August 22, 2005
På Anandtech har man tagit sig en närmare titt på ett mycket intressant SFF-system från tillverkaren Jetway. Jetway Magic Twin MiniQ heter systemet och nyckelordet här är "Twin".
Jetway Magic Twin MiniQ är nämligen något så ovanligt som En dator för Två användare. Systemets moderkort använder sig av en patenterad teknik (Magic Twin) för att låta datorn agera precis som två separata system.
"So, what exactly is Magic Twin? What can it do?
- 1 PC can be used by 2 users at the same time
- 2 users can browse the internet, send and receive email at the same time
- 2 users can access all software installed on the PC at the same time (Excel, Word, PowerPoint, Data Base, games, etc.)
- 2 users can play games against each other with a dual-port VGA card" [/list]
Det enda man behöver dubbla uppsättningar av är monitor, mus och tangentbord.
Detta är ett helt nytt koncept för SFF-marknaden men det finns med stor säkerhet en marknad för 2-in-1-system.
På Anandtech kan man nu alltså se en förhandstitt på det första av dessa system.
pompougnac wrote: vad pungar man ut för en sån rigg då?
Det förtäljer inte historien som man brukar säga men jag tror inte det är någon stor prispremie för Twin Magic teknologin. Det är nog mest extra monitor osv som kostar.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 12, 2004
Men man har väl kunnat vara flera användare på samma dator hur länge som helst eller? I Unix tex går det att surfa, kolla mail mm på samma dator samtidigt. Funkar i Windows också för den delen. Någon som orkar förklara hur detta systemet funkar och vad som är så nytt med det?
October 7, 2002
okashi wrote: Men man har väl kunnat vara flera användare på samma dator hur länge som helst eller? I Unix tex går det att surfa, kolla mail mm på samma dator samtidigt. Funkar i Windows också för den delen. Någon som orkar förklara hur detta systemet funkar och vad som är så nytt med det?
Det som skiljer mot "gamla vanliga" Windows är att du kopplar två skärmar, två tangentbord och två möss till datorn. Sen sitter du vid ena skärmen och din kompis vid den andra...
Det har gjorts tidigare, i varje fall med Linux, och special-X-konfigurationer. Däremot vet jag säkert att det inte gjorts med Windows och det är inte alldeles enkelt ens i Linux...
November 4, 2002
March 5, 2002
GuldVixen wrote: [quote=sumprumpa]Då borde man ju spela nått mindre krävande spel mot varandra 🙂
Varför ett mindre krävande spel? Har du en AMD 64 med 512-1024 ram ett GF6800ultra så tycker jag att man ska kunna lira typ Far Cry? För man delar på cpun, minnena mm eller?
Jag har svårt att tänka mig att två applikationer kan få tillgång till en egen OpenGL ICD etc.. samtidigt.
1 Guest(s)