August 22, 2005
Jag fick precis in vårt första retailexemplar av GeForce 6800 (icke-Ultra). Alla rykten och all information vi fått hittills har pekat på att detta kort skulle utrustas med tolv stycken pipelines men nu kan vi bekräfta att kortet enbart har åtta pipelines.
Coren går i 335 MHz medan minnet är klockat till 700 MHz. Mycket väl fick vi också en fillrate på 2607.89 MP/s då vi testade kortet lite snabbt. Den teoretiska maxgränsen för ett kort på 335 MHz med 8 pipelines ligge rpå 2680 och alltså kan vi med stor säkerhet intyga att GeForce 6800 enbart har 8 pipelines. (Vi testade även att överklocka minnet för att försäkra att vi inte var bandbreddsbegränsade men detta påverkade inte resultaten mer än cirka 10 MP/s.)
Vår roundup av årets nykomlingar på grafikkortsfronten bör bli klar innan DramHack, just nu väntar vi på nya drivrutiner från nVidia som från början var utlovade till den 6:e men som upåpenbarligen blivit försenade.
March 5, 2002
-Gurra- wrote: varför nVidia?
Vad menar du?
-Gurra- wrote: va de inte tänkt att 6800 skulle ha 12 pipelines?
Det var ju ett rykte som det står. Jag undrar verkligen hur prestandan på detta kortet blir, 9800pro kostar 2000kr, detta kort kostar väl runt 3500kr, hm. Man kanske kan låsa upp pipeline:erna (svengelska plural blir vad? :P).. :bok:
June 17, 2002
Fackamato wrote: [quote=-Gurra-]varför nVidia?
Vad menar du?
Det var ju ett rykte som det står. Jag undrar verkligen hur prestandan på detta kortet blir, 9800pro kostar 2000kr, detta kort kostar väl runt 3500kr, hm. Man kanske kan låsa upp pipeline:erna (svengelska plural blir vad? :P).. :bok:
pipeline - pipelines...
Det e ju ett engelskt ord så det går ju inte precis att sätta det i svenskt pural...
March 5, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=Fackamato][quote=-Gurra-]varför nVidia?
Vad menar du?
pipeline - pipelines...
Det e ju ett engelskt ord så det går ju inte precis att sätta det i svenskt pural...
Haha det vet jag, var ju därför jag skrev svengelska................................................................................................................................
June 17, 2002
Fackamato wrote:
Haha det vet jag, var ju därför jag skrev svengelska................................................................................................................................
Jo.. jag vet.. men du undrade hur det skulle blivit i plural som jag förstog det...
November 15, 2002
Fackamato wrote: [quote=MULLVADEN][quote=Fackamato][quote=-Gurra-]varför nVidia?
Vad menar du?
pipeline - pipelines...
He he lika bra att gå till botten med detta kluriga ord. 🙂
Ordet pipeline kan böjas med -n och -r dvs. enlig följande:
pipeline
pipeline-r
pipeline-n
Innebörden blir med andra ord att det är grammatiskt rätt att skriva pipelinerna. Fackamato hade med andra ord nästan rätt dvs. om han skippat ett e .
.
November 29, 2001
OBS: Vi har nu fått reda på att det vanliga 6800 inte ska ha åtta pipelines utan 12 precis som indikerats tidigare. Felet ligger tydligen i BIOS:et. Det som är intressant dock är att vi nu har starka skäl att tro att en version med 8 pipes kommer att lanseras förr eller senare.
1 Guest(s)