Ett monster har landat, R300 är här|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett monster har landat, R300 är här
Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184059
July 18, 2002 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det får gärna gå 15 ggr snabbare för min del. Vi är fortfarande i begynnelsen för data-teknik, desto snabbare vi lämnar den, desto bättre.

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
June 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184061
July 18, 2002 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

I såna fall tänker jag vänta med å köpa nåt nytt grafikkort tills vi har nått slutet av data-tekniken.... :snurr:

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184079
July 19, 2002 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

en hammer med det där skulle allt sitta fint :bgrin:

run for your fucking life
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
April 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184094
July 19, 2002 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Låter kanske lite konstigt men jag skulle behöva måtten för kortet, det som är intressant är längden. har ni sett det på någon sida eller har ni någon aning om vart man kan finna det.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184101
July 19, 2002 - 2:41 am
sp_Permalink sp_Print

CyriQ wrote: Hmm Gf 5 skulle vara riktigt snabbt om man kollar specsen men jag undrar om nvidia lär bäcka detta om man jämför pris mot prestanda

Vart finns dessa specs?

Dr. MASS
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
July 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184113
July 19, 2002 - 3:51 am
sp_Permalink sp_Print

Om nu ATI RADEON 9000 är så billig att tilverka och kanske sälja för ynka 1000:- gör då ett MAXX av det (ATI RADEON 9000 MAXX VIVO 128MB :o)
För 2000:- spänn. Det skulle vara kung med två GPU prollar. Varsin GPU tar hand om varsin halva av bildskärmen så att vi får snabb V-sync laugh

Dr. MASS
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
July 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184119
July 19, 2002 - 4:25 am
sp_Permalink sp_Print

run for your fucking life wrote: Låter kanske lite konstigt men jag skulle behöva måtten för kortet, det som är intressant är längden. har ni sett det på någon sida eller har ni någon aning om vart man kan finna det.

Definitivt behöver man måtten om det är ett MAXX kort (dvs. dubbla GPU) iaf laugh

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
Member Since:
April 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184135
July 19, 2002 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Att grafikkorten är dyra är inte konstigt. De är helt klart den mest komplexa delen i din dator. De är ju egentligen som små datorer i sig själva med moderkort, ram och processor...

Angående priset: står det $399 så är det priset i USA....hehe, ni får nog mynta en tusing till i Sverige skulle jag tro....

UndaC wrote:
Dessutom hänger det också till väldigt stor del på speltillverkarna som allmänt sett är slöa på att anpassa sig efter ny teknik.
Detta är också till stor del alla användares fel eftersom de har bajsiga datorer: att ha ett spel som kan skala från en bajsdator till en dator som kan visa spel som ser ut som verklighet skulle kräva år av programmering.

Håller inte alls med dig....om det tar ca 3 år att utveckla ett spel så hinner det komma ut 3 generationer grafikkort på marknaden och kanske 2 versioner av DirectX mm... att hela tiden ändra sitt spel att utnyttja den senaste tekniken är omöjligt... spel som kommer ut idag är på sin höjd optimerade för en GF3'a om ens det....och jag köpte mind GF3'a direkt när den kom ut...NU får jag skörda frukten =)
Att sedan fps blir snabbare...jovisst jättebra...men nya spel suger fps så det ryker....är det inte så att spelpgrogmarerare kan börja ful-koda när de vet att hårdvaran som finns ute när de släpper spelet ändå klarar av att köra koden i hyffsad hastighet? =)

UndaC wrote:
Att nVidia släppte GeForce 4 MX gjorde inte den saken bättre eftersom en massa folk nu sitter med nyligen inköpta grafikkort som inte är programmerbara och inte heller har prestandan att fixa ens vinters spelnyheter.

...se ovan.. =D

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184188
July 19, 2002 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror du missade själva poängen i mitt inlägg.
Det vi snackade om var att Zaver var besviken på grafikkortstillverkare för att spelen inte såg ut som "äkta verklighet".
Det jag försökte säga är att det skulle kräva en vansinnig massa arbete att programmera ett spel som på de bästa grafikkorten ser ut som "verklighet" medan spelet fortfarande ska gå att köras på en PII 450 MHz med ett GeForce 2 MX. (Vilket hade krävts för att det över huvud taget skulle vara gångbart.)

Det går helt enkelt inte och det är knappast bara grafikkortstillverkarnas fel.
Dessutom hade det tagit SJUKT lång tid att göra ett spel som ser ut som "äkta verklighet" pga. alla de detaljer som ska vara med.

Alltså har vi två faktorer som skulle dra ut på tiden något otroligt plus en oöverkomlig uppgift. Det kan man knappast skylla på ATi eller nVidia, det var helt enkelt vad jag ville ha sagt.

Avatar
morgaes
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
August 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184243
July 19, 2002 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Run for your fucking life (eller vad det nu var): 9700 ser ut att vara ett ganska kort AGP kort. Tittar du på översta bilden på den här sidan så ser du att den inte verkar gå mer än 2 cm bakom AGP kontaktens slut. Och jag tror jag törs förutsätta att du därmed kan räkna ut totala längden.

http://www.theinquirer.net/?article=4496

run for your fucking life
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
April 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184297
July 19, 2002 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

perfekt, det jag har nu är minst 4-6cm längre. har problem med att kortet tar i hdd racken som sitter i fronten på lådan. äntligen är det problemet löst. nu är det bara 4 "kompabilitets"-problem kvar 😕

Shadow81
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
June 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184734
July 20, 2002 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Anandtechs test, är det här nåt nytt sätt att göra testar? Varför inte de vanliga FPS-graferna?

Avatar
morgaes
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
August 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184781
July 20, 2002 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI har inte gett dem tillåtelse att publicera exakt fps och andra resultat än.

Detta beror nog på att slutspecifikationen av R300 korten inte är klar ännu och dem inte vill att folk ska förvänta sig andra resultat. Eller så har dem en ny version av drivrutinerna och eller stepping på g som kommer ge en prestandaändring.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL