FX 5900 Ultra, inte så häftigt ändå?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FX 5900 Ultra, inte så häftigt ändå?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2003 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Game PC har slängt ihop en recension på inte mindre än tre stycken GeForce FX 5900 Ultra. Gainward, MSI och eVGA är representerade. Det som gör recensionen lite ovanlig är två saker:
Dels att de testar ovanliga spel (GTA: VC, NOLF 2, WC III, Freelancer och UT2003) men framförallt att FX 5900 Ultra får pisk i exakt samtliga tester.
Ofta får det tom. en omgång av det numera pensionerade Radeon 9700 Pro. Faktum är att 9700 Pro är snabbare i 6 av de tio testerna.

I all rättvisas namn är det dock en olycklig skara tester de valt att testa FX med. Men oavsett vad kan man inte undgå att överraskas av vad ATi åstadkom med sitt R300 (Radeon 9700/9700 Pro).

Läs recensionen här.

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
363992
July 3, 2003 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt 8)

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
364001
July 3, 2003 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyhet wrote:
I all rättvisas namn är det dock en olycklig skara tester de valt att testa FX med.

Jag skulle vilja säga att det är en ovanligt bra samling tester då det mer speglar gemenemans vardag. Jag gör faktiskt andra saker än att lira q3 och köra 3dmark på min burk även om alla recencenter gärna vill tro det.
Det är dessa "standardtester" som gör det möjligt för tillverkarna att optimera sina drv. och lura den vanlige användaren.

I all rättvisas namn är det dock en olycklig skara recencenter som alltid har med samma tester för att alla andra har det 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364009
July 3, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Nyhet] I all rättvisas namn är det dock en olycklig skara tester de valt att testa FX med.

Jag skulle vilja säga att det är en ovanligt bra samling tester då det mer speglar gemenemans vardag. Jag gör faktiskt andra saker än att lira q3 och köra 3dmark på min burk även om alla recencenter gärna vill tro det.
Det är dessa "standardtester" som gör det möjligt för tillverkarna att optimera sina drv. och lura den vanlige användaren.

I all rättvisas namn är det dock en olycklig skara recencenter som alltid har med samma tester för att alla andra har det 😉

Jag syftade snarare på att de lyckats välja ut fyra av de spel som FX presterar sämst i för tillfället.
Hade jag velat hade jag kunnat göra samma sak fast omvänt.
Dvs. valt ut fyra spel som Ati presterar dåligt i.

Därav min kommentar.

fast det är ju helt sant att vi recensenter måste tänka om
mitt problem nu är att jag inte fått behålla alla kort jag testat
därmed måste jag ju köra samma tester som jag körde i förra recensionen så att säga för att ha något att jämföra med

men from. augusti kommer jag ändra testmetodiken rätt radikalt hoppas jag

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
364013
July 3, 2003 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Du skulle inte kunna ge exempel på lite lir som 9700/9800 halkar efter i?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364014
July 3, 2003 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

3ddul wrote: Du skulle inte kunna ge exempel på lite lir som 9700/9800 halkar efter i?

GunMetal, Silent Hill 2, Serious Sam 2 tre av mina favvospel för tillfället som jag kommer på på rak arm.
Finns fler.
Dronez brukar nVidia ha en fördel i.

Doom 3.. 😉 jk

3ddul
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
Member Since:
May 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
364025
July 3, 2003 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte spelat något av de där liren =)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364027
July 3, 2003 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

3ddul wrote: Inte spelat något av de där liren =)

De är härliga, spring och köp!

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364072
July 4, 2003 - 1:59 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: fast det är ju helt sant att vi recensenter måste tänka om
mitt problem nu är att jag inte fått behålla alla kort jag testat
därmed måste jag ju köra samma tester som jag körde i förra recensionen så att säga för att ha något att jämföra med

men from. augusti kommer jag ändra testmetodiken rätt radikalt hoppas jag

Det låter lovande, nyskapande och energiskt.. på någe vis 🙂 Hoppas det blir bättre! Vad råder du mig att köpa för grafikkort nu? GFFX5900 skulle jag verkligen inte chansa på. Ett Radeon 9500 Pro > Radeon 9700 Pro, vad tror du om det? Ganska billiga med.

P
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
364088
July 4, 2003 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jag syftade snarare på att de lyckats välja ut fyra av de spel som FX presterar sämst i för tillfället.
Hade jag velat hade jag kunnat göra samma sak fast omvänt.
Dvs. valt ut fyra spel som Ati presterar dåligt i.

Därav min kommentar.

Menar du att det här är dom enda spel som FX5900 presterar dålig i?

Jag tycker det är kanonbra att dom väljer att testa andra populära spel som folk använder sig av. Vad hindrar Nvidia från att "optimera" sina drivrutiner för de vanligaste spelen som används i tester?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
364097
July 4, 2003 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe, så jevelusiskt skönt att man beställt ett sådant där powercolor-kort som fanns med i NH's roundup för ett tag sedan... det där med högre klockfrekvenser dvs. 8)

Får lov att prova en liten justering av vissa spänningar på det kortet tror jag.... 😉 Inte direkt kanske, men när man fått dit nån snygg & rejäl minneskylning kanske. Vill ju inte gärna bränna ett så dyrt kort... cry

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364190
July 4, 2003 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Hehe, så jevelusiskt skönt att man beställt ett sådant där powercolor-kort som fanns med i NH's roundup för ett tag sedan... det där med högre klockfrekvenser dvs. 8)

Får lov att prova en liten justering av vissa spänningar på det kortet tror jag.... 😉 Inte direkt kanske, men när man fått dit nån snygg & rejäl minneskylning kanske. Vill ju inte gärna bränna ett så dyrt kort... cry

Var hittade du det?
Visste inte att det anlänt än. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364191
July 4, 2003 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

P wrote:

Jag syftade snarare på att de lyckats välja ut fyra av de spel som FX presterar sämst i för tillfället.
Hade jag velat hade jag kunnat göra samma sak fast omvänt.
Dvs. valt ut fyra spel som Ati presterar dåligt i.

Därav min kommentar.

Menar du att det här är dom enda spel som FX5900 presterar dålig i?

Jag tycker det är kanonbra att dom väljer att testa andra populära spel som folk använder sig av. Vad hindrar Nvidia från att "optimera" sina drivrutiner för de vanligaste spelen som används i tester?

Nej jag menar att de har lyckats välja ut några av de få spel där FX verkligen får pisk. Vilket ger en något skev bild av prestandan.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
364210
July 4, 2003 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=[ToMaHaWk]]Hehe, så jevelusiskt skönt att man beställt ett sådant där powercolor-kort som fanns med i NH's roundup för ett tag sedan... det där med högre klockfrekvenser dvs. 8)

Får lov att prova en liten justering av vissa spänningar på det kortet tror jag.... 😉 Inte direkt kanske, men när man fått dit nån snygg & rejäl minneskylning kanske. Vill ju inte gärna bränna ett så dyrt kort... cry

Var hittade du det?
Visste inte att det anlänt än. 🙂

Om man mailar ICD så har dom det... 😉 Vi har den inte på lager, men vår leverantör har den inne. De har haft en leverans för ett par veckor sedan, men den tog slut DIREKT. Vet inte hur dom har det med lagersituationen just i detta ögonblick, men de hade ett inne när jag beställde ett till mig själv iaf... Min chef vill helst inte ligga på lager med sådana kort eftersom vi är en relativt liten butik uppe i norrland med typ sisådär en chef & två anställda... 😉

PS. Om ingen listat ut det ännu så jobbar jag på ICD under sommaren, eventuellt så får jag fortsätta från hösten & framåt också... 😀 hemsida med kontaktinfo om ni vill att vi ska ta hem några: http://www.icd.se. 😉

(Givetvis förutsatt att dom finns på lager hos leverantören. Dock kan jag nog förvarna om att priset tyvärr inte kommer att kunna konkurrera med db.com/komplett direkt om man betänker skillnaderna i omsättning och butiksstorlek osv osv. Svårt att klå jättarna då man är så liten som butik.)

EDIT: Ringde leverantören & kollade, dom hade 9st kvar för en kvart sedan. Sedan igår har dom sålt 15st. Nästa gång dom får in dom är den 14'e juli. Så om nån har panik att få tag i ett sådant så hör av er typ nu så kan vi nog hinna ta hem nåt isf.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
364236
July 4, 2003 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Såg iofs nu att vi inte ligger så pjåkigt till på det kortet, vi kan sälja det för typ 4595:-, vilket väl kan räknas som ett bra pris tycker jag... Rätt fett kort ändå.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364245
July 4, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Såg iofs nu att vi inte ligger så pjåkigt till på det kortet, vi kan sälja det för typ 4595:-, vilket väl kan räknas som ett bra pris tycker jag... Rätt fett kort ändå.

Har du verifierat klockfrekvenserna?
För 4600 är det ett FÖRBANNAT bra köp. 🙂

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
364249
July 4, 2003 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jepp, stod i utskicket. 400 på kärnan & 760 på minnena. Kollade detta med säljaren innan jag beställde kortet. Du ska inte ha ett undac? 😉

EDIT: Pastar lite från utskicket vi fick från leverantören.
Chip: R350
Tillverkningsprocess: 0.15-micron
Transistorer: ~125 mil.
Kärnans klockhastighet: 400 MHz
Minnets klockhastighet: 760 MHz / 23,8 GB/s
Pixel Shader: 2.0
Vertex Shader: 2.0
Pixel Pipelines/Pixel Fillrate: 8 / 3200 MP/s
TMU's/Texel Fillrate: 1 / 3200 MT/s
RAMDAC: (2) 400 MHz
Minne: 128 MB
Minnestyp: 256-bit, DDR-SDRAM
Anslutningar: VGA, DVI-I, S-Video ut
Extra tillbehör: S-video- och kompositkablar, DVI-VGA adapter, S-Video-komposit adapter
Mjukvara: Drivrutiner, 5 in 1 "Lite" Game CD
Fullversionsprogram: WinDVD 4, Commanche 4 och Summoner

Vill bara påminna om att leverantören inte hade kvar så många, och att dom inte får in nya förrän den 14'de juli. 🙁

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
364253
July 4, 2003 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Jepp, stod i utskicket. 400 på kärnan & 760 på minnena. Kollade detta med säljaren innan jag beställde kortet. Du ska inte ha ett undac? 😉

EDIT: Pastar lite från utskicket vi fick från leverantören.
Chip: R350
Tillverkningsprocess: 0.15-micron
Transistorer: ~125 mil.
Kärnans klockhastighet: 400 MHz
Minnets klockhastighet: 760 MHz / 23,8 GB/s
Pixel Shader: 2.0
Vertex Shader: 2.0
Pixel Pipelines/Pixel Fillrate: 8 / 3200 MP/s
TMU's/Texel Fillrate: 1 / 3200 MT/s
RAMDAC: (2) 400 MHz
Minne: 128 MB
Minnestyp: 256-bit, DDR-SDRAM
Anslutningar: VGA, DVI-I, S-Video ut
Extra tillbehör: S-video- och kompositkablar, DVI-VGA adapter, S-Video-komposit adapter
Mjukvara: Drivrutiner, 5 in 1 "Lite" Game CD
Fullversionsprogram: WinDVD 4, Commanche 4 och Summoner

hahaha de har ju jag skrivit
de har bara kopierat det ur min recension

hade jag varit du hade jag illa kvickt kollat upp om det verkligen är så snabbt

kan du ge mig kontakten till dem som gav dig den där infon, jag skulle vilja prata med dem

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
364259
July 4, 2003 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

De lovade då dyrt & heligt att det skulle vara det nya kortet & att det skulle följa specifikationerna. Ljög dom så får dom ta tillbaka kortet helt enkelt. Du har PM undac.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
364285
July 4, 2003 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Trodde att nVidia skulle fixa till så dem inte låg så mkt efter i prestanda i hög bildkvalitet.. 1600*1200 å max aniso fsaa så ligger ju fortfarande nvida långt efter. Skönt att man sitter på et 9700pro allefall

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL