August 22, 2005
Indirekt det vill säga, då Apples webbläsare Safari och open source webbläsaren Firefox nu är på väg att bli ett så pass stort hot mot Microsofts skötebarn att man kanske måste börja se över Internet Explorers funktioner ordentligt.
Det är i alla fall vad Netscapes Communications tidigare grundare Marc Andreessen antyder.
Andreessen är med andra ord väl bekänt med Microsofts metoder sen sin tid med Netscape och även om webbläsarkriget varit relativt tyst de senaste åren kan det vara på väg att blossa upp igen.
”Claiming browser development has been at a standstill since 1998, Andreessen said the recent emergence of competitive software will force Microsoft to pay more attention to developing new features in IE.”
Detta låter enbart positivt I våra öron då webbläsarna bara borde bli bättre i samband med ökad konkurrens. Andreessen nämner dock också att han tror Microsoft kan försöka använda sitt ”monopol” på marknaden för att förstöra för sina konkurrenter, helt enkelt eftersom han själv hade gjort det om han varit i deras skor.
April 27, 2002
IE vann över jätten Netscape i det första browserkriget, nu kan man ju bara hoppas att ungefär samma sak händer igen. Dvs. att den lilla vinner över jätten så att Firefox kan få ta upp lite mer plats än det gör just nu. Det är en extremt kompetent webbläsare som förtjänar topplatsen 🙂
December 25, 2000
m$ har redan vaknat, med t.ex. popublockern i SP2, de tänker inte stå och titta på när IE äter marknadsdelar av dem, förut sade de ju att det inte skulle komma en ny version av IE innan Longhorn, fast det tror jag inte ett skvatt på med tanke på vilken takt firefox håller på ta över med.
March 10, 2003
Det enda jag igentligen saknar är inte funktioner i browsern.
Utan kompetenta www coders som kan skriva en www sida enligt w3 standarden.
Finns på tok för många sidor som fortfarande bara fungerar i IE.
Väldigt irriterande när man måste gräva fram IE bara för att kolla en enkel sidan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 25, 2000
Ctrl wrote: Det enda jag igentligen saknar är inte funktioner i browsern.
Utan kompetenta www coders som kan skriva en www sida enligt w3 standarden.
Finns på tok för många sidor som fortfarande bara fungerar i IE.Väldigt irriterande när man måste gräva fram IE bara för att kolla en enkel sidan.
har dock blivit mycket bättre på senare tid tycker jag, har inte stött på en enda sida på hur länge som helst som inte fungerat i firefox
July 20, 2001
du borde prova http://www.formula1.com
den strular på både opera och firefox
December 25, 2000
RatAta[BK wrote: ]du borde prova http://www.formula1.com
den strular på både opera och firefox
Testade lite snabbt i skolan med opera 7.5, verkade fungera fint.
May 17, 2002
ViU wrote: m$ har redan vaknat, med t.ex. popublockern i SP2, de tänker inte stå och titta på när IE äter marknadsdelar av dem, förut sade de ju att det inte skulle komma en ny version av IE innan Longhorn, fast det tror jag inte ett skvatt på med tanke på vilken takt firefox håller på ta över med.
redan vaknat? En popupblocker har behövts sedan sekelskiftet, minst.
December 26, 2003
adamnassjo wrote: Bara inte browserkriget leder fram till gigantiska progamvaror som gör allt man och en massa mer. (vilket leder till en seg browser)...
Varför tror du Firefox är så framgångsrikt? Jo, därför att det är raka motsatsen till det du beskriver. Jag tror att kriget lär leda till säkrare webbläsare, bättre användarvänlighet och fler hemsidor som föjler webbstandard.
1 Guest(s)