FireDTV & FloppyDTV - Recension|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FireDTV & FloppyDTV - Recension
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 12, 2006 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

FireDTV och FloppyDTV är namnet på två mer eller mindre identiska produkter, åtminstoende om vi ser till dess funktion. Både är digitalTV-mottagare för datorer och både stödjer alla de tre vedertagna standarderna för digitala TV-sändningar, DVB-T, DVB-C och DVB-S. Vi har tidigare tittat på DVB-T mottagare här på NH och nu när det är dags för nya TV-tuners har vi istället gett oss på en modell för kabelTV-nätet, nämligen Digital Everywheres kritikerrosade FireDTV-serie för DVB-C standarden. FireDTV och FloppyDTV är både externa lösningar som använder sig av Firewire för att kommunicera med din dator och med sina inbyggda kortläsare är det på pappret två riktigt intressanta mottagare att komplettera sin HTPC med. I vår senaste recension tar vi reda på om det bara ser bra ut på håll eller om FireDTV håller måttet även funktionsmässigt. 

"FireDTV tillverkas av ett litet företag i Österrike och har på ganska kort tid tagit många användare med storm. Dessa firewireanslutna externa Digital TV-mottagare har ett par egenskaper som lyfter dem över snitt-DVB-tunern och idag tänkte vi ta en titt på varför."

:: Läs hela recensionen på NordicHardware

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1014285
February 12, 2006 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

En oumbärlig produkt helt enkelt 🙂

Tycker dock ni är lite orättvisa mot MyTheatre. Inte för att det är jag som översatt programmet till svenska 😉 utan för att jag inte förstår vad som är dåligt med gränssnittet? Kör ni i IVR mode? Min morsa har inga problem att byta kanal och sätta på/stänga av HTPC:n med fjärren 😕
Har själv testat mängder med program, men MyTheatre är oslagbart när man konfiguerat det.

Senaste versionen ligger dock på 3.33.8.
http://www.dvbcore.com/MyTheatre.html

Sedan skriver ni något i still med "skicka digital-tv i sin fulla glans till polaren i USA". Mja...ifall båda har bandbredd motsvarande som i ett LAN så 😛

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1014330
February 12, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: En oumbärlig produkt helt enkelt 🙂

Tycker dock ni är lite orättvisa mot MyTheatre. Inte för att det är jag som översatt programmet till svenska 😉 utan för att jag inte förstår vad som är dåligt med gränssnittet? Kör ni i IVR mode? Min morsa har inga problem att byta kanal och sätta på/stänga av HTPC:n med fjärren 😕
Har själv testat mängder med program, men MyTheatre är oslagbart när man konfiguerat det.

Senaste versionen ligger dock på 3.33.8.
http://www.dvbcore.com/MyTheatre.html

Sedan skriver ni något i still med "skicka digital-tv i sin fulla glans till polaren i USA". Mja...ifall båda har bandbredd motsvarande som i ett LAN så 😛

Gränssnittet är i mitt ytterst subjektiva tycke extremt fult och krångligt jämfört med alla andra lösningar jag testat. Det går ju inte ens att jämföra med MCE, MP Meedio och de andra liknande programmen.
Känns som ett hemmaknåp från mitten av nittiotalet. Inte ett strömlinjeformat HTPC-program för 2006 om man säger som så.

MyTheatre har ju inte ens någon vettig setup wizard, hur kul är det för den som bara är intresserad av att plugga in kortet och börja se på TV?

Men men, det är ju min personliga åsikt och som jag påpekar i recensionen är man ju fullt fri att använda det program man tycker bäst om tack vare bred kompabilitet. 🙂
(Precis som att man är fri att använda ett annat codec än det medföljande PowerDVD 5.)

Bandbredd motsvarande ett LAN är väl inget ovanligt nuförtiden. 10/10-linor är inte precis något extremt exotiskt längre ju. 😉

Skg
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1014344
February 12, 2006 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med HDTV-stöd med dessa kort? Har det enbart med mjukvaran att göra?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1014350
February 12, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Skg wrote: Hur är det med HDTV-stöd med dessa kort? Har det enbart med mjukvaran att göra?

Jupp, det är upp till mjukvaran. De flesta program som nämns i recensionen har redan stöd för HDTV i MPEG2 och MPEG4 lär inte heller vara något problem när det börjar dyka upp här.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1014379
February 12, 2006 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Bandbredd motsvarande ett LAN är väl inget ovanligt nuförtiden. 10/10-linor är inte precis något extremt exotiskt längre ju. 😉

Jag skulle inte vilja påstå att det är så vanligt med 10 uppströms än.

Men frågan kvarstår...körde du i IVR mode? Tycker det är snyggare och mer lättanvändligt än något annat.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1014387
February 12, 2006 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill bara passa på och ge beröm för en välskriven recension. FireDTV och FloppyDTV är två utomordentligt bra TV-kort.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1014393
February 12, 2006 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=UndaC]Bandbredd motsvarande ett LAN är väl inget ovanligt nuförtiden. 10/10-linor är inte precis något extremt exotiskt längre ju. 😉

Jag skulle inte vilja påstå att det är så vanligt med 10 uppströms än.

Men frågan kvarstår...körde du i IVR mode? Tycker det är snyggare och mer lättanvändligt än något annat.

Jo jag har också testat IVR. Men, smaken är som baken. 🙂

Beror väl kanske på vart man bor, själv har jag inte 10 mbit uppströms men många som jag känner har det. Kommentaren i recensionen var i vilket fall mer tänkt som en kul grej snarare än huvudpunkt. (Att man måste ha minst lika bra uppströmshastighet som TV-sändningens bitrate säger ju också sig själv så jag tror knappast någon blivit messledd på grund utav det.)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1014486
February 13, 2006 - 5:45 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt kort borde komma på tisdag. Måste bara fixa firewire kort till datorn oxå :/

Hasselper
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
March 1, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1019040
February 28, 2006 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man använder FireDTV tillsammans med Windows Media Center 2005, vilken codec skall man då använda för att se fotbolls VM i HDTV, som kommer att sändas i MPEG4/H.264? Varken FireDTV eller MCE 2005 innehåller någon H.264-decoder. 😕

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1019045
February 28, 2006 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hasselper wrote: Om man använder FireDTV tillsammans med Windows Media Center 2005, vilken codec skall man då använda för att se fotbolls VM i HDTV, som kommer att sändas i MPEG4/H.264? Varken FireDTV eller MCE 2005 innehåller någon H.264-decoder. 😕

MS lär inte patcha MCE05 för H.264-stöd skulle jag tro.
Då får köra på något annat alternativt program eller kanske hoppa på en Vista-beta om de har stöd för det där. (Februari-betan har inte det vad jag förstått så don't hold your breath. 😉 )

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL