Firefox får stöd för Direct2D accelerering och separata proc|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Firefox får stöd för Direct2D accelerering och separata proc
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 7, 2010 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Mozilla har tagit stormkliv på webbläsarmarknaden de senaste åren och hittas idag på hos upp till 30 procent av alla Internetanvändare, beroende på vilka undersökningar man vänder sig till. Men trots detta är man hårda ansatt än någonsin sett till funktionalitet och prestanda där konkurrenter som speciellt Google höjt ribban mot tidigare år. Nu sägs Mozilla ha ett flertal viktiga punkter på sin agenda för kommande versioner av Firefox och bland annat ser vi GPU-accelerering och separata processer för tillägg.

Att införa ett system för separata processor ligger närmast till hands där man exempelvis skulle kunna separera Adobe Flash till en egen process och där tillägg som får stabilitetsproblem inte påverkar webbläsarens helhet. Något just Google Chrome erbjudit sedan länge. Detta är en funktionalitet vi kan vänta oss redan i slutet av andra kvartalet.

GPU-accelerering är också ett hett ämne och här hoppas Mozilla kunna erbjuda stöd för Direct2D i en uppdatering av Gecko 1.9.3 motorn som väntas lanseras i oktober. Tyvärr kommer man inte hinna bli klara med stödet till Geckos oktoberlansering utan alltså trycka ut stödet i en kommande uppdatering, förhoppningsvis ganska snart inpå lanseringen av Gecko 1.9.3.

Nästa steg är Direct3D-stöd, något man än så länge inte lagt upp några riktlinjer och planer kring. Men vi har redan sett vad Google kunnat åstadkomma med sin WebGL-port av Quake 2.

Källa: Mozilla

alur
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
1246608
April 7, 2010 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört 3.7a i sådär en vecka nu. Jag är inte så säker på om det är nån relevant prestanda skillnad med d2d aktiverat, däremot så tok-laggar det när man drar andra fönster över firefox med d2d aktiverat.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1246609
April 7, 2010 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör 3.7a 24/7, dock i XP samt Linux, så jag märker inte av någon 2D-acceleration. Den är dock snabbare på allt annat tycker jag, jämfört med 3.6.x 🙂

Tobberian
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
1246638
April 7, 2010 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Separata processer för FLIKAR tack!

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
1246645
April 7, 2010 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Med risk för att låta bitter, borde inte Mozilla hålla på med öppna standarder istället stängda? :cy:

Tobberian wrote: Separata processer för FLIKAR tack!

Intressant ide!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1246688
April 8, 2010 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobberian wrote: Separata processer för FLIKAR tack!

Mja, har för mig man testat detta utan någon större framgång. Resurserna drar iväg. Inget officiellt dock.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 118
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL