August 22, 2005
Vi har under en längre tid rapporterat om framfarten för open-source webbläsaren Firefox som farit fram på Internet som en storm. Det har pratats mycket om nerladdningsrekord och Firefoxs täckning bland världens Internetanvändare. Det senare kan vara svårt att få exakta siffror på, speciellt enligt Microsoft som bestridigt uppgifter som gjort gällande att Internet Explorer inte längre hade över 90 procentenheter av webbläsarmarknaden.
Antalet nerladdningar av mjukvaran är dock lättare att kontrollera och under söndagen som gått passerade Firefox 1.0 10 miljoner nerladdningar, detta under en knapp månads tillgänglighet.
Internet Explorers dalande popularitet är de ökande säkerhetsproblemen som upplevts med webbläsaren. Med sina odiskutabelt höga användningssiffror är IE ett populärt mål för attacker över Internet. Något som t.o.m. fått universitet i USA att gå ut med rekommendationer till sina studenter.
"On Wednesday, the Pennsylvania State University's Information Technology Services department recommended that students drop IE in favor of Firefox and Apple Computer's Safari to reduce attacks through vulnerabilities in the Microsoft software."
Firefox fortsätter att växa stadigt och i dagsläget är det inte en fråga om, utan när man når sitt nästa delmål. Ett delmål som sägs vara att säkra 10 procentenheter av webbläsarmarknaden.
September 1, 2002
10 miljoner nerladdningar skall man inte sticka under stol med, men jag trodde (eller ville snarare 🙂 ) att det skulle vara betydligt fler.
Om man kollar download-toppen på downloads.com kan man få lite perspektiv. Och detta är bara på en enda site.
Sen är det lite svårt att tolka siffran då man inte kan på något sätt kan säkerställa 1 nerladdning = 1 användare av firefox. Det kan vara både betydligt fler än 10 miljoner nya användare men även betydligt färre.
Nä men det är ingen som säger att 1 nerladdning = 1 användare. 🙂
Men 1 nerladdning är jämförbart med 1 nerladdning av andra applikationer om ni förstår hur jag menar? Det är en mer hållbar mätsticka för popularitet än vad användare är då det är mycket svårare att kontrollera det sistnämnda.
Gamblor: Jo men se hur många veckor de flesta applikationer där legat uppe. Man har nått 10 mijoner nerladdningar på 4 veckor.. Det är bra mycket mer än vad något av de applikationerna klarar att kontra. Drygt 2.5 miljoner per vecka.
Tekniknörd som gillar att träna.
Ja där kan jag verkligen be er om en tjänst.. sätt så att NHs banners inte inaktiveras för det gör det mycket svårare för oss att överleva. Till skillnad från andra sajter tror jag vi kan ha ett flertal intressanta banners också med erbjudande och tävlingar som kan vara av intresse.
Tekniknörd som gillar att träna.
September 1, 2002
Anton K wrote: Ja där kan jag verkligen be er om en tjänst.. sätt så att NHs banners inte inaktiveras för det gör det mycket svårare för oss att överleva. Till skillnad från andra sajter tror jag vi kan ha ett flertal intressanta banners också med erbjudande och tävlingar som kan vara av intresse.
Sålänge NH kör med GIF/MNG eller CPU-snälla MM-flashbanners kommer jag aldrig att stänga ute dem. Men jag avskyr vissa flashbaserade reklambanners (som andra websidor har) som suger upp all datorprestanda i sina animationer. Jag använder inte adblock-tillägget, men däremot använder jag FlashBlock som är ett ypperligt tillägg:
http://flashblock.mozdev.org/
1 Guest(s)