April 17, 2005
AMDs kommande RV8xx-arkitektur kommer att låna mycket av sin teknik från dagens RV7xx-familj och en av de största skillnaderna rent prestandamässigt blir en märkbar ökning av antalet shader processorer i grafikkretsarna. Toppmodellerna väntas få över runt 1200 shader processorer jämfört med RV770 som idag erbjuder 800. Men AMDs nya 40nm familj är bara början på en tydligare trend där grafikmarknaden, likt processormarknaden, kommer att gå mot parallell arbetskraft. Något konkurrenten NVIDIA också kommer att jobba hårdare mot.
NVIDIAs chefsforskare William J. Dally har i en intervju med Eetimes siat lite om framtiden för det gröna lägret och avslöjat att NVIDIAs grafikkretsar år 2015 kommer att tillverkas med 11nm teknik och innehålla runt 5000 kärnor. Vilket ska ge prestanda motsvarande 20 teraflops.
Det kan jämföras med NVIDIAs G200-krets som idag erbjuder, i sammanhanget, fjuttiga 240 shader processorer med 55nm teknik. Vilket precis räcker för att nå över 1 teraflops prestanda.
[Image Can Not Be Found]
February 19, 2004
Dock rena spekulationer.
Nu börjar transistorerna att bli så pass små att man har problem att hantera dem. Ström tar genvägar, det kom inte igenom tillräckligt med elektroner etc. Man måste börja plocka fram nya tekniker som kan hantera de nya problemen, och vi har inte en aning om hur lång tid det kommer att ta.
February 19, 2004
Mean Machine wrote: Så ett steg från 800 till 1200 känns orimligt?
Nej jag tänkte på Nvidias uttalande om att de kommer vara nere på 11nm år 2015. Det börjar bli så pass nära atom-nivå att man snart kan börja räkna elektronerna som går till varje transistor med handen.
1 Guest(s)