August 22, 2005
Det har pågått en hel del diskussioner om nVidias drivrutin med versionsnummer 42.68. Denna drivrutin släpptes till GeForce FX-recensentera främst för att öka poängen i 3DMark03. Det tog inte lång tid för än mer seriösa skribenter började ana ugglor i mossen då den till synes sänker renderingskvaliteten.
Teorin bakom det hela är att nVidia tvingar ner precisionen från FP32 till FP16, vilket är ett långt större steg än vad man kan tro. (Dvs. det är frågan om mer än en halvering av precisionen, talet är tom. för stor för att skriva ut i sin helhet.)
FP16-formatet är inte heller ett erkänt format av Microsoft och det innebär alltså att drivrutinen inte når upp till kraven för DirectX 9.0 eller WHQL-ceritidering om dessa misstankar visar sig vara sanna.
Futuremark har addresserat problemet genom att helt enkelt ta bort att resultat från deras sida där dessa drivrutiner använts. Detta på grund av deras nya regler med 3DMark03 som innebär att endast WHQL-certifierade drivrutiners resultat ska användas för att få fram godkända resultat.
nVidia själva har hittills inte kommenterat drivrutinen och vad vi vet fortsätter de uppmana recensenter att använda den. Vi vet också att nVidias lobbyister presser Microsoft på att godkänna FP16 som en officiell standard i DirectX 9.0 och därmed kan drivrutinerna bli "rumsrena" trots sina brister.
Nu när Futuremark har tagit upp ämnet kan vi förhoppningsvis vänta oss en officiell förklaring från nVidias håll.
Vi står fast vad vi tidigare sagt här på NH: ta alla resultat som är producerade med denna drivrutin med en stor nypa salt.
Läs Futuremarks uttalande här.
August 23, 2001
September 14, 2001
Någon mer än jag som råkat ut för datahaveri med 43.30 drivrutinerna från NVidia? Datorn får tuppjuck, CP-ryck och mul o klövsjuka av dessa! Tar en evighet att återställa burken efteråt. Har testat 2 gånger för att vara säker på att det inte var SBT (Skit Bakom....) Men med samma resultat.
PS: Imorgon är jag ägare till ett Hercules 9700pro istället för GF4 Ti4600 som tjänat väl under 9månader... *S* Tror inte det blir någon mer NVidia med tanke på deras strulande och halvsanningar.
August 17, 2001
Här kan ni läsa en artikel på the inq också:
http://www.theinquirer.net/?article=8498
Särskilt sista stycket är lite roligt, dock inte för nVidia 😉
November 29, 2001
Marquzz wrote: Här kan ni läsa en artikel på the inq också:
Sista styckena är ju illa.
Inte så vasst om nVidia säge rupp kontakten med journalister som tagit dem på bar gärning.
Inte så kul om tex. nV sa upp kontakten med oss på NH för att jag skrev denna nyhet. :/
(Å andra sidan har vi ju inte fått några testprodukter ännu trots diverse löften så just nu kanske dte inte hade gjort så stor skillnad. Men vi har ju nu fått indikatione rpå att vi ska få hit NV35, 34 och 32 vilket man inte vill förhindra ju)
Aja jag litar på att de inte kan svenska 😉
August 17, 2001
UndaC wrote: [quote=Marquzz]Här kan ni läsa en artikel på the inq också:
Inte så vasst om nVidia säge rupp kontakten med journalister som tagit dem på bar gärning.
Inte så kul om tex. nV sa upp kontakten med oss på NH för att jag skrev denna nyhet. :/
(Å andra sidan har vi ju inte fått några testprodukter ännu trots diverse löften så just nu kanske dte inte hade gjort så stor skillnad. Men vi har ju nu fått indikatione rpå att vi ska få hit NV35, 34 och 32 vilket man inte vill förhindra ju)
Hehe, ja, vi får hoppas på det 😉
June 28, 2001
UndaC wrote: [quote=Marquzz]Här kan ni läsa en artikel på the inq också:
gissa vilka drivrutiner dom kommer att skicka med. 🙄
1 Guest(s)