April 17, 2005
GeForce 8600 och 8500 lanserades tidigare i veckan och hittills har vi sett långt över 30 kort lanseras av mer än 10 tillverkare. Även om många använder sig av NVIDIAs referensdesign och frekvenser så finns det de som sticker ut, som till exempel Gigabyte som använder passiv kylning, eller MSI, Biostar och XFX som alla har vinklat vissa kort mot överklockare. Antalet recensioner är inte riktigt lika många som korten, men det har fortfarande dykt upp en hel del under dagarna som gått och vi ar samlat ihop dom här nedan.
Bit-tech och HotHardware har valt att göra lite större roundups där man jämför med kort från både NVIDIA och AMD/ATI. Man kan se tydligt att NVIDIAs förra mellansegment ligger långt efter den nya, men samtidigt att prestandan hos det inte så mycket dyrare 8800GTS är klart bättre, medan AMD/ATI har kort som presterar mycket jämt för mindre pengar.
:: Bit-tech :: Bjorn3D :: DriverHeaven :: HardOCP :: HotHardware :: LegitReviews :: Motherboards.org :: MVKTech :: NeoSeeker :: OCWorkbench, 2 & 3 :: overclockers.co.nz :: Presence-PC :: PureOverclock :: Technic3D :: TechReport :: TweakTown & 2 ::
November 4, 2001
Som jag sagt tidigare så är jag faktiskt ganska besviken....
Att se sig besegrade av den förra versionens kort som är billigare idag är inte speciellt kul. Känns lite som att man byter DX10 mot hastighet (om man jämför med andra kort i samma prisklass).
Dom överklockade 8600GTS korten kostar (precis som mer eller mindre alla sajter säger) inte speciellt mycket mera än tex 8800GTS. Dryga 300:- för en jätteökning i prestanda sätter ju inte konsumenten i en svårt sitts, om man uttrycker sig så.
Tyvärr verkar grunden till G80 arkitekturen vara ett problem. Korten är utrustade men många shaderenheter som snurrar på i högra frekvenser för att sedan dras ner av smala bussar egentligen.
February 5, 2005
Själv tror jag inte det är minnesbandbredden som är det största problemet, iof på höga upplösningar och med AA på så kan det kanske ställa till problem, men det är ett midrange-kort så det är inte fullt lika intressant, 1280*1024 är sweet-spoten för det här grafikkortet.
shaderenheterna däremot trodde jag skulle vara flera, då man tittar på siffrorna ser man att 8600 har 1/3 av antalet shaderenheter jämfört med 8800GTS, men samtidigt "bara" halva minnesbandbredden, så antalet shaders minskade mer än minnesbandbreden.
Iof är shaderna klockade högre så det kanske tar ut sig i slutändan ändå!?...
Det verkar iaf som att kortet klarar sig bättre och bättre desto nyare spel man kör, det är ju ett positivt tecken inför framtiden iaf!
September 1, 2002
Tyvärr presterar de rikigt dåligt tycker jag. Förväntade mig ett prestandalyft ungefär så att 8600GTS skulle motsvara 7900GT-prestanda ungefär. Men nu presterar det mer som 7900GS och även 7600GT, vilket jag tycker är undermåligt för ett "nytt" mid-range-kort.
Hoppas mkt på ATI nu, de får se till att släppa sina kort snart!
1 Guest(s)