Få besök av Microsoft om du inte köper PC med operativsystem|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Få besök av Microsoft om du inte köper PC med operativsystem
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 7, 2006 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Detta kan bli den bittra sanningen för datorkonsumenter som köper hela datorsystem utan förinstallerat operativsystem. Microsoft huvudansvarige för deras Anti-pirat avdelning, Michala Alexander, har i Microsofts Partner Update Magazine, som skickas ut till datorförsäljare, tryckt på att man inte vill se datorsystem säljas utan förinstallerat operativsystem. 5% av alla datorer i Storbritannien säljs utan operativsystem och det är en siffra man vill sänka.

"We want to urge all system builders — indeed, all Partners — not to supply naked PCs. It is a risk to your customers and a risk to your business — with specifically 5 percent fewer opportunities to market software and services,"

Det som kanske är mest uppseendeväckande är dock vad som kan ske om man som konsument köper en "naken PC" utan operativsystem. Microsoft ska tydligen anlita personal som åker runt och "hälsar på" konsumenter som köpt dessa system för att i slutändan ta reda på om man installerat piratkopierad mjukvara. Att vissa köper datorer för att använda gratisalternativ till Microsoft Windows verkar inte vara något man tar häsyn till och har förargat FSF Europe (Free Software Foundation) som verkligen inte hoppas att datorförsäljare kommer hjälpa Microsoft i detta.

Michala Alexander blev kontaktad av ZD Net angående hennes skrivelse men pekade då på att det hela var ett tryckfel och att man inte alls tänkt anlita personal för gör "kundbesök". Skulle Microsoft ge sig på något sådant kan vi i alla fall lova att det blivit liv i luckan, från både konsumenter och konkurrenter.

Källa: ZD net

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1030562
April 7, 2006 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

skulle aldrig släppa in en microsoftnisse in i min lya!
liksom, vad ska dom göra om man vägrar?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1030569
April 7, 2006 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Haha.
Finns inte mycket att tillägga 😛

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1030570
April 7, 2006 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

så, om jag har en dator, men Windows XP som jag köpt, men den datorn råkar vara fem år gammal. Jag köper en ny, "blank" dator från typ komplett och installerar mitt Köpta WinXP (som jag inte längre använder i min gammla dator).

Skulle då MS ha något att säga till om detta?

freddegbg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
Member Since:
February 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1030571
April 7, 2006 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Dem lär ju inte ha polisiära rättigheter...

Sedan så blir det nog som när man slipper undan tv-avgiften...:
Gå härifrån, jag är inte hemma! =)

Klingon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
April 3, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1030584
April 7, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Kan tänka mig en 50-åring som fått piratwindows installerat av sin tonårsgrabb, sen kommer Microsoft förbi, han tror att det är televerket eller nåt och släpper in dem i sann Svensk auktoritetstro-anda. Sedan åker han på en fet böter 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1030591
April 7, 2006 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: så, om jag har en dator, men Windows XP som jag köpt, men den datorn råkar vara fem år gammal. Jag köper en ny, "blank" dator från typ komplett och installerar mitt Köpta WinXP (som jag inte längre använder i min gammla dator).

Skulle då MS ha något att säga till om detta?

Japp, om jag minns rätt så var det något om att man skulle ha en ny licens om man bytte moderkort. Men det kanske bara gällde oem?

Jag tror faktiskt inte ens microsoft har sådant här storhetsvansinne, det var nog ett tryckfel.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1030601
April 7, 2006 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

De fixar det säkert på något sätt ska ni se, bara lobba lite i Riksdagen/EU så de får rättigheter till husrannnsakan om de misstänker man installerat pirat-programvara. Det är ju trots allt ett brott jämföra med STÖLD av varor för flera 100.000:- eller våldtäkt.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1030607
April 7, 2006 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Vilket skitsnack,

"We want to urge all system builders — indeed, all Partners — not to supply naked PCs. It is a risk to your customers and a risk to your business — with specifically 5 percent fewer opportunities to market software and services,"

De som köper s.k. "naked PCs" vet vad dom köper, finns ingen risk där alls.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1030616
April 7, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Är ju ren idioti att man inte ska få använda vilket operativsystem man vill på datorn! Kort sagt så ska man altså bli kollad (altså behandlas man som om man gjort något olagligt) bara för att man inte köper windows?

Snart blir man väl kollad av flygande kossor som undrar varför man dricker vatten i stället för mjölk. Känns ju nästan mera realistiskt än ms förslag.

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
Member Since:
November 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1030623
April 7, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

haha 😮

öm, tänk om man inte vill ha windows utan Linux :bgrin:

de kan inte precis tvinga en att ha windows eller betala för något man inte kommer använda..

Divion^
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
Member Since:
January 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1030680
April 7, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Vilket skitsnack,

"We want to urge all system builders — indeed, all Partners — not to supply naked PCs. It is a risk to your customers and a risk to your business — with specifically 5 percent fewer opportunities to market software and services,"

De som köper s.k. "naked PCs" vet vad dom köper, finns ingen risk där alls.

Håller med till fullo. Finns inte en chans att jag skulle köpa en dator med installerat OS på. Skulle det vart den ända utvägen så skulle jag fan låtigt bli. Börja lira konsoll igen eller något om den dagen kommer. Men ack vad mycket mer man kan göra på en pc än bara spela..

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1030681
April 7, 2006 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: de kan inte precis tvinga en att ha windows eller betala för något man inte kommer använda..

Inte? :bok:

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1030694
April 7, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: haha 😮

öm, tänk om man inte vill ha windows utan Linux :bgrin:

de kan inte precis tvinga en att ha windows eller betala för något man inte kommer använda..

Har ni kollat på Uppdrag Granskning i Tisdags ang. byggfelsförsäkringen?
Ett måste när man bygger hus men i princip ingen får ut något från den när väl felen dyker upp.
Här är tex. artikel från området där jag bor om detta ämne.

http://www.arbetarbladet.se/lo.....ANvinj.gif

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
Member Since:
January 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1031370
April 10, 2006 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Ja köpte en OEM Licens, helt oöppnat med cd och certificate. Jag klistrade Licens bak på Win Xp boken och varje gång ajg byter fdator så följer den med mig 🙂

Om jag installerar ny hårdvara så kan de hända jag måste omaktivera den då måste jag ringa till Microsoft Support och omaktivera den via telefon, dom säger ingen ting, frågar inte ens om jag aktiverat den förut, bytt dator etc. Säger bara jag installerade ny Hårddisk, mera minne lr nåt och då dök Omaktiveringen upp. Om du köper ex mus och OEM licens från Komplett och Klistrar Licensen på boken så kommer du alltid ha med dej Licensen oavsett om du byter dator 1 gång lr 100. Det står inget om att du måste Fästa den på din dator, utan det står för "Tillverkare" OEM Licens gäller för 1 dator men om du klistrar den på boken så har du alltid den tillhands även om du byter dator och Microsoft kan inte veta när du köpt/aktiverat den första gången.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1031372
April 10, 2006 - 3:34 am
sp_Permalink sp_Print

*nix :worship: :worship: :worship: :worship:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL