April 17, 2005
Att dagens mobiltelefoner i smartphonemarknaden är kraftfulla kommer inte som någon nyhet. Men det är ändå lite spännande att ser när spelutvecklaren Epic nu visar upp sin populära Unreal Engine 3 grafikmotor, portad till Apples iPhone 3GS och iPod Touch. Grafikmotorn som idag användas i bland annat Gears of War 2 har optimerats för att köras på mobila kretsar med OpenGL ES 2.0 stöd, något som finns inbakat i de senaste mobila plattformarna.
Vad som är extra spännande är att Epic inte verkar vara intresserade av att binda sig till bara Apples mobila plattformar utan att grafikmotorn så tidigt som under CES i januari ska visas upp på en annan ännu ej namngiven mobil plattform.
[Image Can Not Be Found]
Epic kommer i slutändan att licensiera sin grafikmotor till olika spelutvecklare och det fina i kråksången är att smartphone-marknaden bara är i sin linda om vi ser till grafisk prestanda. Dagens kretsar tillverkas med 65nm teknik och när man inom ett par år går över till 32nm och till och med mindre teknik är det inga större problem att mångdubbla prestandan.
Källa: Anandtech
1 Guest(s)