April 17, 2005
Det första svenska fildelarmålet slutade i fällande dom och en böter på 16 000 kronor. I USA är detta minst sagt småpotatis och nu har MPAA (Motion Picture Association of America) återigen stämt en privatperson på enorma belopp. 67-årige Fred Lawrence har blivit stämd på 4.7 miljoner svenska kronor (600 000 USD) men det är inte summan som är det värsta utan varför han blivit stämd. Det är nämligen så att Freds 12-åriga barnbarn laddat ner fyra filmer från fildelningsnätverket Imes, varav tre som de redan ägde på DVD. Fred Lawrence hävdar att filmerna laddades ner av hans barnbarn av ren nyfikenhet men nu riskerar han alltså att få betala 4.7 miljoner kronor i böter för detta.
Källa: IDG
February 5, 2005
Ja, amerikanarna är verkligen inte kloka då det gäller sånt gär, finns ju inte en chans att en nerladdad film kan motivera ett skadestånd på 4,7miljoner! (tycker inte man kan räkna in de övriga tre då de redan hade DVD:er av dessa och därmed inte har orsakat någon "skada" för företagen).
Om man går ut och rånar och kraftigt misshandlar en hel drös människor så lär man ju få mindre skadestånd än 4,7miljoner, inte ens i närheten!
Sen återigen, kopiering av mjukvara kan omöjligen vara stöld, då originalet fortfarande finns kvar på sin ursprungliga plats!
Jaja, tur man inte bor i USA.
May 1, 2005
Json_81 wrote: Jag förstår inte resonemanget när det handlar om att ladda ned en film.
Ok, då har man stulit den och den är värd 200 spänn.
Hur kan det bli flera miljoner?Däremot om man sprider den till en massa, då finns det iaf en liten gnutta av rimlighet i det hela.
Men då ska man gånga 200kr med antalet folk man har spridit den till, inte mera. Har svårt och tänka mig att de spridit den till så många så att det blivit nästa 5 millar...
August 16, 2003
farfar hade förmodligen flera servrar gömda i syltkällaren och ledde en stor release grupp, han hade säkert 1Gbit eller mer, 12-åringen var bara en täckmantel.
skämtosido, det här är nog den näst dummaste fildelar stämningen jag har hört talas om. (den skummaste var ju när dom skulle stämma en gammal gammal tant (87år?) på flera miljoner, hade aldrig rört datorn, nu minns jag inte om det var hon som dessutom hade avlidit 😛 )
1 Guest(s)