December 19, 2000
Ännu en gång är det tyska TechChannel som är först ut med en titt på ett nytt grafikkort.
Kortet vi talar om är givetvis GeForce FX 4800 Ultra.
Av testerna att döma drar kortet rätt så jämnt med Radeon 9700 Pro, men i tester där fillrate är viktigt (som tex. Codecreatures Benchmark Pro) så hamnar ATis mästare på efterkälken.
I 3D Mark 2001 SE's defaulttest är FX endast 2.7% snabbare än motståndaren. När det kommer till FSAA verkar det dock som nVidia har en bit kvar, i Quake III med 4x FSAA får de nämnligen bereda plats för Radeonkortet som lägger sig på bekvämt avstånd framför 5800 Ultra.
De tester där GeForce FX verkligen kammar hem vinsten är främst SPECViewperf, dvs professionell 3D, ett område som nVidia trditionellt sett varit starkare.
Ett annat område där FX också kammar hem "vinst" är vad det gäller strömförbrukning då kortet drar ca: 30-40% mer ström än Radeon 9700 Pro.
Allt som allt verkar inte TechChannel helt övertygade, främst pga. att kortet enbart presterar litet bättre än nuvarande kungen 9700 Pro kombinerat med produktns höga pris.
Att TechChannel valt att främst testa i hög upplösning utan FSAA och Aniso tyder eventuellt också på instruktioner från nVidia som de som gavs till Maximum PC. Kortets starka sida verkar (logisk nog, med tanke på att styrkan ligger i fillrate) främst vara när man kör i hög upplösning utan FSAA. Vi hoppas att det kommer lite mer detaljerade recensioner snarast.
Vi kommer givetvis att späda på med recension allt vartefter de dyker upp på nätet och förhoppningsvis dröjer inte nVidia allt för länge inna de skickar oss ett recensionexemplar.
Läs mer här.
För er som inte koncenterade er på tyskalektionerna rekommenderar vi Babel Fish.
November 8, 2001
Nvidias nya kort kanske bara lider av lite taskiga drivrutiner... man har ju sett vilket uppsving Ti4xxx serien fick precis när ATI släppte 8500 korten. Ett uppsving på mååånga procent.
Men jag tycker ändå att det är som en örfil i ansiktet på alla som längtat efter grymprestanda. Det blev inte riktigt så. Och snart kommer R350.
ATI har DX9 på de flesta korten nu. Och Nvidia pratar om att bara stödja DX8.1 på de nya budgetjorten. Börjar nästan tycka lite synd om Nvidia.
November 8, 2001
Fler recensioner, hittade dem på 64bits sida....
http://www.hardocp.com/article.....l?art=NDIx
March 15, 2002
Hehe.. Det var ju inte speciellt mycket snabbare, och i riktigt krävande situationer så är ju 9700 snabbare.
Här tex
http://www.anandtech.com/video.....&p=16
Får ju fetingstryk av R300! Sen så lär det ju dröja ett bra tag innan nvidia kommer ut med ett nytt kort. Eftersom R350 förväntas släppas i första kvartalet 2003 dvs inom nån månad så ser det inte särskilt just ut för nvidia. Och Till sommaren skall ju R400 komma :bgrin:
November 29, 2001
Efter att ha tittat runt på de screenshots som finns ordentligt så inser man ju ännu mer att någon ligger ganska fel till.
I UT2003 och NFSHP2 så har FX renderingsfel plus att dim/rök effekter är som bortblåsta, de finns helt enkelt inte där. (Vilket också lär leda till ökad prestanda beroende på vad det är för typ av effekt de använt.)
I Serious Sam har de ganska grova Z-buffer grafikfel, vilket iofs alla nVidias kort har.
FSAAn är inte i närheten av ATis kvalitet. Och mot 6x har de inget att komma med.
6x och 8x på FX använder blandingar av MSAA och SSAA vilket resulterar i kass prestanda dessutom ger d einte ens lika bra kantutjämning.
Kör man med nVidias prestandaläge för FSAA/Aniso så kan man kyssa allt vad bildkvalitet heter adjö (detta verkar de vara medvetna om eftersom de själva sagt att man inte bör benchmarka kortet i sitt prestandaläge)
Är det någon som minns 8500?
Kassa drivrutiner, kunde knappt ta sig an Ti500, senare när de fixade drivrutinerna kom GF4Ti och spöade skiten ur kortet ändå.
Men men sisat bilden på [h] är ganska talande.
http://www.hardocp.com/article.html?art=NDIxLDU=
kolal längst ner under
"HQ IQ Comparison:"
9700 Pro har bättre FSAA, lika bra Aniso och är dessutom 130% snabbare.
Aja, när vi får in ett kort kan ni förvänta er mängder av screenshots och jämförelser och desutom ska vi försöka använda så många olika tester som möjligt (UT2003, Serious Sam, Quake 3, JKII osv. har ju alla typ använt så det är väl bättr eom vi försöker köra lite andra tester? Vi kommer ju klart köra en del av standardtesterna också dock)
November 29, 2001
LOco_ wrote: Frågan jag ställer mig är huruvida detta är det bästa Geforce FX-kort som kommer släppas? det skulle väl komma tre olika NV31, NV32(?) och NV30, varav det sista skulle bli det bästa. Eller har jag fått det hela om bakfoten?
Detta är det bästa för ett bra tag framöver.
När vi talade med nVidia indikerade de att detta är deras "monsterkort" för ungefär ett halvår framåt.
NV31 och andra saker kommer troligtvis vara mellan-lågbudgetalternativ.
Iofs kommer det nog 256 MB varianter av NV30 men det lär knappast göra någon större nytta alls.
November 29, 2001
4fun wrote: Är det här undergången för nividia?
Absolut inte, nVidia har väldigt god ekonomi och deras profesionelal kort baserade på NV30 spöar skiten ur exakt allt som finns i majoriteten av benchmarks.
Sen lever ju nVidia rätt hårt på GeForce-namnet vilket oavsett vad testerna säger kommer sälja många kort.
Sen har vi alal de oinformerade köpare som helt enkelt tror att detta kort är mycket bätrte eftersom det är mycket dyrare.
Men men, nVidia har "råd" att förlora både en och två produktcyklar utan att det kommer skada dem allt för hårt.
November 15, 2002
Lyssnade på ljudfilerna som fanns på anandtech!
Skojar att GFFX har riktigt hög ljudnivå i prestandaläget.
Jag som tyckte att mitt MSI GeForce4 Ti4200 var högljutt.
Det lär ju knappast gå att byta ut kylaren mot en "Zalman ZM80A-HP" heller (blir för varmt).
Lär snarare behöva vattenkylning för att få tyst på eländet.
June 20, 2002
blir nästan lite full i skratt när jag läste allt detta... 😀
all uppståndelse som har vart kring det här kortet i princip sen GF4 släpptes och så blir detta vad vi får...
har själv inte haft speciellt höga tankar om GFFX, men hade ändå förväntat mig mer än så här...
det trista med hela saken är att folk kommer slänga sig över detta kort ändå... 🙁
ljudnivåerna var sannerligen något extra de med... höll på att få en chock när skiten drog igång...
1 Guest(s)