April 17, 2005
GeForce 7800 GTX verkar vara det namn vi kan vänta oss på åtminstone ett av de kort som kommer lanseras baserat på NVIDIAs G70-grafikkrets vi tidigare hört rykten om. De senaste dagarna har det skvallrats en hel del kring NVIDIAs nästa generations grafikkrets, inte minst med tanke på deras inblandning i Sonys spelkonsol Playstation 3 där man tillhandahåller den kraftfulla grafikkretsen, RSX Reality Synthesizer. På NVnews har det ny dykt upp bilder som ser ut att vara officiella marknadsföringspapper där vi hittar specifikationer och information om just GeForce 7800 GTX.
GeForce 7800 GTX ser med andra ord ut att vara ett av de första G70-baserade korten vi kan vänta oss från NVIDIA. Som namnet antyder är det en "GT(X)" modell och det kan betyda att en "Ultra(X)" modell blir aktuell i ett senare skede. På de bilder som nu läckt finns det en del specifikationer listade och dem har ni här nedan i en kort lista;
GeForce 7800 GTX
Specifikationerna avslöjar att kortet har 24 pixel pipelines och det spekuleras i att dessa kompletteras med 8-10 vertex shaders. Det kan jämföras med 16 pixel pipelines och 6 vertex shaders på NV40 (GeForce 6800 Ultra). Trots detta är den specificerade fillraten på 7800 GTX nästan dubbelt så hög som hos 6800 Ultra, 10.32 Miljarder pixlar/s jämfört med 6.4 miljarder pixlar/s. Detta kommer förmodligen från optimerade pixel pipelines. Minnesbandbredden skiljer sig dock inte mycket från dagens flaggskepp, 38.4 GB/s vs. 35.2 GB/s.
En annan intressant detalj som syns i de dokument som dykt upp är stödet för IntelliSample 4.0. 6800 Ultra har stöd för IntelliSample 3.0 och förhoppningsvis betyder det att 7800-serien har blivit optimerad ytterligare för kantutjämning och anisotropisk filtrering.
De dokument som denna information kommer från är inte officiellt släppta av NVIDIA så det är mycket möjligt att det är en fejk, men det ser trots allt trovärdigt ut.
De fullständiga dokumenten kan man hitta på NVnews.net.
Relaterade artiklar på NH: Recension av GeForce 6800 Ultra
February 16, 2004
January 12, 2004
Om 6800U har 16 pixel/clockcykel och 400Mhz core (=6.4Gpixel/s) och 7800 har 24pixel/clockcykel och 430Mhz core (=10.32Gpixel/s), varför skulle 7800 ha en effektivare pipeline?
Om siffrorna stämmer, borde det inte vara givet att kortet har 8 vertex shaders. För om nu siffrorna stämmer borde 8 vertex shaders i 430Mhz ge 860M trianglar/s om nu 6st i 400Mhz ger 600M trianglar/s (som 6800U).
2 Guest(s)