Flashhårddisk var det här!|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Flashhårddisk var det här!
Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893465
May 19, 2005 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
*slutar gnugga sig mot bilden av disken ett ögonblick för att svara*

Som så många andra sagt, och jag också i diskussioner om raid/0 latency, latency, latency. De flesta diskar har rätt bra sustained througput redan. Om vi säger att man läser 50Mb/s så är det väldigt bra, eller åtminstone väldigt bra i jämförelse med accesstiderna på diskarna. De flesta filer som du accessar i ett system där du verkligen märker hur lång tid det tar är ju småfiler. Säg att du gör [nånting] och [nånting] gör att du ska spela upp ett litet [pling] som ligger i en wav-fil som är 20k stor. Denna läses upp med 50Mb/s vilket tar 0.0004 sekunder = 0,4 ms, men säg du har en accesstid på 14ms då tar hela operationen 14,4 ms. Att då raida eller skaffa en disk med högre sustained thoughput (säg 100 Mb/s istället) minskar tiden innan "plinget" till 14,2ms. Hurra?

Så, som jag läste Linus sagt i en diskussion om Hyperthreading; "latency är allt". Även sustained througput är ju bara ett sätt minska latencyn. Du sparar 45 sekunder för att kopiera en DVD-film från en disk till en annan.

Men det verkar inte vara det som m-systems främst bryr sig om nör de marknadsför sina produkter utan att flashdiskar är mycket mer toleranta mot stötar. Jag tror det är en vettigt sätt marknadsföra dem för, som du säger, de är inte prisvärda.

De har ju vissa andra nackdelar också vilket jag upptäckte en gång när jag råkade stoppa in ett flash-kort i en flashläsare och få det som e: där jag lagt en swap-fil på... de klarar bara ett visst antal läs/skrivcykler 🙁

Om de ville skulle de relativt enkelt (tror jag) kunna göra någon slags intern raid/0 funktion i disken (Det finns ju inga läshuvuden att bry sig om eller något sånt) och öka hastigheten till Max för SCSI. Men jag tror inte det finns något tryck trån deras kunder för det.

Jag skulle vilja se en sånhär disk eller en vanlig disk med extremt stor "cache" om man säger. En Dram-cache lika stor som disken som vid strömbortfall har en intern batteribackup som bara sparar allt till disk/flash.

En 8 Gb disk med en 8Gb "cache"... Hur snabbt skulle Windows boota från en sån 🙂 *börjar fantisera* Åhh åhh... give it to me baby...

Jo, jag har hängt med på det, men frågan kvarstår ju i alla fall, varför så pass dålig sustained throughput? Jag menar, utan mekanik, så borde det inte vara några större problem att få till en högre troughput. Det känns ju nästan som om de har strypt den eller liknande.

När det kommer till RAM-disk för operativsystemet, så har jag också haft funderingar över detta. Jag förstår inte varför ingen kan ta tag i att göra en dylik. 8-10Gb kostar ju inte så blodigt mycket idag, och man hade kunnat ha en nästan hur slö disk som helst att övernatta systemet på.

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893529
May 19, 2005 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

hmm.. hur är det med strömtillförseln för hårddisken? Går det igenom SCSI-kabeln eller är bilden bara någon slags modell?
Och hur många watt kan det tänkas att en sån disk förbrukar? .. mindre än en vanlig SCSI hdd?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893687
May 19, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

POE wrote: hmm.. hur är det med strömtillförseln för hårddisken? Går det igenom SCSI-kabeln eller är bilden bara någon slags modell?
Och hur många watt kan det tänkas att en sån disk förbrukar? .. mindre än en vanlig SCSI hdd?

Den nästan måste ju dra mindre iaf, inga rörliga delar eller skivor som behöver snurras.

Hur det ligger till med strömtillförseln har jag dock ingne aning om.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893717
May 19, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyst lär det väl bli också... *Räknar pengar* 😉

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893736
May 19, 2005 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Tyst lär det väl bli också... *Räknar pengar* 😉

Sätt igång och panta burkar nu killen. 😉

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893770
May 19, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Adam]Tyst lär det väl bli också... *Räknar pengar* 😉

Sätt igång och panta burkar nu killen. 😉

Ursäkta väntetiden för det här svaret, jag har varit runt i kvarteret o klippt lite gräs och sålt hemmagjorda bokmärken.. 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 26
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL