Firefox 1.0 når 10 miljoner nerladdningar|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Firefox 1.0 når 10 miljoner nerladdningar
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 13, 2004 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har under en längre tid rapporterat om framfarten för open-source webbläsaren Firefox som farit fram på Internet som en storm. Det har pratats mycket om nerladdningsrekord och Firefoxs täckning bland världens Internetanvändare. Det senare kan vara svårt att få exakta siffror på, speciellt enligt Microsoft som bestridigt uppgifter som gjort gällande att Internet Explorer inte längre hade över 90 procentenheter av webbläsarmarknaden.

Antalet nerladdningar av mjukvaran är dock lättare att kontrollera och under söndagen som gått passerade Firefox 1.0 10 miljoner nerladdningar, detta under en knapp månads tillgänglighet.

Internet Explorers dalande popularitet är de ökande säkerhetsproblemen som upplevts med webbläsaren. Med sina odiskutabelt höga användningssiffror är IE ett populärt mål för attacker över Internet. Något som t.o.m. fått universitet i USA att gå ut med rekommendationer till sina studenter.

"On Wednesday, the Pennsylvania State University's Information Technology Services department recommended that students drop IE in favor of Firefox and Apple Computer's Safari to reduce attacks through vulnerabilities in the Microsoft software."

Firefox fortsätter att växa stadigt och i dagsläget är det inte en fråga om, utan när man når sitt nästa delmål. Ett delmål som sägs vara att säkra 10 procentenheter av webbläsarmarknaden.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
795141
December 13, 2004 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

10 miljoner nerladdningar skall man inte sticka under stol med, men jag trodde (eller ville snarare 🙂 ) att det skulle vara betydligt fler.
Om man kollar download-toppen på downloads.com kan man få lite perspektiv. Och detta är bara på en enda site.

Sen är det lite svårt att tolka siffran då man inte kan på något sätt kan säkerställa 1 nerladdning = 1 användare av firefox. Det kan vara både betydligt fler än 10 miljoner nya användare men även betydligt färre.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
795170
December 13, 2004 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har laddat hem FF 1.0 två ggr från mozilla.org men använder den inte... 😉

Som Gamblor säger, så är det inte säkert att 1 nerladdning = 1 ny användare.
Men det är nog ett bra medelvärde då jag tror att det diffar åt båda håll...

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
795184
December 13, 2004 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä men det är ingen som säger att 1 nerladdning = 1 användare. 🙂
Men 1 nerladdning är jämförbart med 1 nerladdning av andra applikationer om ni förstår hur jag menar? Det är en mer hållbar mätsticka för popularitet än vad användare är då det är mycket svårare att kontrollera det sistnämnda.

Gamblor: Jo men se hur många veckor de flesta applikationer där legat uppe. Man har nått 10 mijoner nerladdningar på 4 veckor.. Det är bra mycket mer än vad något av de applikationerna klarar att kontra. Drygt 2.5 miljoner per vecka.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
795228
December 13, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Att den ÄR bättre är odiskutabelt! Sen att den inte fixar alla siter som är skrivna för Internet explorer är en annan sak och lite tråkigare 🙁

Speciellt Firefox + adblocker. Helt underbart, klick, klick klick... inga mera annonser och inga fler flash-animationer.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
795254
December 13, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Adblocker borde förbjudas. NH tex skulle inte överleva om alla använda adblockers....

(Bara en liten ()) 🙂

Gamblor
Member
Medlem
795560
December 13, 2004 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Adblocker borde förbjudas.

Håller absolut med!

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
795801
December 14, 2004 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

usch .. firefox .. opera ska det ju vara! 😉

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
795812
December 14, 2004 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Ja där kan jag verkligen be er om en tjänst.. sätt så att NHs banners inte inaktiveras för det gör det mycket svårare för oss att överleva. Till skillnad från andra sajter tror jag vi kan ha ett flertal intressanta banners också med erbjudande och tävlingar som kan vara av intresse.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
795910
December 14, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Härligt.. Firefox still going strong.
Firefox är här för att ta över världen!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
795926
December 14, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Härligt.. Firefox still going strong.
Firefox är här för att ta över världen!

Japp.. bara folk inser de så är IE snart borta.. 8)

Gamblor
Member
Medlem
795962
December 14, 2004 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Ja där kan jag verkligen be er om en tjänst.. sätt så att NHs banners inte inaktiveras för det gör det mycket svårare för oss att överleva. Till skillnad från andra sajter tror jag vi kan ha ett flertal intressanta banners också med erbjudande och tävlingar som kan vara av intresse.

Sålänge NH kör med GIF/MNG eller CPU-snälla MM-flashbanners kommer jag aldrig att stänga ute dem. Men jag avskyr vissa flashbaserade reklambanners (som andra websidor har) som suger upp all datorprestanda i sina animationer. Jag använder inte adblock-tillägget, men däremot använder jag FlashBlock som är ett ypperligt tillägg:
http://flashblock.mozdev.org/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL