Firefox osäkrar än Internet Explorer?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Firefox osäkrar än Internet Explorer?
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 20, 2005 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Antivirusföretaget Symantec har i en rapport meddelat att Mozillas webbläsare, först och främst Firefox, kan ha större sårbarheter säkerhetsmässigt än vad Internet Explorer har. Enligt rapporten hade Symantec registrerat 25 sårbarheter inom Mozillas webbläsare under första halvåret 2005, vilket var högsta antalet av alla webbläsare. Internet Explorer hade 18 registrerade sårbarheter under samma tidsperiod. Samtidigt som det verkar bli svårare för Mozilla att behålla sin, egen reklamerade, höga säkerhet ska hackers fortfarande fokusera på Microsofts webbläsare enligt samma rapport från Symantec.

Man tar dock inte upp hur snabbt dessa säkerhetsbrister fixades eller hur många av dem som utnyttjades av hackers så vi man ska inte ta detta som en definitiv dom över Mozillas säkerhetsbrister.

Källa: News.com

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
952492
September 20, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Man tar inte heller upp hur många de har totalt och hur många som varit riktigt farliga. Sant att IE6 har funnits ute mig veteligen längre än Firefox men om man räknar snyggt på det så får man säkert fram att det fortfarande lönar sig att använda Firefox.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
952495
September 20, 2005 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

FF borde egentligen inte vara direkt säkrare. Om man ser till antalet säkerhetshål som hittats och antal användare jämfört med motsvarande på IE-sidan. (Jag menar att antalet säkerhetshål som hittas är beroende på antal användare.)

Sedan tycker jag också att det har hittats mer och mer säkerhetshål sedan FF blev 1.0, och fick många fler användare, men det kan jag iofs ha fått för mig...

Sen att man inte får någon direkt Spyware osv med FF är å andra sidan en klar säkerhetsfördel, men där kanske IE har blivit bättre nu på senaste tid, jag vet inte då jag kör FF.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
952505
September 20, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: .. (Jag menar att antalet säkerhetshål som hittas är beroende på antal användare.)
...

Jag håller inte med, jag tror mera på att antalet säkerthetshål som utnyttjas är relativt mot antalet användare. För det är trots allt inte de vanliga användaran som hittar säkerhetshålen utan "speciallisterna" och jag tror att firefox har en lockat de flesta speciallisterna till sig. Min tes bekräftas till viss del av det som vi har nyhet om här också att det har hittats flera säkerhetshål i Firefox på senaste tiden än i IE.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
952507
September 20, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Edvuld].. (Jag menar att antalet säkerhetshål som hittas är beroende på antal användare.)
...

Jag håller inte med, jag tror mera på att antalet säkerthetshål som utnyttjas är relativt mot antalet användare. För det är trots allt inte de vanliga användaran som hittar säkerhetshålen utan "speciallisterna" och jag tror att firefox har en lockat de flesta speciallisterna till sig. Min tes bekräftas till viss del av det som vi har nyhet om här också att det har hittats flera säkerhetshål i Firefox på senaste tiden än i IE.

Jag menade också att det är de som kan som hittar hålen, men då tänkte jag mest på hackers "of the dark side" när jag skrev detta, då de bör bli mer intresserade ju fler som använder FF, men å andra sidan så skulle knappast dessa hacker rapportera hålen 😉

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952517
September 20, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

dom som skapar virus gör det oftast för att sabba M$ produkter, andra företag har dom ofta inget emot och programmerar då inget virus till det programmet även omd et aknske vore lättare

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
952523
September 20, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: dom som skapar virus gör det oftast för att sabba M$ produkter, andra företag har dom ofta inget emot och programmerar då inget virus till det programmet även omd et aknske vore lättare

Nja, stämmer väl inte helt. Om alla användare hade kört Linux/Mac OSX idag så hade det nog funnits gott om skräp på de plattformarna också. Men nu är det ju Windows på 95(?)% av alla hemdatorer.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952576
September 20, 2005 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Mozilla brukar ju dock vara väldigt snabba på att släppa fixar till sin browser. IE får man väl hoppas det kommer någon alls känns det nästan som. 😕

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
952583
September 20, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Men eftersom ingen gillar IE så e de inte många som bryr sig kanske :p

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952848
September 20, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Men eftersom ingen gillar IE så e de inte många som bryr sig kanske :p

Jag gillar IE

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL