April 17, 2005
NVIDIA har släppt en ny drivrutin för sina grafikkort och GeForce 190.62 WHQL har en del trevliga nyheter där NVIDIA bland annat försöker trycka på det utökade stödet för PhysX. NVIDIA säger sig ha optimerat drivrutinerna för två kommande PhysX-speltitlar, Batman: Arkham Asylum samt Darkest of Days. Exakt vilka optimeringar NVIDIA gjort i sina senaste drivrutiner är oklart men dessa två titlar hoppas man nu ska kunna öppna konsumenternas ögon för hårdvaruaccelererade fysikeffekter.
Vi har hittat videodemonstrationer som visar hur PhysX tekniken används i de två kommande speltitlarna och här finns allt från avancerade partikeleffekter till textileffekter och vindpåverkan.
Utöver den nya PhysX mjukvaran (9.09.0814) finns det även en ny DirectX API integrerad i NVIDIAs nya drivrutin. DirectCompute som utvecklats av Microsoft går att köra på både DX10 samt DX11 kompatibel hårdvara i Windows Vista eller Windows 7 och är tänkt att användas till blandannat utveckling av nya GPGPU-applikationer.
Men Compute Shader kan även användas till imponerande 3D-effekter, speciellt i Microsofts nya DX11 API. För några exempel på användningen av Compute Shaders har NVIDIA publicerat ett flertal teknikdemos på YouTube.
- NVIDIA's DirectCompute GPU ocean demo
- NVIDIA's DirectCompute GPU n-body demo
- NVIDIA's DirectCompute GPU particle simulation demo
Själva GeForce 190.62 drivrutinen går att ladda ner från NVIDIAs hemsida.
March 10, 2003
Kollade lite jämnförelse videos nyligen på det där. PhysX i batman är inte mer än den i GRAW2.
Lite papper på marken, extra dimma (som skulle gå att göra ändå) och de där effekterna på golvet/väggar som igentligen är en variant bumpmap bara.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)