Freezone CPU Cooler - Peltiers är på väg tillbaka|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Freezone CPU Cooler - Peltiers är på väg tillbaka
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2006 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Freezone CPU Cooler är ett processorkylningssystem från tillverkaren CoolIT som verkligen sticker ut från mängden. Freezone CPU Cooler använder sig nämligen av peltier-element för att kyla processorn, men inte genom att sätta ett peltierelement mot just processorn. Man har på CoolIT istället satsat på en så kallad waterchiller-lösning. Freezone CPU Cooler är i korta ordalag ett vattenkylningssystem som kyler vattentemperaturen långt effektivare än vad ett vanligt vattenkylningssystem klarar av, något som i slutändan borde ge betydligt bättre kylkapacitet.

Vad vi vet är detta den första kommersiella waterchiller-lösningen på marknaden som använder sig av peltierelement för att kyla vattnet och på PC Perspective har man gjort en riktig djupdykning (ursäkta ordvitsen) i CoolITs nya processorkylare. Det är helt klart en intressant lösning, och om inte annat en unik sådan. Kylkapaciteten är mycket bra, även vid tuffa förhållande, men tyvärr är priset en tyngre börda. Med ett riktpris på 399 USD är det ingen billig produkt om vi ser till dess något begränsade användningsområde.

Men det är i alla fall kul att se peltierelement användas lite oftare. Vi har nu rapporterat om tre olika peltierprojekt de senaste veckorna, vi får nog gå tillbaka flera år för att minnas senast vi hade så "bred" rapportering om peltiers.

[Image Can Not Be Found]

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1091806
November 6, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att det fortfarande finns peltiers som används till datorkylning, förutom Swiftech och deras block. 🙂

slusken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
1091832
November 6, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter bra men lite väl dyrt för en vanlig knegare som en annan...

Nån som kan tipsa om ett bra och tyst vattenkylningspaket för runt 1500-2000kr som skulle kunna kyla min 3500+, X850XTPE och moderkort bra och tyst?

Har tittat runt men "tyvärr" är ju utbudet för stort för att man ska bli klok på det 🙂 Tacksam för tips!

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
1091886
November 6, 2006 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

En sån där beställde jag i mitten på juni och fick hem den i slutet på juni men dessvärre så var pumpdelen i mitt ex defekt så jag skickade in min på RMA men väntar fortfarande på en ny... 🙁

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 153
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL