Fyskprocessorn PhysX på PCI-kort av BFG|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fyskprocessorn PhysX på PCI-kort av BFG
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 1, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Fysikprocessorn PhysX ska ge oss helt ny fysikeffekter i spel och avlasta både processorn och grafikkortet från att hantera de krävande fysikeffekterna i spel. AGEIA som ligger bakom PhysX har nu fått ännu en partner som ska hjälpa dem att få ut denna intressanta krets på marknaden. ASUS har redan hoppat på tåget och sagt att man ska producera PCI-kort med AGEIAs PhysX-processor. Nu verkar det som att även grafikkortstillverkaren BGF Technologies vill vara med på ett hörn då man nu slutit ett avtal med AGEIA om att precis som ASUS tillverka PCI-baserade PhysX kort.

Korten ska husera PhysX-processorn och 128MB ram för att lagra den stora mängd data som behövs för att hantera alla fysikeffekter medan man spelar. Vi väntar fortfarande på de första riktiga testerna av PhysX och även mer information om prissättning på korten från ASUS och BFG, något vi inte vet så mycket om ännu. BFGs PhysX-kort ska dyka upp under slutet av året så vi hoppas på att få höra mer om denna mycket intressanta krets.

cyberhof
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
944823
September 1, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag väntar med spänning på dessa kort.
Jag hoppas dom blir så bra som alla verkar tro.

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
944825
September 1, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon sa att att en PPU har enPCIE 4x samt en vanlig PCI anslutning, men att man kan köra PPU i en PCIE 16x port.
I så fall borde det väl köra en PPU i ett SLI moderkort (den andra PCIE 16x till GPU/VPU). Kan någon verifiera detta?
Bäst vore ju att tillverka en PPU med PCIE 16x för att maximera brandbredden 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
944830
September 1, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Härliga nyheter. Skall beställas så fort det går!

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
944952
September 1, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer inte att förändra så värst mycket. Särskilt inte för spelupplevelsen. Och spel kommer ta årtal mer att utveckla, ribban höjs för "spelstandarden" och småföretagare försvinner mha det och EA. Spelmonopol är påväg, samt spel som kommer kosta 600kr+ och ta >4 år att utveckla. :cy:

(Läs/se/hör Carmack's keynote på QuakeCon 2005)

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
944967
September 1, 2005 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara undrar. Kan detta ge högre FPS i spel till exempel?

denstore
Member
Medlem
944971
September 1, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Kommer inte att förändra så värst mycket. Särskilt inte för spelupplevelsen. Och spel kommer ta årtal mer att utveckla, ribban höjs för "spelstandarden" och småföretagare försvinner mha det och EA. Spelmonopol är påväg, samt spel som kommer kosta 600kr+ och ta >4 år att utveckla. :cy:

(Läs/se/hör Carmack's keynote på QuakeCon 2005)

Lite väl dommedagsmässiga tankar, kanske? Det är ju redan ett flertal speltillverkare som är på gång med spel, och till och med Microsoft och Sony, med Xbox360 och PS3 kommer att kunna använda Ageias Novodex-programvara.

fackamato
Member
Medlem
944976
September 1, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Bara undrar. Kan detta ge högre FPS i spel till exempel?

Nej, men sämre.

Det var skillnad på voodoo2-tiden, då Voodoo 2 gjorde så att spelet blev snyggare OCH gick snabbare. Nu med PPU:er så blir spelet inte särskilt mycket snyggare, och definitivt inte snabbare. Men, det är väl en smaksak... Jag tror inte detta blir en hit. Men en liten optitional boost blir det väl för dom som vill se 10000 extra lådor ramla omkring i spelet 😉 🙂

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
944982
September 1, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger inte att de första titlarna med utvecklad fysik kommer vara revolutionerande men bara för att det inte blir snyggare tror jag att det blir en grym skillnad i spelupplevelse om det används på rätt sätt.
Det som ofta fattas för att man ska bli riktigt indragen i ett spel är ju just att omgivningen inte reagerar som den gör i verkligheten, det är här fysikmotorn kommer in och styr upp det hela. 🙂

Som exempel tror jag mycket väl att man inom ett eller två år kommer få panik om man stänger av fysiska effekter i ett spel när man väl sett hur det se ut när fysiken är rätt integrerad.

denstore
Member
Medlem
944994
September 1, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=Black_light]Bara undrar. Kan detta ge högre FPS i spel till exempel?

Nej, men sämre.

Det var skillnad på voodoo2-tiden, då Voodoo 2 gjorde så att spelet blev snyggare OCH gick snabbare. Nu med PPU:er så blir spelet inte särskilt mycket snyggare, och definitivt inte snabbare. Men, det är väl en smaksak... Jag tror inte detta blir en hit. Men en liten optitional boost blir det väl för dom som vill se 10000 extra lådor ramla omkring i spelet 😉 🙂

PPU:er kommer att göra spelen mycket snyggare. För första gången kan man göra saker som verkligen rör sig naturligt, och inte bara som en animerad blobb, eller en krusig yta. Vatten, eld, smält metall, hår eller varför inte bara en sådan sak som att man kan göra saker helt runda för en gångs skull? Är det inte bättre? Är inte det ett steg framåt?
Man kan göra figuer som rör sig som en människa, och inte bara som en ståltrådsgubbe med fastsydda tygbitar. Är det inte dax för det?
Ibland undrar jag varför folk envisas med att vara bakåtsträvare.....

Utöver det så kommer PhysX göra spelen snabbare, i.o.m. att den kan avlasta de delar som idag håller fysiken igång, och de resurserna kan läggas på t.ex. ai eller grafik.

fackamato
Member
Medlem
945001
September 1, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Uhm, bakåtsträvare? Det är då inte jag. Vad jag vill få sagt är att jag tror att det är för mycket hyper över det här, PPU:er osv. HL2 hade inte blivit roligare om man kunde dela lådorna i ännu mindre bitar t.ex. Hur skulle saker och ting kunna bli rundare (fler polygoner > GPU) med PPU?

denstore
Member
Medlem
945019
September 1, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Uhm, bakåtsträvare? Det är då inte jag. Vad jag vill få sagt är att jag tror att det är för mycket hyper över det här, PPU:er osv. HL2 hade inte blivit roligare om man kunde dela lådorna i ännu mindre bitar t.ex. Hur skulle saker och ting kunna bli rundare (fler polygoner > GPU) med PPU?

Jo, HL2 hade blivit oändligt mycket roligare om man hade kunnat påverka sin omgivning litegrann. Som det var nu var fysiken bara ett litet smakprov på vad man skulle kunna göra om man hade lite kraft. Men spelet i sig hade kanske kunnat vara riktigt bra om man hade kunnat slå sig igenom väggarna istället för att gå genom dörrar varje gång. Eller kanske man faktiskt skulle kunna ha lite avancerade pussel, istället för att ha 10 lådor att stapla.
Det handlar ju inte bara om att kunna dela saker i flera bitar. Det är ju bara början. Du är inskränkt. Tänk större.
Det handlar ju om att kunna bygga upp saker av tiotusentals element om man nu önskar det. Ett avloppsrör behöver inte vara uppbyggt av ett fåtal polygoner, täckt med texturer, utan man kan istället bygga upp den av ett massivt antal individuella enheter. Begränsningarna i dagens 3D-grafik kan kanske äntligen övervinnas. Men sure, om alla tänker som du, så blir det väl inte mycket utveckling överhuvudtaget.

fackamato
Member
Medlem
945021
September 1, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha. Du kanske ska se över ditt inlägg en gång till och redigera lite.

Jag är inte inskränkt.

Skit samma, du förstår inte vad jag menar och jag får inte ut någonting på att få dig att förstå vad jag menar så jag lägger ner diskussionen, efter det som står nedan.

En sak undrar jag dock, om ett rör byggs upp av s.k. "enheter", hur skall grafikkortet accelerera dessa? (lägga på textur, ljusberäkna, osv osv osv)
Eller gör PPU:n detta? Eller ska vi inte ha textur på röret? Förklara gärna mera.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL