October 31, 2001
Vi har tidigare skrivit om rättegången som pågår mellan Microsoft och ett antal amerikanska stater. Åklagarens mål är att öppna upp Windows för allmänheten så att de själva kan koda om det efter deras egna behov. Förra veckan vittnade Bill Gates och han avslutade sitt vittnesmål med hotet att om domstolen skulle döma Microsoft att gå opensource med Windows, så skulle Microsoft dra bort Windows från marknaden. Frågan är om domaren tar dessa hotelser i åtanke när han utser domen. Windows skulle nog kunna bli mycket mer flexibelt och smidigt om det fanns en viss mån av öppenhet dock inte i den utsträckning som åklagaren vill.
Källa: IDG
January 21, 2002
Det är bara att inse hur mycket pengar Microsoft tjänar på Windows varje dag och skulle göra det även om domen går emot dom. Varje dag dom skulle ha produkten tillbakadragen skulle de förlora på. Dessutom tror jag inte att aktieägarna skulle tillåta det, om nu inte Bill har majoritet så han kan göra vad han vill. Annars skulle det inte vara någon större förlust för värden, man får iaf en anledning att ta sig i kragen och lära sig Linux så småningom...
April 15, 2001
På ett sätt gillar jag inte Microsoft, och vill att dom ska börja med OpenSource istället. Men sen tycker jag också att det är fel att dom ska bli _tvingade_ till OpenSource. Det borde man ju få själv välja.
Och vad händer om dom vägrar ge ut källkoden? Ska dom bura in Bill och släppa ut han när han babblar upp källkoden?
Tänk om ni har programmerat något nytt och revolutionerande program, blir jättepopulärt, och sedan tvingas berätta hur du gjorde programmet, ganska surt va? Visst, det handlar om mer saker bl.a. integrerad IE m,m.
2 Guest(s)