Förhandstitt på I915|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Förhandstitt på I915
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 18, 2004 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Om ungefär en månad kommer Intel att lansera ett nytt chipset, Intel 915. Det har cirkulerat många rykten kring detta, och TBreak.com har skrivit ihop en liten förhandstitt som behandlar några ämnen kring detta chipset. Några nyheter från tidigare chipset är Intel Extreme Graphics 3, en ny version av deras integrerade grafikkort. Detta återfinns dock bara på vissa chipsetvarianter, alla har givetvis inte integrerat grafikkort.

En annan nyhet som jag personligen anser smäller ganska högt är PCI-Express. Nordbryggan stöder 4st PCI-expressportar, detta är en ganska lagom mängd för ett chipset i en övergångsperiod mellan två buss-standarder. Givetvis finns det även stöd för vanliga PCI-portar, men AGP-port saknas till förmån mot en PCI Express X16-grafikplats. Vidare så finns det stöd för 4st serial ata-portar i raid, samt även DDR2. Minnesdelen stödjer Dual Channel DDR2-533 som max.

Ett riktigt mördarchipset alltså, många nya funktioner och finesser som gör det till ett utmärkt övergångsschipset. Ljudkortet är också nytt, Azalia istället för AC'97. Det har ett flertal fördelar mot sin föregångare, exakt vilka får ni läsa i artikeln.

Vill du läsa mer om Grantsdale? Klicka här!

Avatar
_AnKaN_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
Member Since:
March 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
623860
May 18, 2004 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojojoj detta ser trevligt ut. Men lite synd att AGP porten utgår för då måste man ju skaffa nytt grafik kort.
För den integrerade grafik kretsen kan ju inte vara lika bra som ett Radeon 9800... känns lite halv taskigt att behöva byta efter ett år 🙁

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
623867
May 18, 2004 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker vänta med uppgraderingar tills alla barnsjukdomar är borta (om det nu existerar några sådana). Tänker dessutom vänta tills utbudet är bättre, för då ser man vad man får för sina pengar.

Håller med ankan om att det är lite tråkigt att behöva gör sig av med relativt nya datorkomponenter för det här. Andrahandvärdet på prylarna sjunker i botten sanrt. Buuäh, någon som vill köpa min dator för 2000 kr :arg: ? 😛

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
624418
May 19, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR : SÅLD! 😉

(yes, i am familiar with sarcasm 😉 )

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
624523
May 19, 2004 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jingizu wrote: NH|SiBBoR : SÅLD! 😉

(yes, i am familiar with sarcasm 😉 )

sarkasm? vaa..? lite väl ot nu, så.. iaf, det nya chipsetet verkar fett, fast väntar som jag tidigare nämnt hellre på kommande chipset istället.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
625062
May 20, 2004 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite lustigt att de har ENDAST PCI Express portar.
De borde ju ha några PCI portar kvar tills utbudet för PCI Express kort börjar bli större.

EDIT: Kanske inte var i den artikeln men jag såg ett ASUS kort har jag för mig med endast PCI Express kontakter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL