April 17, 2005
Fujitsu är nästa hårddisktillverkare att ge sig på de allt mer populära 2.5" hårddiskarna genom att lansera Fujitsu MHV2160BT. Den nya 2.5" hårddisken arbetar vid 4200 RPM och använder sig av SATA-gränssnittet, men vad som imponerar mest är dess lagringskapacitet på hela 160GB. En mycket respektingivande siffra för en så pass liten hårddisk. Fujitsu säger att man finslipat MHV2160BT på de flesta sätt, lägre strömförbrukning, högre lagringskapacitet, tål stötar bättre och arbetar tystare. Om man håller vad man lovar är det med andra ord inte så konstigt att flera desktopanvändare börjar titta närmare på 2.5" hårddiskar istället för de standardiserade 3.5" modellerna. Fujitsu MHV2160BT kommer finnas tillgänglig på marknaden under fjärde kvartalet 2005.
Källa: Fujitsu
August 7, 2003
Helt klart intressant, särskilt i samband med nån låda jag såg där man kunde stoppa in 4 (eller om det var 5?) stycken såna diskar i två st 5,25" platser. Man liksom lägger dem på sidan... (teoretiskt sett borde man kunna få in ännu fler om man lyckas lägga två "i rad"?)
Tystare, strömsnålare och snabbare (om man pratar sustained throughput iaf). Många spindlar är bra (obs... ibland)
Enda nackdelen, även om det är en stor sådan... är väl priset? som ligger på 12 kr/Gb istf 4 kr/Gb 🙁
August 16, 2003
Laglorden; borde det inte bli extremt varmt att köra sådär?, om du kör 10-15 diskar på ett så litet utrymme.
förövrigt så är väl 4200 varvare lite väl långsamma?
duger väl till viss del som lagrings och P2P disk, men det är ändå lite väl långsamt när man överför stora mängder data, själv så sitter jag med en 4200 varvare, att starta windows är ingen rolig sak, speciellt om man har mycket program och en fragmenterad hårddisk, kan ju ta nästan 5 minuter innan den har startat så att den är användbar.
Hitachis 7200 varvare tycker jag är mer interessant, eller att kompromissa med en stor 5400 varvare
March 11, 2003
Laglorden wrote: Helt klart intressant, särskilt i samband med nån låda jag såg där man kunde stoppa in 4 (eller om det var 5?) stycken såna diskar i två st 5,25" platser. Man liksom lägger dem på sidan... (teoretiskt sett borde man kunna få in ännu fler om man lyckas lägga två "i rad"?)
Tystare, strömsnålare och snabbare (om man pratar sustained throughput iaf). Många spindlar är bra (obs... ibland)
Enda nackdelen, även om det är en stor sådan... är väl priset? som ligger på 12 kr/Gb istf 4 kr/Gb 🙁
Vad är fördelen mot att sätta in två 500Gb-diskar i samma två platser?
1 Guest(s)