April 17, 2005
HD DVD och Blu-ray ska ta över efter DVD-formatet som nästa optiska lagringsformat både för data och multimedia. En stor brist med DVD-formatet var dess kopieringsskydd som knäcktes kort tid efter dess lansering. De nya blålaserformaten skulle göra det betydligt svårare för piratkopierare att sprida materialet men man verkar inte lyckats särkskilt bra. Redan innan de första HD DVD-spelarna dykt upp i Sverige har de första HD DVD-filmerna släppts i piratversioner på Internet. Det handlar inte om nerbantade versioner heller utan man verkar ha lyckats skapa identiska kopior av flera filmer som släppts på HD DVD-formatet.
Bland annat Batman Begins och The Chronicles of Riddick har dykt upp för nerladdning den senaste tiden. Storlekarna på dessa filmer ska ligga på drygt 24GB vardera så det handlar om fullständiga kopior med allt från film till extramaterial. Nu ska det bli intressant att se vad som händer den närmsta tiden samt hur Blu-ray formatet klarar sig från piratkopierarna.
December 9, 2006
March 27, 2003
stege99 wrote: Tja ska man ladda ner 24 GB filer så gäller det att man har rejält med bandbredd. Känns som att dagens bredband (för de allra flesta) inte riktigt svara upp mot de nya HD formaten. Då talar jag även om den lagliga nedladdningen.
Sant, och HD-TV är det väl också relativt få som har än så länge...
December 9, 2006
Adam wrote: [quote=stege99]Tja ska man ladda ner 24 GB filer så gäller det att man har rejält med bandbredd. Känns som att dagens bredband (för de allra flesta) inte riktigt svara upp mot de nya HD formaten. Då talar jag även om den lagliga nedladdningen.
Sant, och HD-TV är det väl också relativt få som har än så länge...
Jo, Men men det här är i okomprimerad version, En DVD ligger på 4,7 eller 9 Och dom flesta Xvid på 700Mb eller 700*2Mb.
Jag kan nog inte svara på hur stor en Komprimerad HD-DVD film blir men gissar på att det inte blir mycket större än 4-5Gb så då räcker nog bandbredden till. Hoppas ja 😛
May 19, 2004
February 5, 2005
räknade lite på det, 24Gb borde jag få ner på ca 4,5-5h, så det var ju inte så jättefarligt, bara att sätta på laddning då man går och lägger sig typ, som man gjorde förr i tiden med mindre bandbredd!
Har man 100Mbit så borde det inte ta mycket mer än 40min att få ner den (förrutsatt att man kan hålla överföringshastigheten relativt konstant så pass länge!).
May 2, 2006
Poontus wrote: 24GB är ingenting idag.
som mitrix skriver 4.5-5h jämfört med när man satt på 0.5Mbit och tankade en DVD film på 20-24hjag börjar gilla HD-DVD mer och mer för varje dag (jag börjar inse att det lägre priset kan vara en fördel)
Om man är begränsad till 15GB per dygn så är det det (SGS regler).
May 17, 2002
stege99 wrote:
Om man är begränsad till 15GB per dygn så är det det (SGS regler).
Hehe, du skall inte klaga! Här i Umeå är man begränsad till 12 GB PER MÅNAD!!!!!!!!! :banghead: :bash: :gunsfire:
Kul att man sitter på en nybyggd lägenhet som inte har telefon, utan bara fiber, så man bara kan välja monopolföretaget som dessutom kostar 359:-/månad och 1000:- i anslutning!!!!! 👿 👿 👿
Fan, när jag bodde i västerås fick man 100Mbit för mindre och utan begränsning som alla andra operatörer tog bort typ 1995!!
Fan vad sur jag är!
1 Guest(s)