FBI drar åt snaran för ”storspammare”|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FBI drar åt snaran för ”storspammare”
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2004 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Spam (skräppost) är ett evigt irritationsmoment för alla Internetanvändare och för de med välexponerade mailadresser är det inte ovanligt med flera hundratals spammail varje dag. Något som undertecknad kan vittna om. Spamrensning tar tid och kostar mycket pengar av samma anledning. För nästan ett halvår sedan skrev USAs president Bush på en federal lag mot spam som gör att spammare numera kan åtalas.

Trots detta har inga sådana åtal gjorts sedan lagen trädde i kraft men enligt den amerikanska underrättelsetjänsten FBI kommer flera stora spamorganisationer åtalas detta året. Man säger sig hittills ha identifierat över 100 stora spammare och planerar att åtala de 50 värsta senare detta år.
Eftersom en stor del av den spam vi ser i Sverige kommer från utlandet är det inte omöjligt att vi kan få se effekter av FBIs arbeta även här.

Vår egen Svenska "antispam-lag" fick dålig inverkan på mängden spam just eftersom den bara påverkar svenska avsändare, som är relativt få i dagsläget.

Förhoppningsvis är detta början på slutet för de flesta spammare. Men tyvärr är vi inte alltför optimistiska med tanke på hur utvecklingen sett ut hittills.

Källa: CNET News.com

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
625337
May 21, 2004 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man inte lämnar ut sin email till någon så är det ingen fara med spam.
Det finns ju folk som skriver in sin email i alla popups som lovar dom pengar, det är ju självklart att man får spam då.
Jag kan faktiskt påstå att jag aldrig har fått ett spam mail med denna email som jag har just nu.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
August 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
625347
May 21, 2004 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har två mail adresser som jag använder atm, en seriös och en icke så seriös (hotmail :roll:) den som jag använder seriöst har jag på utvalda platser, ändå måste nåt/nån fått tag på den så jag har fått ett par spam meddelanden dit också. :

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
625373
May 21, 2004 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Om man inte lämnar ut sin email till någon så är det ingen fara med spam.
Det finns ju folk som skriver in sin email i alla popups som lovar dom pengar, det är ju självklart att man får spam då.
Jag kan faktiskt påstå att jag aldrig har fått ett spam mail med denna email som jag har just nu.

Håller med... har haft min mail i 2 år, inte fått ett enda spam mail,

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
625440
May 21, 2004 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Heja FBI!

Så kul är det inte att vakna nupp varje morgon med 175 nya mail. Visserligen är det flesta kärleksbrev från Fackamato men det finns "get big penis", "HeLp Me!" och andra liknande brev också. SKulle säga att vart tionde mail jag får är "riktiga" mail

Får ofantliga mängder Nigeriabrev av någon anledning :-?,

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
625468
May 21, 2004 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Om man inte lämnar ut sin email till någon så är det ingen fara med spam.
Det finns ju folk som skriver in sin email i alla popups som lovar dom pengar, det är ju självklart att man får spam då.
Jag kan faktiskt påstå att jag aldrig har fått ett spam mail med denna email som jag har just nu.

Det är ju som sagt var inte lika farligt för privatpersoner men jag kan säga att varje morgon när jag kollar min mail, 8-10h sen senast, brukar det ligga en 140-150 nya mail. Och som hugge säger är det kanske 10%, alltså 14-15 mail, som är något vettigt.
Är man borta från datorn ett par dagar är det inte alls kul.. var iväg 5 dagar i december, när jag kom hem hade jag 1500 nya mail eller nått. Det är inte så kul att försöka rensa upp det på ett bräde... :arg:

okashi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
625487
May 21, 2004 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar använda en seriös mail och sen några "disposable" mail som jag kan använda till tex olika forum etc. Trots detta får jag sällan spam. Senast det hände var från Mecenat, idioterna på Mecenat skickade ut norska reklam mail till mig av någon anledning. Något studentkort fick jag däremot inte från dom!

EDIT: Förresten, FBI är USA:s federala polis, inte underrättelsetjänst.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
625497
May 21, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte det är sådär väldigt mycket problem med att man uppger mail för diverse registreringar eller liknande. Det är mest när adressen ligger synlig på nätet som den blir uppsnappad och när man driver verksamhet på nätet är det viktigt att man ska vara lätt att få tag på i mail osv. Vilket i sin tur medför en enorm mängd spam... 🙁

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
625530
May 21, 2004 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Så jäfla underbart! Hoppas dem feta, äckliga asen åker dit rejält nu. Hatar dem! Får mellan 50-200 varje dag, på mitt Hotmail-konto (som jag haft i ~6 år) då, men även en del till mitt vanliga e-postkonto.

Det finns dedikerade grabbers som drivs av företag (säkert privatpersoner också) som söker igenom webbens alla siter efter just e-postadresser och det gör det samma hur e-posten skrivs ut, grabbern hittar den än då. E-postadresserna säljs sedan vidare till spammare. Några exempel på hur e-postadresser ibland skrivs ut:

[email]sibbor@hotmail.com[/email] sibbor[ät]hotmail.com
sibbor at hotmail dot com
sibbor ät hotmail punkt com

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL