Firefox x 25 miljoner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Firefox x 25 miljoner
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 18, 2005 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Firefox fortsätter att övertyga och man lyckades den 15 februari knäcka 25
miljoners sträcket för antalet nerladdningar av Firefox 1.0. Den 15 februari var
det för övrigt 99 dagar sedan man lanserade Firefox 1.0.

"Twenty five million Firefox downloads is a significant achievement, and
we see that number continuing to grow," said Mitchell Baker, president of the
Mozilla Foundation. "Firefox is being rapidly adopted by the mainstream, with
this audience embracing Firefox as a more user-friendly web browsing
solution."

Att Firefox är en populär webbläsare är det ingen tvekan om och vi väntar med
spänning på nästa omgång av användarsiffror för webbläsare på Internet.
Microsofts IE har tappat mark under ett års tid nu och även om det i
sammanhanget handlar om små marknadsandelar, 90% av Internetanvändarna använder
fortfarande IE, så är det intressant att se Firefox utbredning.
Vi
rapporterade här om dagen att
href="https://www.nordichardware.se/#6906">Micosoft ska lansera en betaversion av
Internet Explorer 7.0
under sommaren 2005. I samma veva ska Firefox 1.1
släppas, och frågan är hur de två uppdaterade webbläsarna står mot
varandra.
I dagsläget är det helt klart att Firefox rider på en framgångsvåg
och Microsoft måste nog tänka om ordentligt ifall man vill stoppa, eller
åtminstone sakta ner den.

Källa: Neowin.net

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
844677
February 18, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:
Microsoft måste nog tänka om ordentligt ifall man vill stoppa, eller
åtminstone sakta ner den.

Tror jag med! Ser inte en enda anledning till att använda IE nu mera. Finns dock vissa sidor som måste öppnas med IE tråkigt nog. Men det är nog någonting som kommer att försvinna väldigt snart!

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
844700
February 18, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

typ win update kräver IE om man inte kör auto grejen.

Undrar lite de därmed 25milj nerladdningar, om det är bara från huvud sidan eller om speglar osv är inräknat, sen finns det ju också hur många som helst inofficiella speglar så det lär vara antal miljoner till.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
844712
February 18, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt var, det finns fortfarande sidor som har svårt för Firefox. Men en av nyheterna i Firefox 1.1 ska vara bättre kompabilitet med IE-optimerade sidor om jag förstått det rätt. Med andra ord börjar Firefox erbjuda allt IE har plus en hel del extra finesser. Med andra ord måste IE7 erbjuda något nytt.

Jag är också lite fundersam över hur man mäter de där nerladdningarna faktiskt, det stämmer ju knappast exakt men det hade varit kul att veta hur man gör.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
844716
February 18, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle ju kunna vara så simpelt att de ha statestik från t.ex. getfirefox.com.
De kanske är 25milj som har tryckt på d/l länken.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
844792
February 18, 2005 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Skulle ju kunna vara så simpelt att de ha statestik från t.ex. getfirefox.com.
De kanske är 25milj som har tryckt på d/l länken.

Nja, det är sammanräknat med diverse nedladdningssajter på nätet, tyvärr känner jag inte till exakt vilka. Det går säkert att skicka ett mejl med fråga till lämpligt vald människa på Mozilla om man nu verkligen är nyfiken...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
845230
February 19, 2005 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nästan tragiskt att så många fortfarande sitter med explorer, klumpig oflexibel och maken till säkerhetshål är det nog bara win själv som överstiger.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
845232
February 19, 2005 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast när Firefox blir strörre så kommer viruskodarna att göra virus som funkar till Firefox också. Det är inte bara possitivt att det blir stort!

TERdON
Member
Medlem
845247
February 19, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Skinner, ja det kommer nog att göras. Men knappast i samma omfattning skulle jag tro. Mycket av "skiten" där ute utnyttjar ActiveX, och det är en teknik de inte ens funderat på att implementera i Firefox...

För övrigt - för att ta ett motsatt exempel - Apache används bra mycket mer än IIS. Trots det finns det mycket mer exploits till IIS. Borde det inte vara tvärtom om nu Apache har större marknadsandel (vilket den har)?

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
845250
February 19, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

förmodligen kommer IE oxo att skryta me att X har laddat ner deras nya browser...
fast d kommer int ha samma menng som FF

ja menar: ja använder FF o kommer givetvis ladda nästa version, men ja kommer även att ladda ner nya IE... för den borde ju (för hoppningsvis) inte va sämre än nuvarande...
detta medför att IE kommer få en massa "extra" nedladdningar som dom garanterat kommer använda i statistik som visar "hur bra den nya IE är"

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
845633
February 19, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vore kul om firefox nån dag kunde gå om fast det lär väl aldrig ske 🙁

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
845647
February 19, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

IE 7 kommer få lika många nerladdningar som det finns WinXP datorer.
Då IE ingår i windows och således dyker upp på winupdate som viktigt säkerhetsuppdatering. 🙄

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
845656
February 19, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: IE 7 kommer få lika många nerladdningar som det finns WinXP datorer.
Då IE ingår i windows och således dyker upp på winupdate som viktigt säkerhetsuppdatering. 🙄

Exakt. Så länge IE är integrerat i det mest använda operativsystemet, så kommer också IE vara den vanligaste browsern.
Jag skulle vilja påstå att 25 miljoner nedtankningar är en rätt klen respons. Bara i lilla Sverige finns det säkert 3-4 miljoner datorer, och merparten (95%+?) av dem har IE. Av resten leder nog Netscape fortfarande och FF ligger fortfarande på minimala nivåer.

TERdON
Member
Medlem
845760
February 20, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Netscape? Har du någon form av referens på det? Vad jag vet är det ingen vanlig browser i Sverige, den må ha varit populär när den var version 4 men sedan dess så är det i mina ögon typ ingen som använder den.

Som motpol kan man kika på exempelvis

http://www.w3schools.com/brows....._stats.asp

som förvisso lär ha överrepresentation av alla läsare, förutom IE då. Och visst, IE dominerar, kanske inte 95% som du säger men runt 90% kan jag tänka mig (tänk på att IE har väldigt liten andel på Mac OS X och ingen alls på *NIX i övrigt), det bör finnas ett antal % Macar och Linux-burkar i Sverige...

Firefox är där den största av alla alternativa webläsare. Netscape är ovanligare än Opera! Och bara "standard"-Mozilla ligger långt över Opera...

De undersökningar jag sett från "andra sidan plurret" visar på drygt 90% för IE, med någon procent eller procentandel var till läsare som Safari, Konqueror, Mozilla, Opera, osv. Några procent till Firefox.

För övrigt borde det väl finnas lite statistik från NH i frågan att kika på? Visserligen bör den vara vinklad åt samma håll som W3Schools, men förutom att alla andra än IE har "för mycket" tror jag att den kan peka på rimliga förhållanden...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
845768
February 20, 2005 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Netscape? Har du någon form av referens på det? Vad jag vet är det ingen vanlig browser i Sverige, den må ha varit populär när den var version 4 men sedan dess så är det i mina ögon typ ingen som använder den.

Som motpol kan man kika på exempelvis

http://www.w3schools.com/brows....._stats.asp

som förvisso lär ha överrepresentation av alla läsare, förutom IE då. Och visst, IE dominerar, kanske inte 95% som du säger men runt 90% kan jag tänka mig (tänk på att IE har väldigt liten andel på Mac OS X och ingen alls på *NIX i övrigt), det bör finnas ett antal % Macar och Linux-burkar i Sverige...

Firefox är där den största av alla alternativa webläsare. Netscape är ovanligare än Opera! Och bara "standard"-Mozilla ligger långt över Opera...

De undersökningar jag sett från "andra sidan plurret" visar på drygt 90% för IE, med någon procent eller procentandel var till läsare som Safari, Konqueror, Mozilla, Opera, osv. Några procent till Firefox.

För övrigt borde det väl finnas lite statistik från NH i frågan att kika på? Visserligen bör den vara vinklad åt samma håll som W3Schools, men förutom att alla andra än IE har "för mycket" tror jag att den kan peka på rimliga förhållanden...

Jag utgår inte från statistik. Jag reflekterar bara över vad jag ser hos folk. Jag kan ärligt säga att jag såg Netscape senast igår hos en Mac-användare. Opera har jag sett en enda gång. Och det var länge sedan.
Firefo är kanske populärt just nu, men jag frågar mig om hur det kommer att gå när nyhetens behag är förbi? Nästa gång de installerar Windows, kommer de att avinstallera IE för att ersätta med FF? Jag är tveksam.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
845848
February 20, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju tillägga att M3 prisade FF i sitt senaste nummer.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
845855
February 20, 2005 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

IE for teh win, endast folk som är lata som använder Mozilla....bajsprogram...men det är ju min åsikt

TERdON
Member
Medlem
846016
February 20, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag utgår inte från statistik. Jag reflekterar bara över vad jag ser hos folk. Jag kan ärligt säga att jag såg Netscape senast igår hos en Mac-användare. Opera har jag sett en enda gång. Och det var länge sedan.
Firefo är kanske populärt just nu, men jag frågar mig om hur det kommer att gå när nyhetens behag är förbi? Nästa gång de installerar Windows, kommer de att avinstallera IE för att ersätta med FF? Jag är tveksam.

Jag kan ju berätta att jag inte sett NN7 överhuvudtaget, typ. NN4 var det senaste som jag såg, typ. Däremot är det hyfsat många som använder Firefox. Jag är även aktiv på ett Mac-forum och där skulle jag påstå att det är Firefox eller Safari som är populärast, med andra webläsare som Netscape, Camino, IE, Opera mfl med en mindre marknadsandel.

EDIT: För övrigt kommer de inte att avinstallera IE för att installera Firefox. Även om de installerar Firefox kommer de inte att kunna avinstallera IE. IE är en grundläggande del av Windows - minns rättegångarna om hur Microsoft utnyttjade sin monopolställning för att slå ut Netscape.

EDIT2: fick veta att de flesta Mac du springer på är OS9 via chat. Men Firefox finns inte till OS9. Bara Netscape och äldre Mozilla, och IE då...

Kingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
846071
February 20, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Firefox är kanon, körde opera innan men ff är nog tom ännu bättre, gillar funktionen med Extensions

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL