FSAA i Half Life 2 är fixat?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FSAA i Half Life 2 är fixat?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2003 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

En liten uppdatering som är trevlig att höra för er som oroade er för FSAA i Half Life 2-motorn:

"What about FSAA?" 
Anti-aliased has been fixed on all cards.

I en chat med Valve-anställda kunde man läsa det ovanstående uttalandet. Mycket trevliga nyheter. Vidare hade de lite annan information som var av intresse.

 "Do you use HLSL or Cg for your dx9 shaders?" 
HLSL.

Valve har alltså valt att använda Microsofts High Level Shader Language istället för nVidias Cg (C for graphics) när de har skrivit sina shaders till Half Life 2. Det ska bli intressant att se vad detta betyder för prestandan på nVidias GeForce FX-serie då det ryktas om att de (FX-korten) egentligen bara trivs med specialskriven kod via Cg snarare än den mer "generella" output man får av HLSL.

Läs hela chatten här.


Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
385589
August 6, 2003 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

ja men va trevligt 🙂

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
385591
August 6, 2003 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

trevligt trevligt 😀 😀

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
385595
August 6, 2003 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Låter skönt det 😀 Har svårt att tro att jag kommer kunna köra på max FSAA endå embarassed

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
385612
August 6, 2003 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

😀 härliga tider.

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
385711
August 6, 2003 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis till spelutveklarn!

Loop
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 239
Member Since:
June 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
385828
August 6, 2003 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

YAY!!!

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
386229
August 7, 2003 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Fan va coolt då kommer stackarna med Nvidia kort att få lite tråkiga tider om man gillar det spelet..

thecookie
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
August 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
386823
August 8, 2003 - 2:25 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Fan va coolt då kommer stackarna med Nvidia kort att få lite tråkiga tider om man gillar det spelet..

Vad menar du med det?

Avatar
Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
January 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
387632
August 9, 2003 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Fan va coolt då kommer stackarna med Nvidia kort att få lite tråkiga tider om man gillar det spelet..

Ja, precis vad menar du med det!?

aJjE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1044
Member Since:
March 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
387770
August 9, 2003 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm... har också tänkt på det, vad menar du?

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
387774
August 9, 2003 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

vad Redfaction tänker på är

Valve har alltså valt att använda Microsofts High Level Shader Language istället för nVidias Cg (C for graphics) när de har skrivit sina shaders till Half Life 2. Det ska bli intressant att se vad detta betyder för prestandan på nVidias GeForce FX-serie då det ryktas om att de (FX-korten) egentligen bara trivs med specialskriven kod via Cg snarare än den mer "generella" output man får av HLSL.

Vilket kan/borde innebära att det kommer gå slöare på nvidias kretsar jämfört med andra kretsar som är optimerade för "Microsofts High Level Shader Language" :bok: (hur svårt är det)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL