EU utvecklar egen sökmotor|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EU utvecklar egen sökmotor
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2006 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jacques Chirac och Frankrike är väl ganska kända för att vilja göra saker på sitt eget sätt och skaffa egna motsvarigheter till saker du kan hitta överallt annars. Senast i raden är tydligen en europeisk motsvarighet till de stora (onda?) amerikanska sökmotorerna Google och Yahoo! Projektet har dubbats Quaero, latin för ordet sök, och ska tydligen vara betydligt mer flexibel än de andra motsvarigheterna. Där de endast egentligen kan indexera sidor och bilder efter namn och text ska Quaero kunna indexera både text, ljud och bilder efter deras innehåll. Intressant om det fungerar, men samtidigt undrar om motivationen är den rätta och om det finns några dolda mål med detta då det finns stora kommersiella intressen i projektet, bl.a. från Sony BMG.

Källa: DailyTech

coolh_
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
October 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004385
January 17, 2006 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay, man måste kunna se ett "propaganda piece" då man får den presenterad för sig. Tyskland och Frankrike ska ge statslån till två företag som ska utveckla en sökmotor. No big deal. Men amerikanerna vill gärna måla det i skenet av att deras tidigare allierade, de som inte gick med på iraq kriget, nu även har andra konstiga saker för sig. Sök fler källor nästa gång..

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004401
January 17, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är jag av den uppfattningen att Frankrike har jävligt mycket skumma saker för sig speciellt när det gäller att hålla liv i sitt döende språk så referensen till kriget fick du någon annanstans ifrån 😉

//Andreas

coolh_
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
October 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004407
January 17, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nu är jag av den uppfattningen att Frankrike har jävligt mycket skumma saker för sig speciellt när det gäller att hålla liv i sitt döende språk så referensen till kriget fick du någon annanstans ifrån 😉

//Andreas

ta en chomskykurs vetja, kolla in the media echo chamber och manufacturing consent...

coolh_
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
October 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004415
January 17, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

//
å en annan sak, ta å kolla orginal artikeln istället från Financial Times (tidning som är pro-EU, labour party positiv) och kolla in den, där skrivs det på ett helt annat sett, och det är orginal källan.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004468
January 17, 2006 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nu är jag av den uppfattningen att Frankrike har jävligt mycket skumma saker för sig speciellt när det gäller att hålla liv i sitt döende språk så referensen till kriget fick du någon annanstans ifrån 😉

//Andreas

Döende språk ? Hehehe det verkar som du behöver återgå till skolbänken mannen. Sen är det så att information är makt, och EU vill inte ge all kontroll över det till USA och hoppas att dom inte använder mot os. Echelon används för industrispionage mot europeiska företag. Läs vad EU parlamentariska utredning har kommit fram till innan du postar så ointeligenta inlägg.

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
Member Since:
July 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004469
January 17, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är bra med alternativ 🙂
Att påstå att franskan är ett utdöende språk är väl lite att ta i.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004478
January 17, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Delph1]Nu är jag av den uppfattningen att Frankrike har jävligt mycket skumma saker för sig speciellt när det gäller att hålla liv i sitt döende språk så referensen till kriget fick du någon annanstans ifrån 😉

//Andreas

Döende språk ? Hehehe det verkar som du behöver återgå till skolbänken mannen. Sen är det så att information är makt, och EU vill inte ge all kontroll över det till USA och hoppas att dom inte använder mot os. Echelon används för industrispionage mot europeiska företag. Läs vad EU parlamentariska utredning har kommit fram till innan du postar så ointeligenta inlägg.

Döende var ett starkt ord men knappast felaktiskt. Fransmännens envisande med att skapa nya ord för teknologins framsteg istället för att anamma erkända fraser är mina ögon ett ganska desperat handlande som beror av att man är rädd att franskan som språk som ska bli urvattnat.
Engelskan är helt enkelt alldeles för dominerande i denna värld som drivs framåt av teknologi vilket gör att franskan som språk hamnar efter då man högst ogärna pratar engelska, en majoritet kan inte ens engelska. Man var rädd att eftersom det inte fanns franska motsvarigheter till moderna termer, som är dominerande i vår vardag att man trodde att folk skulle föredra att prata engelska istället, vilket är helt befängt, men likväl har de ordnat med folk som sitter och hittar på franska motsvarigheter till engelska termer.

Deras bakåtsträvande och inskränkta ogillande av engelska är endast skrämmande.

Du referrerar även till EU parlamentets utredning och jag kan bara säga att jag har skummat det och jag väljer att vara skeptisk likväl.

coolh_ wrote: *kommentarer*

Jag står fast vid jag skrivit här, men uppenbarligen ska man vara helt uppenbar i sin cynism för att det ska gå fram alla gånger.

Givetvis är det bra att vi får fler sökmotorer speciellt när denna verkar kunna erbjuda saker som de andra inte kan, men att bara öppet ta emot det som om det vore det bästa som hänt mänskligheten vore knappast smart. Det finns många drivkrafter bakom detta och som Redzo lite halvt nämner så den som kontrollerar informationen som kontrollerar världen. Jag är skeptisk till detta, precis som jag är skeptisk till Google framfart över internet.

Jag är ofta kritisk i min rapporteringar eftersom jag våger ifrågasätta saker, medan andra gärna bara sitter som stolpskott och rapporterar vidare vad andra vill höra. Tyvärr gör jag det ibland på ett sätt där det inte alltid går fram till alla, men eftersom jag är begränsad till ett visst antal rader så är det en smäll jag är beredd att ta.

Jag läste denna nyhet igår, men eftersom jag ansåg mig ha rätt till viss fritid så skrev jag inget då utan väntade till idag. Att valet av referrered källa blev DailyTech är väl något olyckligt ser jag nu med tanke på kommentarer nyheten fått, men samtidigt så hoppas man väl att läsarna här är smartare än så.

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004520
January 17, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Redzo][quote=Delph1]Nu är jag av den uppfattningen att Frankrike har jävligt mycket skumma saker för sig speciellt när det gäller att hålla liv i sitt döende språk så referensen till kriget fick du någon annanstans ifrån 😉

//Andreas

Döende språk ? Hehehe det verkar som du behöver återgå till skolbänken mannen. Sen är det så att information är makt, och EU vill inte ge all kontroll över det till USA och hoppas att dom inte använder mot os. Echelon används för industrispionage mot europeiska företag. Läs vad EU parlamentariska utredning har kommit fram till innan du postar så ointeligenta inlägg.

Döende var ett starkt ord men knappast felaktiskt. Fransmännens envisande med att skapa nya ord för teknologins framsteg istället för att anamma erkända fraser är mina ögon ett ganska desperat handlande som beror av att man är rädd att franskan som språk som ska bli urvattnat.
Engelskan är helt enkelt alldeles för dominerande i denna värld som drivs framåt av teknologi vilket gör att franskan som språk hamnar efter då man högst ogärna pratar engelska, en majoritet kan inte ens engelska. Man var rädd att eftersom det inte fanns franska motsvarigheter till moderna termer, som är dominerande i vår vardag att man trodde att folk skulle föredra att prata engelska istället, vilket är helt befängt, men likväl har de ordnat med folk som sitter och hittar på franska motsvarigheter till engelska termer.

Deras bakåtsträvande och inskränkta ogillande av engelska är endast skrämmande.

Du referrerar även till EU parlamentets utredning och jag kan bara säga att jag har skummat det och jag väljer att vara skeptisk likväl.

coolh_ wrote: *kommentarer*

Jag står fast vid jag skrivit här, men uppenbarligen ska man vara helt uppenbar i sin cynism för att det ska gå fram alla gånger.

Givetvis är det bra att vi får fler sökmotorer speciellt när denna verkar kunna erbjuda saker som de andra inte kan, men att bara öppet ta emot det som om det vore det bästa som hänt mänskligheten vore knappast smart. Det finns många drivkrafter bakom detta och som Redzo lite halvt nämner så den som kontrollerar informationen som kontrollerar världen. Jag är skeptisk till detta, precis som jag är skeptisk till Google framfart över internet.

Jag är ofta kritisk i min rapporteringar eftersom jag våger ifrågasätta saker, medan andra gärna bara sitter som stolpskott och rapporterar vidare vad andra vill höra. Tyvärr gör jag det ibland på ett sätt där det inte alltid går fram till alla, men eftersom jag är begränsad till ett visst antal rader så är det en smäll jag är beredd att ta.

Jag läste denna nyhet igår, men eftersom jag ansåg mig ha rätt till viss fritid så skrev jag inget då utan väntade till idag. Att valet av referrered källa blev DailyTech är väl något olyckligt ser jag nu med tanke på kommentarer nyheten fått, men samtidigt så hoppas man väl att läsarna här är smartare än så.

//Andreas

Att fransmännen envisas med tekniska termer på franska tycker jag är löjligt så där är vi på samma våglängd skulle jag säga.
Jag sa aldrig att den nya sökmotorn är bättre eller sämre än google, den finns inte ens än så att utala sig om den vore oseriöst tills man har fått prova på den.
Och att den som kontrolerar information kontrolerar även den stora massan/världen tycker jag borde vara självklart i sig. Världen/massan drar "egna" slutsatsen utifrån informationen den får eller ? Så om du kontrollerar infoflöde till dom så styr du vad dom får tro och tycka, gör du det i smyg och är bra på det kommer dom flesta gå in i döden för "sina" åsikter. Åtskiliga exempel finns på det, tex när USA ville starta krig i Vietnam och ljög att vietnam anföll en av deras båtar i Grisbukten, en lögn som senare (40 år) erkändes av dom själva ! Om du hade kontroll över massmedia (TV/tidningar/radio) så skulle du (eller jag/nån annan för den delen) kunna få folk att tro det som faller oss i smaken, tex att NH har ALLTID rätt wink i allt. Det kallas för opinionsbildning/marketing/propaganda osv. Titta bara hur USA fick folk att sluta köpa franska produkter och kalla pommes för "french fries" när Frankrike sa nej till Irakkriget. Skolexempel på propaganda/opinionsbildning.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1004525
January 17, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Att fransmännen envisas med tekniska termer på franska tycker jag är löjligt så där är vi på samma våglängd skulle jag säga.
Jag sa aldrig att den nya sökmotorn är bättre eller sämre än google, den finns inte ens än så att utala sig om den vore oseriöst tills man har fått prova på den.
Och att den som kontrolerar information kontrolerar även den stora massan/världen tycker jag borde vara självklart i sig. Världen/massan drar "egna" slutsatsen utifrån informationen den får eller ? Så om du kontrollerar infoflöde till dom så styr du vad dom får tro och tycka, gör du det i smyg och är bra på det kommer dom flesta gå in i döden för "sina" åsikter. Åtskiliga exempel finns på det, tex när USA ville starta krig i Vietnam och ljög att vietnam anföll en av deras båtar i Grisbukten, en lögn som senare (40 år) erkändes av dom själva ! Om du hade kontroll över massmedia (TV/tidningar/radio) så skulle du (eller jag/nån annan för den delen) kunna få folk att tro det som faller oss i smaken, tex att NH har ALLTID rätt wink i allt. Det kallas för opinionsbildning/marketing/propaganda osv. Titta bara hur USA fick folk att sluta köpa franska produkter och kalla pommes för "french fries" när Frankrike sa nej till Irakkriget. Skolexempel på propaganda/opinionsbildning.

Absolut, det känns lite skrämmande dock att det är länderna som agerar mot varandra istället för de enskilda företagen som verkligen sköter sökmotorerna 🙁

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004530
January 17, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med.
Det är nog dessvärre för att länder ska se allt som en slags "minikrig" där dom ska "värna om sina och deras företags intressen". Nationalism har alltid varit skrämande..

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004623
January 18, 2006 - 5:50 am
sp_Permalink sp_Print

ex-con wrote:
Att påstå att franskan är ett utdöende språk är väl lite att ta i.

Men man kan väll alltid hoppas?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL