April 17, 2005
Det spanska företaget FON har nu meddelat att man tillsammans med torget.se (som nyligen köptes upp av EDSA Förlag) helt gratis delar ut trådlösa WiFi routers till svenska bredbandskunder. FON arbetar med ett världsomspännande koncept där man vill skapa ett trådlöst nätverk som alla FON-användare ska kunna använda även när man lämnar hemmet. Redan idag har FON över 160 000 medlemmar och har genom denna breda användarskara skapat världens största WiFi-nätverk. Till grund för systemet står FONs egenutvecklade router som inte bara ger användaren ett trådlöst nätverk hemma , så fort man lämnar hemmet får man dessutom gratis WiFi på alla ställen där andra FON medlemmar installerat en FON router.
"FON har på kort tid blivit världens största WiFi-nätverk med över 160 000 medlemmar. Medlemmarna delar med sig av sin överkapacitet av bandbredd till andra medlemmar, och får i gengäld tillgång till trådlöst bredband utan kostnad i 144 länder där det finns andra FON-medlemmar."
Bandbredden i nätverket kommer av det faktum att alla FON-medlemmar alltså delar med sig av en liten del av sin bredbandsuppkoppling. Med andra ord växer nätets kapacitet och utbredning med antalet registrerade medlemmar. Är man FON-medlem kan man sedan njuta av gratis trådlöst nätverk där andra FON-medlemmar brett ut nätet genom att installera FONs router. Genom att dela ut sina FON-routers gratis (värde runt 450 kronor) i sitt "La Fonera Promise" intiativ finns det möjligheter för nätet att växa i Sverige.
Är man intresserad av att ta del av detta erbjudande kan man hitta mer information om FON och deras tidsbegränsade erbjudande på FONs hemsida. FONs utbredning idag hittar du på FON kartan.
September 3, 2001
beställde för ett par dagar sedan 😀 Mailade adamo först och fråga om det var ok o dom sa att det var det.
Står lite mer här:
February 28, 2005
Adam wrote: Orkar inte läsa det finstilta så jag frågar istället... 🙂
Vad förbinder man sig att göra?
Vad är speciellt med routern jämfört med en vanlig wlan router?
1. inget speciellt tror jag..bara bli medlem sen beställa ett?
2. Den är gratis...^^
men en fråga, när man får ett mail skickat o kollar pdf filen så står det en faktura som ska betalas typ?
February 28, 2005
Kame_boy wrote: beställde för ett par dagar sedan 😀 Mailade adamo först och fråga om det var ok o dom sa att det var det.
Står lite mer här:
Bra då behöver jag inte kontakta adamo..^^
August 16, 2005
Gilgamesh wrote: [quote=Adam]Orkar inte läsa det finstilta så jag frågar istället... 🙂
2. Den är gratis...^^
men en fråga, när man får ett mail skickat o kollar pdf filen så står det en faktura som ska betalas typ?
Kolla botten på fakturan om det inte står typ "Total Factura €0.00", så står det på min iaf.
-edit- Undrar hur Bahnhof eller Sunet ställer sig till detta. Ska snart byta från Bahnhof till Sunet men man kanske får leka ovetandes...
February 28, 2005
Dsk wrote: [quote=Gilgamesh][quote=Adam]Orkar inte läsa det finstilta så jag frågar istället... 🙂
2. Den är gratis...^^
Kolla botten på fakturan om det inte står typ "Total Factura €0.00", så står det på min iaf.
-edit- Undrar hur Bahnhof eller Sunet ställer sig till detta. Ska snart byta från Bahnhof till Sunet men man kanske får leka ovetandes...
tack scrollade lite o såg..^^
April 20, 2002
om man bor i en mindre by som jag och skaffar en sån där, hur långt ifrån mitt hem fungerar en sån då?
eller det kanske inte funkar så? fattar inte detta riktigt
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
September 3, 2001
de sa att det var max en runt en radie på ca 100 meter med fri sikt. Annars var det runt 50 meter man kunde räkna med. Men man kan köpa till extra antenner från fon.
Tror inte det är så stor fara här i närheten i förorten.
Plus att jag så gärna vill tro på att folk är godhjärtade. Plus att det är fonmedlemmar själva som kan ta sig in o surfa. Så man kan säkert se om nån har loggat in i ens nätverk.
Och dom som inte är fon-medlemmar måste betala en avgift för att logga in om jag förstått det rätt. Då borde det också finnas en logg med dom
January 4, 2005
Gilgamesh wrote: [quote=Kame_boy]beställde för ett par dagar sedan 😀 Mailade adamo först och fråga om det var ok o dom sa att det var det.
Står lite mer här:
Bra då behöver jag inte kontakta adamo..^^
samma här, frågade först om lov ^^
September 28, 2005
Rekommenderad läsning:
2 Guest(s)