Första datorerna med DisplayPort i början av 2007|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Första datorerna med DisplayPort i början av 2007
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

DisplayPort är en teknik vi tidigare rapporterat om och i korta drag handlar det om en efterträdare till VGA/DVI-gränssnitten som blir lite av en konkurrent till HDMI. DisplayPort ska precis som HDMI användas som digital gränssnitt både för högupplöst video och ljudsignaler. DisplayPort ska erbjuda högra bandbredd än HDMI vilket ger bättre framtidsutsikter och tre av de största PC-byggarna på marknaden har redan visat sitt stöd för det nya gränssnittet. ATI som snart har lanserat de första grafikkorten med HDMI-utgång på konsumentmarknaden har nu meddelat att man även kommer hoppa på DisplayPort-gränssnittet, "när det verkar passande" som man säger. Samtidigt uppskattar man att de första datorerna och monitorerna med stöd för DisplayPort kommer lanseras i början av nästa år.

"The main backers of DisplayPort are ATI Technologies, Dell, Genesis Microchip, HP, Molex Incorporated, Nvidia, Royal Philips Electronics, Samsung Electronics, and Tyco Electronics."

DisplayPort ser med andra ord ut att bli verklighet och med tanke på de företag som står bakom gränssnittet ser det ut som att PC-marknaden relativt snabbt kan anamma den nya standarden. Något HDMI faktiskt ännu inte lyckats med trots sin framfart på hemelektronikmarknaden.

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1043479
May 21, 2006 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Igen köpa alt nytt,nej inte möjligt,eller hur.Bli sen Graffe,Skärm inklusiv Kabelanslutning.Just jag har 2 Display fixat-nu allt från början??? Vansinnig!!!!

Gambit_2K
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
1043502
May 21, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

klaus wrote: Igen köpa alt nytt,nej inte möjligt,eller hur.Bli sen Graffe,Skärm inklusiv Kabelanslutning.Just jag har 2 Display fixat-nu allt från början??? Vansinnig!!!!

Jag förstod ingenting av det där.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1043517
May 21, 2006 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Gambit_2K wrote: [quote=klaus]Igen köpa alt nytt,nej inte möjligt,eller hur.Bli sen Graffe,Skärm inklusiv Kabelanslutning.Just jag har 2 Display fixat-nu allt från början??? Vansinnig!!!!

Jag förstod ingenting av det där.

Om du anstränger dig mer för att läsa än att kommentera så:

Han menar att det är idiot att vi ska behöva investera i både nytt grafikort, skärm och kabel. Han har två dsplayer redan, men båste alltså början om nu.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 122
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL