka [NH]Woxxman]Jo man får verkligen lite andra perspektiv när man läser sånna här saker. Jag tycker det ska bli intressant när vi börjar se spelgrafik i klass med Gollum.. Undac du råkar inte ha ett grafikkort i testlabbet med 20GB+ minne? 😮
Hehe jo det låter ju som en grymt bra idé! Det lär ju inte bli det snabbaste grafikkortet i världen dock.
Jag sa att vi skulle voltmodda ju! :arg:
Annars kan man väl seriekoppla 100st lite trimmade 256mb Rambusminnen och löda på?
Haha jo det skulle vara en riktigt grym voltmodd i så fall.. 😮
Jo det låter ju också som en bra idé måste jag säga!
Jo om jag moddar dit en 200GB WD-disk på ett Radeon 9700Pro kan jag lova dig att jag ska ta bilder "in the process" :snurr:
November 8, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo om jag moddar dit en 200GB WD-disk på ett Radeon 9700Pro kan jag lova dig att jag ska ta bilder "in the process" :snurr:
Fan va tufft! Gör det! när man endå håller på, kan man inte köra dit nån bättre ersättning för gpun ? Den känns nog lite slö om mna har sånt fett minne!
1 Guest(s)