Filmnerladdningstjänster dyker upp på marknaden|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Filmnerladdningstjänster dyker upp på marknaden
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 3, 2006 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Från och med idag ska man som konsument kunna ta hem de senaste filmlanseringarna över Internet istället för att ge sig ut på stan och köpa en DVD-version av filmen. Det är två separata filmnerladdningstjänster som nu startas, Movielink och CinemaNow där de olika filmbolagen är representerade. Störst är Movielink som ägs av Metro-Goldwyn-Mayer Inc., Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, Universal Studios och Warner Bros. CinemaNow kommer sälja filmer från Sony Pictures Home Entertainment, MGM och Lionsgate. Detta ska bli ett smidigt alternativ för det fysiska DVD-formatet men det finns minst sagt nackdelar med nerladdningstjänsternas upplägg.

Först och främst kommer inga av filmerna gå att spela på stationära DVD-spelare utan endast på datorer, så är man inte ägare till en HTPC eller kopplar datorn till TVn på annat sätt så kan inte filmerna leta sig ut i vardagsrummet. Man kan bränna ut filmerna på en DVD-skiva för backup, men likväl går den endast att spela på Windows-datorer.

Utöver kompabilitetsproblemen kommer även priserna vara höga, i vissa fall dubbelt så höga som priserna på DVD-filmer vilket nog får alla utom filmbolagen att rynka på pannan. Anledningen till de högre priserna skulle vara att man få betala lite extra för den bekvämlighet tjänsterna ska erbjuda.

"Ramo said download-to-own movies would sell for $20 to $30 — up to double the $15 that discount retailers such as Wal-Mart Stores Inc. charge for DVDs, with downloads of classic titles for $10 to $17. He said the premium reflected the convenience of the service and the flexibility to transfer the digital download to two computers, as well as the ability to create a backup DVD that also would play on computers running Microsoft Corp.'s Windows operating system."

Detta ses som filmbolagens första trevande steg in på den nerladdningsbaserade marknaden och onekligen finns det mycket att göra innan tjänsterna kommer börja användas på allvar.

Källa: LA Times

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1029513
April 3, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahahaha dom kan inte mena allvar?! Skulle det vara dyrare att ladda hem filmerna från en nätbutik i stället för att gå ner och köpa dem? Speciellt när den inte fungerar som en vanlig DVD.

Då är ju min fråga: Vad betalar jag för när jag köper en film i butik?
Jag har iaf trott att en viss del går till: butiken/personalen, själva skiva, omslaget, fodralet, han som levererar filmerna till butiken osv osv...

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1029518
April 3, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha

man ska iallfall se detta som ett förökt att göra den nya tekniken tillgänlig. fast man kan inte begära för mycket ifrån dem. de är ju bara företag. det är iallafall bättre att de försöker möta hos istället för att hänga de som laddar ner film.

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
1029529
April 3, 2006 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

hade för mig att det är en av dem stora anledningarna att folk laddar ner film för att det är för dyrt att köpa?
så om folk tycker attt det är dyrt att köpa lär de ju inte betala dubbla det priset för att ladda hem en film som bara funkar på datorn.

haha, puckon lär inte gå särskillt bra för dem 😛

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1029530
April 3, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Aja, dom erbjuder iaf en nerladdningstjänst vilket är på rätt väg. Sen att priset är på tok för högt, det inte går att spela upp på dvdspelare och non-win-datorer hoppas jag de kommer ändra på snarast.
Ett pris på ~10$ och man kan spela filmerna utan begränsningar på system så hade dom säkert fått rätt många konsumenter.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1029538
April 3, 2006 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha!! sjuka priser!!! Vilka idioter! Det borde ju vara halva priset mot DVD och fritt att göra en vanlig DVD av filerna, annars är det ju bara sjukt!

...men kan erkänna att jag tycker att det är bra att de åtminstone har tagit ett första snubblande steg...

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1029577
April 3, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det här ett försenat aprilskämt eller?
Jag hade förväntat mig en tredjedel av priset eller nått sånt och sen läser man att de ska ta dubbla priset!!!!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1029593
April 3, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, dessa bolag...
Att filmen bara går att spela på datorer är väl något man kan acceptera, men då ska det ju vara betydligt billigare än att köpa filmen.
Låter som en "lite-version" som de tar extra betalt för.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL