Framsteg inom polymerbatterier|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Framsteg inom polymerbatterier
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2007 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Forskare i Japan har nu lyckats skapa ett prototypbatteri som består av en polymerfilm som är endast 200nm tjockt. Polymerer är långa molekyler som i detta fall utrustats med nitroxidradikaler som bär laddningarna. Genom att packa dessa radikala grupper tätt så har man lyckats skapa ett batteri som kan bära en stor laddning, kan laddas och laddas ur snabbt och dessutom kan överleva över 1000 laddningar. Tillverkningen är dessutom relativt simpel där man gör batterierna genom att täcka en plastfilm med dessa radikalbärande polymerer och man limmar sedan fast polymererna genom att belysa dom med UV-ljus.

Detta i sin tur leder till ett batteri som inte bara är väldigt starkt och flexibelt utan också enkelt och billigt att tillverka. Man hoppas kunna ha ett batteri som ska kunna användas i mindre portabla enheter inom 3 år.

[Image Can Not Be Found] Bild från Waseda University

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1126813
March 27, 2007 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

Fräckt. "Har du inte tagit bort skyddsfilmen för displayen?" "Det är batteriet." 🙂

branedmannen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1126825
March 27, 2007 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Nitroxidradikaler?

Varför inte använda den svenska översättningen? Nitroxid? Vad är det? Handlar väl om kväve gissar jag. Nitrogen ---> kväve. Nitroxid----> kväveoxid?

Tuff nyhet annars.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1126827
March 27, 2007 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

branedmannen wrote: Nitroxidradikaler?

Varför inte använda den svenska översättningen? Nitroxid? Vad är det? Handlar väl om kväve gissar jag. Nitrogen ---> kväve. Nitroxid----> kväveoxid?

Tuff nyhet annars.

Ptja, jag är biokemist och jag använder namn som nitroxid och nitro-grupper professionellt, men för att utveckla så är det fråga om en kväveatom med ett syre bundet till sig 😉

En form av Kväveoxid kan man säga, men för den som är insatt är nitroxid mer exakt vilken typ av kväveoxid det är fråga om. 😉

//Andreas

branedmannen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1126834
March 27, 2007 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=branedmannen]Nitroxidradikaler?

Tuff nyhet annars.

Ptja, jag är biokemist och jag använder namn som nitroxid och nitro-grupper professionellt, men för att utveckla så är det fråga om en kväveatom med ett syre bundet till sig 😉

En form av Kväveoxid kan man säga, men för den som är insatt är nitroxid mer exakt vilken typ av kväveoxid det är fråga om. 😉

//Andreas

Precis. Och det här är väl ett datorforum och inte ett biokemiskt forum? Tycker bara att det ser lite konstigt ut att använda svengelska termer. Jag förstår också vad det är men det låter så ohemult tillspetsat och pretto att använda halvengelska uttryck när det finns en klar och enkel översättning.
Mvh

Andreas Galistel
Member
Medlem
1126839
March 27, 2007 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

branedmannen wrote: Precis. Och det här är väl ett datorforum och inte ett biokemiskt forum? Tycker bara att det ser lite konstigt ut att använda svengelska termer. Jag förstår också vad det är men det låter så ohemult tillspetsat och pretto att använda halvengelska uttryck när det finns en klar och enkel översättning.
Mvh

Fast nitrogen är inte ett svengelskt ord även om det mycket väl kan låta så. Det är snarare gammelsvenskt i så fall, men visst förstår jag dina tankar. Faktum är att just detta ord används av bolag som jobbar med gaser och framställning av dom. Det syns till exempel mycket tydligt på de AGA-behållare vi har för att flytta runt flytande kväve i 😉

Det är en fackterm så långt håller jag med dig, men det är fortfarande det som används i Sverige och det ger en exakt beskrivning av gruppen i sig, inte bara att det är fråga om kväve och syre bundet till varandra på något sätt.

Jag vet dessutom att vi har läsare som studerar både kemi och biokemi på universitetsnivå. Jag borde nog dock ha inkluderat en förklarande länk av uttrycket.

Dock ska jag nog tillägga att biologer, kemister m.fl. är knappast de mest framstående språkvårdarna jag kan komma på, men det finns inget lika exakt namn för denna typ av grupp.

//Andreas

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1126857
March 27, 2007 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar teknokratiska. klart man ska få svänga sig med lite termer. Det finns ju googel om man inte förstår.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1126860
March 27, 2007 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är svårt att göra alla nöjda, men vi vill givetvis inte utesluta någon. Vi håller på att planera en undersökning lite senare där ni ska få säga lite mer vad ni tycker och skulle vilja se mer av 😉

//Andreas

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1126875
March 27, 2007 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

som blivande civ ing i materialteknik vill jag se mer nyheter relaterade till termodynamiska modelleringar av materialegenskaper. ... :/

Det finns fler tekniska namn, tex teflon (tm).

Andreas Galistel
Member
Medlem
1126885
March 27, 2007 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja om nu dom nyheterna dök upp och vi kunde koppla dom till datorer så givetvis 😀

//Andreas

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1127029
March 27, 2007 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

termo-vaddå? tror att majoriteten varken inte är interesserade eller fattar något om det blir för avancerat 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL