ForceWare 93.71 släpper lös PureVideo HD|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ForceWare 93.71 släpper lös PureVideo HD
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 7, 2006 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

ForceWare 93.71 har nyligen lanserats av NVIDIA och de nya grafikkortsdrivrutinerna innehåller en hel del buggfixar men paradnumret är det officiella stödet för PureVideo HD. Med de nya drivrutinerna är det inga problem för GeForce 7-ägare att spela upp högupplöst filmmaterial och få hjälp av grafikkortet för att avlasta processorn. För dem som vill spela upp kopieringsskyddat HD-material krävs det dock en hel del ytterligare men PureVideo HD är nu i alla fall tillgängligt för alla. NVIDIAs nya drivrutin går att hitta i vårt filarkiv där vi även lagt till NGOHQs modifierade version av ForceWare 93.71.

:: NVIDIA ForceWare 93.71 WHQL (40.6MB)
:: NGO NVIDIA Optimized Driver 1.9371 (18.9MB)

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1092052
November 7, 2006 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad behöver man mer än media spelare och dessa nya drvs ?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1092058
November 7, 2006 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Nvidia Pure Video behövs också.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1092074
November 7, 2006 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

är det någon som vet den generella prestandaskillnad mellan de optimerade och de officiella?

Crimme
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1092083
November 7, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm coolbits verkar inte fungera med denna versionen ? 🙁

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1092107
November 7, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen annan än jag som tycker alla dessa bilder man ser med före/efter bara ser ut att vara suddiga/icke-suddiga?

Visst analogt och digitalt gjorde stor skillnad men vad jag har sett så kan jag inte säga att skillnaden mellan vanlig digital högupplöst film skiljer sig mot HD så extremt att man ska betala extra för det eller byta vad man har mot något som stöder den här tekniken.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1092132
November 7, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Ingen annan än jag som tycker alla dessa bilder man ser med före/efter bara ser ut att vara suddiga/icke-suddiga?

Visst analogt och digitalt gjorde stor skillnad men vad jag har sett så kan jag inte säga att skillnaden mellan vanlig digital högupplöst film skiljer sig mot HD så extremt att man ska betala extra för det eller byta vad man har mot något som stöder den här tekniken.

Nu får du förklara dig lite, Det finns ingen vanlig högupplöst digital film och HD utan HD är högupplöst digital eller analog film.

Det är en extremt stor skillnad mellan lågupplöst (TV,DVD) och HDTV kvalite.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1092177
November 7, 2006 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag tittar på en film på en DVD så är det hög upplösning, det är inte den högsta du kan få men det kan inte räknas som låg upplösning i vilket fall.

Har man en TV som klarar högsta HDTV-formatet 1920×1080 pixlar och spelar upp en DVD så ser du inte en märkbar skillnad och att jämföra bilder som dessa är som att ta ett kort på ett päron, göra en kopia och sedan göra kopian suddig.

Filmer jag ser på DVD har aldrig varit suddiga som den vänstra delen och så är förmodligen fallet för dig med. Filmer i HDTV-format gav inte mycket synligt djup i filmen jämfört med DVD.

Det är kanske samma sak med musikfreaks som köper en 1meter lång kabel mellan sin CD-spelare och förstärkare och snällt försöker inbilla en att ljudet blir MYCKET bättre med den här kabeln fast det i själva verket inte är så stor skillnad och man kan njuta av musiken lika bra med den billigare kabeln. Alla ser olika på saken och vissa ser skillnader som andra inte kan förstå.

I vilket fall kan jag göra vilken bild som helst suddig oavsett om den var det innan eller inte och säga att det är jättestor skillnad mellan en upplösning och en annan. Försäljning av alla tekniksaker fungerar så att man försöker trycka på sin egen sak och få den att framstå som så mycket bättre än det som redan finns ute.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1092193
November 8, 2006 - 5:03 am
sp_Permalink sp_Print

DVD är verkligen inte högupplöst, det bästa du kan få ut av en DVD spelare i native upplösning är 576p och när jag jämfört på min tjock tv som klarar att ta emot en 1080i signal via komponent så ser jag en bra stor skillnad, DVD suger på att ge en detaljrik film, att de visar den som suddig på reklam är pågrund av att de flesta sitter med vanliga tjock tv och inte har HDTV mottagare. De måste visa en skillnad som syns på vanlig TV.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1092249
November 8, 2006 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Har här två exempel bilder på just en sjyst 720p sändning.
Och visst jag gillar filmer i hd upplösning, men ibland kan det kännas som skit i samma.
Och visst sitter man och gemför kvaliteten på bilderna rakt upp och ner mot analog/digital/dvd/vhs kvalitet så är det mycket bättre.

http://upload.georgeownsme.com.....php/18.png
http://upload.georgeownsme.com.....php/19.png

Vet inte om ni har sett den där exempelfilmen som var gemförelse mot typ 480p och 720p.
bilden var uppdelad i 2 delar och visst såg man skillnad på detaljer för de var bara suddigt på 480p sändningen gemtimot 720p.

Men 480p sändningen var från råformatet in via component så kvalitetsförsämmringen var väll minimal gemtimot digital tv och sånt som komprimeras fram och tillbaka.

Eller rätt okey gemförelse bild var den som en person på minhemmabio.com visade när han han hade tagit klipp från fotbolls vm, hand digitalbox samt hd box och visade skillnaden så var den rätt stor i deteljrikedommen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL