Fildelning ger fängelse upp till 3 år|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fildelning ger fängelse upp till 3 år
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 28, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Fildelning i dess olagliga form är ett stort problem över hela världen och i USA har man planer på att ta krafttag mot den olagliga fildelning. George W. Bush har nämligen godkänt ett lagförslag som gör det möjligt att straffa fildelare med upp till 3 år långa fängelsestraff. Det handlar specifikt om spridning av icke lanserade långfilmer som filmas på förhandsvisningar och sedan sprids över Internet. Den som har en icke lanserad film, musikfil eller programfil i sin ägo i en utdelad mapp, jo det räcker tydligen, ska kunna bli bestraffad med fängelse. Även själva filmningen i biosalonger ska kunna ge fängelsestraff. Hårda bud med andra ord!

Källa: ZDNet

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
880680
April 28, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är rätt. Måste vara skitirriterande att ha nån som sitter med en steadycam i stolen bredvid. Men mobiler på bio då, när kommer krafttagen där!!!?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
880687
April 28, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Det är rätt. Måste vara skitirriterande att ha nån som sitter med en steadycam i stolen bredvid. Men mobiler på bio då, när kommer krafttagen där!!!?

Haha undrar om det var så de tänkte när de skrev lagen, sen av en ren tillfällighet hindrar de även olaglig kopiering!

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
880689
April 28, 2005 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

haha ska bli kul när första amerikan får straffet.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
880692
April 28, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Suck, jag som redan hyrt en videokamera till screeningen av SW: Episode 3 🙁

(Jag skojar, ja.)

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
880696
April 28, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag att det är sjukt med 3års fängelse för lite ettor och nollor!!! :arg: :arg: :arg:

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
880699
April 28, 2005 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

för icke lanserade produkter har jag faktiskt en viss förståelse för upphovsrätts ägarnas frustration

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
880700
April 28, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst, det är stöld men borde dom inte kolla vad det är för idioter de släpper in på förhandsvisningar...?

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
880706
April 28, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Överdrivet med 3 års fängelse bara för att någon spelar in en film från en biosalong.... :bgrin:

Jag tycker straffet ska väl vara böter..

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
880712
April 28, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså det är hårt med fängelsestraff. Men just med en olanserad film t.ex. Då snackar vi om mängder av miljoner man frörlorar i intäckter och det kan aldrig några böter täcka så jag förstår att just denna sorts verksamhet är av hög prioritet.
Sen att jag inte förstår hur man kan vilja se på en film som är inspelad i en biosalongmed en kamera är en helt annan sak. 🙂

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
880728
April 28, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Högre straff än dråp: 🙄
http://www.theregister.co.uk/2.....is_murder/

Bobby Bullhorn
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
February 10, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
880739
April 28, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ja men vi gör en en lag mot fildelning där straffet e 3 år men dråp o våldtäkt o personangrepp osv sånt skiter vi i. Matrial, pengar, copyright sånt e viktigare än människor.....klart att rika människor skall få sina miljoner, det e ju klart att dem behöver sin tredje hummer h2 eller nåt....men folk som förlorar synen, får käkar spräckta, folk vars familjer krossas av att en familjemedlem mördas, folk (kvinnor och män) som blir överfallna och våldtagna och förlorar den lilla tryggheten man inbilldar sig att man har....sånna skiter vi i......

mmm, fina prioriteringar.......fildelning kanske inte e rätt.....det suger balle när man gör en låt eller en film som nån får se innan den e ämnad att visas.... men jag kan garrantera att få arslet spräckt eller bli skjuten i ögat det suger mer balle än nått!......

där ser man ännu en gång, folk mindre värda än saker och pengar....hatar att bli påminnd om det.....

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
880757
April 28, 2005 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Bobby det är så, inte minst i detta landet, ekonomiska brott bestraffas med HÅRDA fängelse staff medans pedofiler å våldsbrottslingar får "vård" ibland fängelse.. det är fel men så är det, vänta tills nån ministers dotter blir gruppvåldtagen i nån gränd då jävlar ska ni få se på straff...

är det rimligt att straffa nån yngling med tre år i fängelse för att dom gör en klantig grej när dom är unga och dumma? nja.. första gången villkorlig dom och dagsböter, andra gången Feta böter och ev. kortare straff beroende på omfattningen, tredje gången så kan dom spärra in dom hur länge som helst för personen kommer inte lära sig ändå..
sen ärligt talat, en film som spelades in på låt säga 80talet.. ingen köper den ändå.. dom förlorar inte så mycket på de.. men som sagt osläppt material förstår jag om dom vill straffa för...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
880979
April 29, 2005 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Alltså det är hårt med fängelsestraff. Men just med en olanserad film t.ex. Då snackar vi om mängder av miljoner man frörlorar i intäckter och det kan aldrig några böter täcka så jag förstår att just denna sorts verksamhet är av hög prioritet.
Sen att jag inte förstår hur man kan vilja se på en film som är inspelad i en biosalongmed en kamera är en helt annan sak. 🙂

Precis, man vill ju inte se en screenad film heller, kass bild och ljud, även om den är gjort av nån som kan det. Sen kan iof fängelse vara lite väl hårt kanske.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
880987
April 29, 2005 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Bara de förbannade skrällena kan fatta att allt de behöver göra är att sänka priserna till en human nivå så kommer piratkopieringen minstak.

Jag vill ha original skivor att stoppa i min cd-spelare men inte när en skiva kostar 150-200 kr som jag får stå och jobba för i nästan 2 tim, eller ja mer när skatten dras.

Då tycker jag att de gött kan ta de förluster om de är så vrånga att vägra sänka priserna.
3 år för piratkopiering är sjukt, rika måste bli rikare hela tiden så har det väll alltid vart, man skulle bura in dem för stöld då det är rån att köpa en skiva.

dragonball
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
880999
April 29, 2005 - 4:36 am
sp_Permalink sp_Print

Sjukt. Fildelare får hårdare straff än pedofiler och rånare.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
881008
April 29, 2005 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

dragonball wrote: Sjukt. Fildelare får hårdare straff än pedofiler och rånare. Och Nordichardware hyllar som vanligt. "Åhh Bush vilken fin lag du kommit på. Får vi bli dina slynor, snälla?"

Är detta något dåligt skämt eller? Har Nordichardware hyllat Bush för den här lagen? Jag personligen har skrivit nyheten och i den står det varken bu eller bä om vad vi tycker om det. Sedan har jag bara kommenterat förlusterna kring olanserade filmer som läcker. Var har jag/vi hyllat den nya lagen?
Du ska nog tänka lite till innan du skriver något dragonball.

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
881041
April 29, 2005 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

hmm... kan man inte ta bort onödiga nyheter? typ denna: https://www.nordichardware.se/.....,7261.html som ska vara samma som denna som vi diskuterar nu.

aja, jag tycker det är OK med fängelse i upp till ett år för att ge ut en osläppt film, men 3år är ju bara för mycket...

EDIT: mitt fel, scriptet tar inte bort gamla nyheter på dendär startsidan jag blev tipsad om :/

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
881048
April 29, 2005 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

dragonball wrote: Sjukt. Fildelare får hårdare straff än pedofiler och rånare. Och Nordichardware hyllar som vanligt. "Åhh Bush vilken fin lag du kommit på. Får vi bli dina slynor, snälla?"

Comic book Guy wrote: Worst post ever

👿

//Andreas

TheWretch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
Member Since:
October 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
881190
April 29, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Bara de förbannade skrällena kan fatta att allt de behöver göra är att sänka priserna till en human nivå så kommer piratkopieringen minstak.

Jag vill ha original skivor att stoppa i min cd-spelare men inte när en skiva kostar 150-200 kr som jag får stå och jobba för i nästan 2 tim, eller ja mer när skatten dras.

Då tycker jag att de gött kan ta de förluster om de är så vrånga att vägra sänka priserna.
3 år för piratkopiering är sjukt, rika måste bli rikare hela tiden så har det väll alltid vart, man skulle bura in dem för stöld då det är rån att köpa en skiva.

Kom du lite fel nu eller?
Nyheten handlade om straff för ännu ej lanserade alster, vad hjälper då en prissänkning?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL