April 17, 2005
Firefox 1.1 kommer med största sannolikhet bli den version av Firefox som kommer att få kämpa mot Microsofts betaversion av Internet Explorer 7. Några exakta uppgifter om de nyheter och egenskaper Firefox 1.1 kommer att innehålla är ännu oklart men nu har det dykt upp information som säger att webbläsaren bland annat kommer stödja SVG (Scalable Vector Graphics). Vector-grafik är kort och gott 2-dimensionell grafik som fritt kan ändra upplösning utan att förlora bildkvalité. Det är i dagsläget väldigt ovanligt på Internetsidor just eftersom stödet för tekniken inte finns integrerad i webbläsare, förutom genom externa tillägg. Firefox 1.1 kanske är första steget mot en högre acceptans för SVG, vilket vi tycker ser mycket lovande ut.
Källa: Slashdot
April 23, 2003
Nyhet wrote: Det är i dagsläget väldigt ovanligt på Internetsidor just eftersom stödet för tekniken inte finns integrerad i webbläsare, förutom genom externa tillägg. Firefox 1.1 kanske är första steget mot en högre acceptans för SVG, vilket vi tycker ser mycket lovande ut.
Börjar bli högst irriterande med att folk föreställer sig att endast Firefox och IE existerar där ute.. Som Fogel70 sa, så har Opera redan stöd för SVG, i senaste versionen följer det med (och i mozilla då, men det vet jag inget om :p).
POE wrote: [quote=Nyhet]Det är i dagsläget väldigt ovanligt på Internetsidor just eftersom stödet för tekniken inte finns integrerad i webbläsare, förutom genom externa tillägg. Firefox 1.1 kanske är första steget mot en högre acceptans för SVG, vilket vi tycker ser mycket lovande ut.
Börjar bli högst irriterande med att folk föreställer sig att endast Firefox och IE existerar där ute.. Som Fogel70 sa, så har Opera redan stöd för SVG, i senaste versionen följer det med (och i mozilla då, men det vet jag inget om :p).
Vi är fullt medvetna om att det existerar fler webbläsare men i såna här fall där det handlar om att driva fram en "ny standard" är det just de populäraste webbläsarna som är intressantast. Helt enkelt för att de har störst genomslagskraft.
Sen handlar det i Firefox 1.1 om integrerat stöd direkt i renderingsmotorn Gecko och att det sak vara aktiverat från start. Liknande stöd har inte Mozilla om jag är rätt på det.
Opera har dock native stöd för SVG i version 8 som nyligen lanserade vilket jag missat.
Men som sagt var, Opera har inte alls lika stor inverkan på utvecklingen pga. deras mindre användarbas.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)