April 17, 2005
Det har ryktats en hel del kring NVIDIAs nya grafikkortsflaggskepp de senaste månaderna och nu verkar det som att de första officiella testerna på GeForce 8800 Ultra börjat dyka upp. Vi har sett ett par asiatiska tester publicerade men nu har även den första engelska recensionen dykt upp på HardwareZone.com. Man har tittat närmare på NVIDIAs nya monster till grafikkort och precis som med GeForce 7800 GTX 512MB handlar det om en finputsning av ett redan väl beprövat prestandakort. Som de flesta rykten indikerat är GeForce 8800 Ultra kort och gott ett överklockat GeForce 8800 GTX som både presterar och kostar därefter.
Det är ingen som helst tvekan om att GeForce 8800 Ultra kommer bli den nya herren på täppan när kortet dyker upp på marknaden, om nu inte ATI/AMD har ett riktigt ess i skjortärmen. NVIDIA har ökat klockfrekvenserna på GPU, Shader processorerna och grafikminnet ganska ordentligt. Från 575MHz/1350MHz/1800MHz till 612MHz/1500MHz/2160MHz vilket enligt HardwareZones tester ger en prestandaökning på minst 10% överlag jämfört med 8800GTX.
[Image Can Not Be Found]
Problemet är att priset ligger runt 30-40% högre vilket gör det mycket svårt att rekommendera kortet till någon utan extrema krav, eller obegränsad budget. GeForce 8800 Ultra kan komma att kosta runt 7000 kronor i svenska butiker och det känns lite väl magstarkt för ett grafikkort. Men för den som vill ha den bästa prestandan finns det nog inget annat alternativ vilket är precis vad NVIDIA vill få sagt med detta kort. Hela testet av GeForce 8800 Ultra går att hitta på Hardwarezone.com.
March 11, 2003
Gamblor wrote: Vilket monster. Prestandan lär väl knappast behövas i dagens spel. Och att köpa ett värstingkort nu för att spela värsting-spel senare är ganska oekonomiskt.
Njae, Oblivion segar rätt bra på min 24"-skärm.;)
Men drygt 2,5k extra, för 10% mer prestanda känns rätt menlöst. På sätt och vis, så är det här nästan ännu mer knasigt än 7800GTX 512, då man på det i alla fall fick mer minne. Jag skulle tro att de flesta "vanliga" 8800GTX kan klockas till den här nivån, i alla fall på GPU-sidan.
Men man skall väl se det positiva i att vanliga GTX-kort kanske går ner någon hundring i pris. 🙂
September 5, 2006
February 12, 2003
Billigare i Storbritannien: http://www.overclockers.co.uk/.....subcat=877
March 11, 2003
HeJo wrote: Helt meningslöst kort. Bättre köpa billigaste GTX och klocka det så har du sparat 2-3000kr och har ändå samma prestanda.
Så kan man iofs resonera med de flesta kort. Ultra är kanske inte någon hysterisk överaskning, men det gör jobbet, och representerar inte heller någon ny generation eller liknande. Man får ta det för vad det är.
September 15, 2002
Det jag tror HeJo menade var att i vanliga fall så kan man så klart även klocka det nya kortet nu verkar det som att man kommer ligga ganska nära gränsen standard. Jag håller helt med honom mitt gtx gick upp på 620/2200 direkt ur kartong, detta känns mer som något som något "överklockningskort" som Asus eller något annant märke skulle släppt. (även om dessa kort också brukar vara ganska mycket dyrare.
March 11, 2003
Danne980 wrote: Det jag tror HeJo menade var att i vanliga fall så kan man så klart även klocka det nya kortet nu verkar det som att man kommer ligga ganska nära gränsen standard. Jag håller helt med honom mitt gtx gick upp på 620/2200 direkt ur kartong, detta känns mer som något som något "överklockningskort" som Asus eller något annant märke skulle släppt. (även om dessa kort också brukar vara ganska mycket dyrare.
Min poäng är kanske att det säkert är så att man kan överklocka många kort till Ultras nivåer, och kanske högre, men det betyder ju inte att man inte kan få sitt Ultra t.o.m. ännu högre. Minnena är specade för högre klock, och borde rimligtvis klara mer än de flesta GTX-kort. Kärnorna är som sagt handplockade, och borde alltså ha lika bra potential som de bästa ur GTX-korten. Man får helt enkelt vad man betalar för.
Jag tyckte det var väldigt intressant att jämföra Guru3ds recension med Anandtechs. Det kändes som det här var en av de sämre artiklarna jag läst på Anand. Sur och gnällig, och det kändes som att han mer var tvungen att hävda fabriksöverklockade korts fördelar än att testa Ultra mot GTX. Kan det vara så att han redan äger ett 8800GTX OC, och behöver bekräfta för sig själv att han inte gjort ett dyrt köp i onödan?
Jag kollade lite priser på Ultra kontra fabriksöverklockade GTX. Mellan 700-1000kr i skillnad, och då får man bättre minnen, och bättre originalkylare med Ultra. Hade jag haft pengar, och stod inför inköp, så hade jag inte tvekat.
March 11, 2003
Danne980 wrote: Jag har läst lite mer och håller med dig till 100%. (visste inte att det var andra minnen, trodde bara de var handplockade)
Brukar dessa Oc-märken (XFX etc) inte hävda handplockade gpu´s?
Jo, det är väl den vanliga benämningen. Skillnaden borde vara att Nvidia har ett mer eller mindre oändligt utbud att plocka ifrån, medan mellanleden direkt får mindre att välja mellan.
En fråga jag ställer mig när det gäller OC-varianterna är om de går på orginalspänning, eller om tillverkarna har modifierat BIOS:en att ställa upp spänningen. Någon som har koll?
February 12, 2003
TranceUplift wrote: skärp er ATI kom med ett kort som spöar NVidia!!
*host*
2 Guest(s)