Ett monster har landat, R300 är här|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett monster har landat, R300 är här
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2002 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Då var det äntligen dags, ATi's omtalade chipset R300 har äntligen kommit ut. Radeon 9700 heter den nya serien och att döma av de första intrycken är det här verkligen en GeForce 4 Ti 4600-killer. Man kan i och för sig säga att "det var väntat" men med tanke på att Radeon 8500 aldrig var så överlägset GeForce 3 som man tänkt är det ändå värt att nämna. Kortet är det första med fullt stöd för DirectX 9.0 med Vertex Shader 2.0, Pixel Shader 2.0 och massa andra godsaker. Nytänkande färdigheter som att spela upp filmer genom kortets 3D-pipelines, Multi Sampled FSAA med mera.
En sak slår en verkligen med de tests som utförts på kortet: till och med dagens snabbaste processorer, moderkort och RAM blir flaskhalsar med ett så här snabbt kort. Vill du verkligen utnyttja ett Radeon 9700 blir det förmodligen till att köpa en AMD Hammer i vinter det vill säga.
Rent allmänt kan man säga att i de tester där grafikkortet spelar som mest roll har Radeon 9700 ett försprång på cirka 50% över GeForce 4 Ti 4600. Med 4x FSAA ökar försprånget till över 200% dock(!!!)

[Image Can Not Be Found]

Läs mer om ATi's lilla underverk hos Anandtech som är en de få sidor som faktiskt benchmarkat kortet. Och ha detta i åtanke när ni ser testresultaten: kortet de använder är inte den färdiga steppingen, minnesfrekvensen kommer troligen vara högre på korten i affärerna, det blir enbart testat med betadrivrutiner.

Läs mer här.

nemos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
September 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183727
July 18, 2002 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Oj... .. .... .. oj. ATI skämtade inte om att det skulle vara krut i kortet. oj...

Binaryian
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
August 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183729
July 18, 2002 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Gode min gud! (Och jag som inte är troende...) 8) Sicket monster! Där rök nog semesterkassan...

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
Member Since:
January 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
183764
July 18, 2002 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

men ojoj jag vill ju ha 😀

hmm tveksamt om det kommer funka så bra på en P3 667 bara... vad tror ni ?!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183768
July 18, 2002 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

[PITA wrote: Neo]men ojoj jag vill ju ha 😀

hmm tveksamt om det kommer funka så bra på en P3 667 bara... vad tror ni ?!

Hehe om en Pentium 4 2,4 Ghz med 512 MB PC800 blir en flaskhals så kan du nog lita ganska rejält på att din stackars P3a kommer hindra den mesta av prestandan tyvärr.
Går helt enkelt inte att kompensera en dålig processor med ett bra grafikkort. (Nej inte ens nVidia kan fixa det 😉 )

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
Member Since:
July 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
183801
July 18, 2002 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde väl gå att köra rätt bra med en Amd2000+ och kt333 - kt400?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183826
July 18, 2002 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

dbn wrote: Det borde väl gå att köra rätt bra med en Amd2000+ och kt333 - kt400?

Ja fast det kommer fortfarande att vara flaskhalsen i din dator.

Kan tänka mig att Radeon 9700 kommer skala rätt bra upp till 3-4 Ghz

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183832
July 18, 2002 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=dbn]Det borde väl gå att köra rätt bra med en Amd2000+ och kt333 - kt400?

Ja fast det kommer fortfarande att vara flaskhalsen i din dator.

Kan tänka mig att Radeon 9700 kommer skala rätt bra upp till 3-4 Ghz

Jag antar att du menar en pentium4 ... på 3-4 ghz

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183834
July 18, 2002 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

njae jag vetifan vad jag menar egentligen
kanske kommer AMD Hammer fixa biffen

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183849
July 18, 2002 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför är alla så imponerade?
Det nya monsterkortet från ATI finns inte i butik ännu och jag uppskattar att butikerna kommer ha kortet i lager november december. Då kommer inte prestadan vara lika imponerande, visst kommer den vara väldigt bra. Men nu sucktar de flesta efter en produkt som inte kommer förns om flera månader.
Detta är ett marknadsknep från företag, att göra en förlansering trots att det dröjer länge innan produkten finns. Månader kanske inte låter som länge men i datorbranchen är det en evighet, nästan iaf :blink:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183867
July 18, 2002 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Zaver wrote: Varför är alla så imponerade?
Det nya monsterkortet från ATI finns inte i butik ännu och jag uppskattar att butikerna kommer ha kortet i lager november december. Då kommer inte prestadan vara lika imponerande, visst kommer den vara väldigt bra. Men nu sucktar de flesta efter en produkt som inte kommer förns om flera månader.
Detta är ett marknadsknep från företag, att göra en förlansering trots att det dröjer länge innan produkten finns. Månader kanske inte låter som länge men i datorbranchen är det en evighet, nästan iaf :blink:

Radeom 9000 finns redan i lager i USA börjar säljas från och med idag.
Radeo 9700 börjas säljas om tre veckor.

Om du läst [H]'s koll på 9700 så hade du nog också varit imponerad, i ett test fick R300 25% bättre resultat o kolla nu in detta:
R300 använde 4x FSAA och 16x Aniso medan GeForce 4 Ti 4600 inte använde något av dem. 😉

"The Radeon 9700 doused the Ti4600 by about 25%. Now get a load of this, that is with the GF4 running without AA or AF. With 4XAA turned on the Ti4600 was crushed by nearly 300%"

TRE gånger så snabbt. Detta har aldrig hänt förut, aldrig någonsin har ett grafikkort kommit ut som varit tre gånger så snabbt som föregående "monster".

Kortets pris är inte heller att leka med, billigaste varianten kommer kosta 200 dollar och den dyraste 300.
Den som har testats här är mellanvarianten som man väl då kan gissa kommer hamna på 250.
Det vill säga HÄLFTEN av vad GeForce 4 Ti 4600 kostade när det släpptes.

Förutom det uppenbara DirectX 9.0 och Open GL 1.4 stödet så finns det ju massa andra tekniska innovationer som imponerar.

Så frågan är ju snarare hur man kan undgå att bli imponerad.
Tom. hardcore nvidiot-siter prisar kortet idag. 😉

Sen kan man ju tillägga att det är fritt fram för tredjepartstillverkare att släppa sina Radeon 9700 nu om de vill. Så räkna med 3-4 veckor max.
nVidia kommer knappast ha sin NV30 redo förrän till julhandeln och därför har Ati en stor chans att fånga kunder nu.

precis som du säger är 3-4 månader en lång tid i datorbranschen och just därför väntar inte så många på "nästa grej" eftersom det ändå kommer finnas en "nästa grej" strax efter det osv. alltså har Ati god potential att fånga "back to school" kunderna
Sen kommer ju en snabbare version av R300 ut samtidigt som NV30 om man får tro de rykten som cirkulerar.

GE ETT TILL MIG NU! 🙂
PEEETEEEEEER

och som jag sagt på ett par andra siter idag:
Also note that the performance numbers you've seen from Anand are based on a pre-production stepping, alpha 1 driver build and the "low" MB version. (Final product might be clocked higher too, me thinks 325-350 / 650-700. But that's just a guess.)

Den färdiga versionen kommer ha en bättre stepping, bättre drivrutiner, dubbelt så mycket minne och förmodligen vara klockat högre.
Så de där 300%:en kanske snarare närmar sig 350 eller så 😉
inte helt illa
inte sen voodoo 1 -> 2 har vi sett en sån galen ökning av prestanda och ändå är du inte imponerad?

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
June 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
183876
July 18, 2002 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidia är onda och måste dö.

(för att dom dödade 3dfx, allting var mycket bättre när 3dfx dominatade!)

savage4 ska det va.

Eller, om man vill köpa ett 9700 men inte har råd, kan man ju alltid köpa ett Rage II eller nåt och låtsas... Kan jämföras med att köpa ett MX kanske. =)

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183891
July 18, 2002 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror aldrig jag har blivit imponerad en enda gång av ett grafikkort. Då grafikkorten klarar av att återge miljöer som ser ut som på riktigt, den dagen blir jag imponerad. Detta hänger inte bara på ATI, Nvidia, Matrox osv utan även spelutvecklare. Ta en titt på rummet du sitter i nu, vore det inte härligt att få det återskapat på bildskärmen och kunna skjuta sönder det som i "Quake 8".... idag är miljöerna alldeles för enkla.

Att ATI-kortet presterar 300% bättre i vissa tester är ju sköj men endast för 3dmark nördarna.
Bara för att det har kommit ett så här bra kort betyder inte det att spelen behöver denna prestanda inom den närmaste tiden. För spelutvecklare måste ju anpassa kraven efter vad folk har för hårdvara. Så jag tänker inte köpa ett kort för dyra pengar vars prestanda man först behöver om 1(?) år. Då är kortet 1500-2000kr billigare.

Nej jag är besviken på grafikkortstillverkarna då grafikkort är datorn dyraste del (om man väljer toppmodell) men ändå inte är bättre än vad den är.

Lite offtopic men det var 3dmark nördarna som förstörde Parhelias rykte. Matrox kort var aldrig tänkt för att prestera som bäst i spel, 3dmark etc. Kortet var och är tänkt för de som vill ha kvalite och nytänkande med bla 3 skärmar, utmärkt bildkvalité men ändå kunna spela spel.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183893
July 18, 2002 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Zaver du använder inte FSAA och Aniso va?

Varje steg mot högre prestanda är ett steg mot det du beskriver. ATi gjorde det största steget men sett hittills och ändå tycker du inte det är imponerande.

Du måste ju ta in i beräkningen att för att programmera sådana scener kräbs oändligt mycket tid och enorm datorkraft.
Just nu är processorerna flaskhalsar och vi får nog vänta tills AMD 20000+ och DDR III 2.5 Ghz är ute innan dina drömmar kan bli verklighet.

Att grafikkorten är dyra är inte konstigt. De är helt klart den mest komplexa delen i din dator. De är ju egentligen som små datorer i sig själva med moderkort, ram och processor...

Dessutom hänger det också till väldigt stor del på speltillverkarna som allmänt sett är slöa på att anpassa sig efter ny teknik.
Detta är också till stor del alla användares fel eftersom de har bajsiga datorer: att ha ett spel som kan skala från en bajsdator till en dator som kan visa spel som ser ut som verklighet skulle kräva år av programmering.
Att nVidia släppte GeForce 4 MX gjorde inte den saken bättre eftersom en massa folk nu sitter med nyligen inköpta grafikkort som inte är programmerbara och inte heller har prestandan att fixa ens vinters spelnyheter.

Så då får man väl snarare säga att du är "oimponderad" av i princip allt inom datorbranschen. 🙂
Så du kan inte skylla så mycket på (mina älskade ;)) grafikkort.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183896
July 18, 2002 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

"Lite offtopic men det var 3dmark nördarna som förstörde Parhelias rykte. Matrox kort var aldrig tänkt för att prestera som bäst i spel, 3dmark etc. Kortet var och är tänkt för de som vill ha kvalite och nytänkande med bla 3 skärmar, utmärkt bildkvalité men ändå kunna spela spel."

Matrox hade många svaga punkter och levererade inte vad de lovade. Så det är knappast bara "3dmark nördarna"'s fel att kortet fått dåligt rykte.
Orkar inte gå igenom allt här, men som du sa det är off topic, så det kan vi ta i en annan tråd om du är intresserad.

Sveaborg
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
Member Since:
March 30, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
183963
July 18, 2002 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det angivna priset på 9700 är dock lite högre än vad som angavs ovan... $399 är det rekommenderade cirkapriset och kommer sannolikt vara så åtminstone tills efter julhandeln.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
183971
July 18, 2002 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Opps, helt rätt med priset ja. Det jag läste var spekulationer ang. "Radeon 9500". doh för mycket info på en gång. 🙂

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184031
July 18, 2002 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm Gf 5 skulle vara riktigt snabbt om man kollar specsen men jag undrar om nvidia lär bäcka detta om man jämför pris mot prestanda

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184047
July 18, 2002 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar ju inte om någon välgörenhet... Ati kommer att utnyttja situation och mjölka de som vill ha det bästa och har råd att skaffa det bästa.
Dumt vore det att inte försöka tjäna lite extra pengar.
Jag hoppas att detta blir mer vanligt, stenhård konkurrens, att både företagen får det svettigt och massor av sömnlösa nätter så att vi konsumenter får (något) snabbare utveckling och framför allt billigare produkter. :bgrin:

Jag kommer förmodligen att skaffa ett 9700 när priserna väl har sjunkit. Måste ha bra med kraft för att driva Deus Ex 2 och Thief 3.
Ser mycket lovande ut 🙂

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
June 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184055
July 18, 2002 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Snabb utveckling suger. Jag köper en 1800+ nu och det känns som den är omodern redan nu. Snart måste man ju fanimej va miljonär nästan för å kunna spela vanliga spel... =(

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL