April 17, 2005
Fujitsu blev den första tillverkaren att lansera en 2.5" hårddisk med en lagringskapacitet på 200GB genom sin lansering av Fujitsu MHV2200BT tidigare i veckan. Vi rapporterade tidigare under månaden om att 200GB 2.5" hårddiskar väntades under första halvåret 2006 men att det skulle komma riktigt så fort var det nog få som visste. Fujitsus 200GB-hårddisk har utan tvekan lagringskapaciteten på sin sida men rent prestandamässigt är det nog ingen ny herre på täppan. MHV2200BT använder sig av SATA-gränssnittet och arbetar med 4200 RPM vilket alltså inte ger optimal prestanda men strömförbrukningen ska enligt Fujitsu vara bäst i sin klass med 1.6W strömförbrukning vid läs eller skrivning. Nu väntar vi bara på att flera tillverkare följer Fujitsus linje och lanserar egna 200GB modeller.
Källa: Fujitsu
September 1, 2002
Man kan aldrig ha för mycket lagringsutrymme, men på bärbara datorer tycker jag faktiskt att prestanda går före lagringskapacitet när det gäller hårddiskar.
Eftersom man sällan kan har plats med flera diskar i en laptop skulle jag föredra en snabb och lite mindre intern systemdisk tillsammans med extern lagringsdisk istället för en gigantisk men långsam intern hårddisk. En snabb hårddisk gör mycket för prestandan, speciellt hos latops där man i regel har slöare diskar än hos stationära.
Förvisso är ljudnivå och strömförbrukning också viktiga egenskaper, varav det sistnämda verkar vara riktigt bra på Fujitsus nya.
October 4, 2002
Gamblor wrote: Man kan aldrig ha för mycket lagringsutrymme, men på bärbara datorer tycker jag faktiskt att prestanda går före lagringskapacitet när det gäller hårddiskar.
Eftersom man sällan kan har plats med flera diskar i en laptop skulle jag föredra en snabb och lite mindre intern systemdisk tillsammans med extern lagringsdisk istället för en gigantisk men långsam intern hårddisk. En snabb hårddisk gör mycket för prestandan, speciellt hos latops där man i regel har slöare diskar än hos stationära.Förvisso är ljudnivå och strömförbrukning också viktiga egenskaper, varav det sistnämda verkar vara riktigt bra på Fujitsus nya.
Men en långsam hårddisk med mycket lagringsutrymme kan ju vara lika snabb som en snabb, liten hdd då den har tätare "spår" (förutsatt att de har lika många plattor). Och iom att den snurrar långsammare så utvecklar den mindre värme. Ser bara fördelar med större hårddiskar.
August 7, 2003
Tooobe wrote:
Men en långsam hårddisk med mycket lagringsutrymme kan ju vara lika snabb som en snabb, liten hdd då den har tätare "spår" (förutsatt att de har lika många plattor).
Om du med "snabb" menar högre sustained throughput, så visst. (à la raid-0-fanatikernas "två diskar är DUBBELT så snabba som en!!!) men om du menar använda i daglig drift (latency) så neee... då "suger" 4200 rpm diskar liten trädgårdstomte-balle
December 29, 2004
Om det är en långsammare hårddisk så kan det väl inte vara snabbare?!? :S
Vem säger att en mindre disk inte kan ha samma täthet, den kanske bara har en platta mindre? Och det gör ändå inge stor skillnad, den ökade PRMen kompenserar det ordentligt, och låg söktid är det viktigaste i win aplikationer.
1 Guest(s)