August 22, 2005
Vi har tidigare rapporterat om NVIDIAs ForceWare 71.84 drivrutiner som enligt grafikkortstillverkaren själv skulle bidra med bland annat ett mycket mer omfattande stöd för SLI.
Över 60 nya SLI-profiler skulle lagts in för spel och applikationer som tidigare inte kunnat dra nytta av SLI-teknikens ökade kapacitet.
På HardOCP har man tittat närmare på just dessa drivrutiner för att se vad och om de medför ett bättre stöd för SLI i dagens speltitlar.
I de tester man utför verkar de nya drivrutinerna vara ett stort steg i rätt riktning. Men tyvärr är det kostsamma steg för NVIDIA som kan betyda att många mindre kända speltitlar aldrig, eller långt in i framtiden, får stöd för SLI.
"This means that NVIDIA has to examine every game and find the best method of SLI to use, and then program a profile into the driver. Therefore, NVIDIA must now not only be concerned with improving performance and stability under normal circumstances, but they also must examine new games and program SLI profiles for them. The extra development time required for SLI implementation gives us concern about the frequency at which NVIDIA releases drivers."
SLI-tekniken förbättras konstant men vi förmodar att det kräver mycket resurser för denna konstanta drivrutinsuppdatering. Frågan är om det finns bättre vägar att gå, vilket i detta fall är en kuggfråga. Följdfrågan är så klart om ATI om möjligt funnit bättre system för deras "SLI"-teknik som vi hoppas få se på marknaden inom en snar framtid.
1 Guest(s)