GeForce FX dött innan det ens anlänt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
GeForce FX dött innan det ens anlänt
jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 8, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, det har varit väldigt mycket "nyheter" om det här i över en vecka nu. Ärligt talat har jag inte tyckt att någon av källorna har verkat tillförlitlig. Nu får vi dock höra samma sak från en mer respektabel källa: [H]ardOCP.
Vi vill gärna fortsätat att behandla detta som ett rykte, så innan ni läser vidare tänk på att denna informationen inte är bekräftad av nVidia. Nåväl tanken är ett det svala, nästan iskalla mottagandet, av GeForce FX 5800 Ultra har fått nVidia att tänka om. Kortet är svårt att tillverka, presterar under förväntan, låter som en mindre dammsugare, väger nästan ett kilo, utvecklar värme som Tjernobyl och kostar skjortan. Så de har nu insett att det nog inte kommer bli så lätt att få dem sålda, istället kommer nVidia sälja av de 5800 Ultra-versioner som de redan tillverkat och istället satsa på icke-Ultra-varianten. Ni som läst testerna på nätet har säkert sett att den varianten, i den stora majoriteten av testerna, är sämre än Radeon 9700 Pro tex. Teorin är att nVidia istället lägger precis allt krut på att få ut "NV35" (GeForce FX är "NV30") genom dörren illa kvickt. De flesta som följt nVidia genom tiderna har säkert märkt trenden där nVidia först släpper en lite mer "anonym" version av sitt grafikkort och sedan följer upp med ett riktigt monster.
Vi kan inte annat än hoppas att så blir fallet ännu en gång då ATi snart kommer ha sitt R350 (aka Radeon 9900/Pro) på marknaden.
Frågan är ju bara: hur länge ska vi vänta?
FX blev 6 månader försenat, om inte mer, och nu ska vi vänta ytterligare några månader på att de ska rätta till "felen" med kortet?

Lita på att vi kommer att hålla er uppdaterade.

Läs mer här.

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
267814
February 8, 2003 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kanske vore bäst av nVidia att inte lägga så otroligt mycket pengar på Geforce FX genom att bygga kortet och istället göra ett nytt kort.

Är det här första gången det händer? Ett företag drar tillbaka sin produkt efter miljonförlustar innan ens kortet är släppt?

HyperKossan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 348
Member Since:
August 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
267873
February 8, 2003 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

oväntat... lr inte 😮

Staffe79
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
December 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
267945
February 8, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan det måste ju vara ganska stor förlust för de ändå, tänker mest på hur mycket bara reklam kostar. Men det lär ju inte förstöra nvidia totalt åtminstone inte än.

misko
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
Member Since:
December 30, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
267946
February 8, 2003 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Samtidigt kan vi, precis som [H]ardOCP, passa på att nämna att informationen om Radeon 9700 Pro's uppföljare som man kunnat läsa på X-Bit Labs mest är resultatet av vilda spekulationer och förvirrade skribenter. Det är också därför NH valt att ignorera rapporterna därifrån. (Kallas "källkritik" för de kollegor som inte är bekanta med begreppet.)

Är det det som är din definition av källkritik? Att posta andras sidors uppgiter som något som ni själva forskat fram?

Patetiskt...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
267991
February 8, 2003 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

misko wrote:

Samtidigt kan vi, precis som [H]ardOCP, passa på att nämna att informationen om Radeon 9700 Pro's uppföljare som man kunnat läsa på X-Bit Labs mest är resultatet av vilda spekulationer och förvirrade skribenter. Det är också därför NH valt att ignorera rapporterna därifrån. (Kallas "källkritik" för de kollegor som inte är bekanta med begreppet.)

Är det det som är din definition av källkritik? Att posta andras sidors uppgiter som något som ni själva forskat fram?

Patetiskt...

hehe eller så kanske jag lyssnade på David Orton när han berättade om hur deras framtida tillverkningsprocessor skulle se ut för flera månader sedan (Dec 2002) och därför insåg att Xbit labs bara har varit snurriga i huvet

jag förmodar att HardOCP också lyssnat på David och därför vet att det som Xbitlabs säger är med all sannolikhet fel

jag är inte at liberty att avslöja all info som jag har men jag kan ju säga som så mycket att ATi kommer att lansera två nya kort snart
R350 på 0.15 micron = Radeon 9900(/Pro)
RV350 på 0.13 micron = lågbudgetkort
(och även RV280 som jag förmodar bara är en upphottad version av 9000 med stöd för AGP 8x)

verkar det sannolikt att ATi väljer att kalla det sämre kortet för Pro...
knappast

ATis nästa storkort, R400, kommer ju säkert att bygga på 0.13 micron men det är för lång tin i framtide för att det över huvud taget ska vara sannolikt att det kommer kallas Radeon 9900 Pro

anledningen att jag inte postat detta är för att jag inte såg meningen att posta "anti-nyheter"
istället valde jag att kommentera det nu i samband med denna nyheten (logiskt nog eftersom HardOCP också gjorde det)

kanske inte ska allt för förhastade slutsatser nästa gång?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268118
February 8, 2003 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Har varit å läst lite in NV News forum å där är det väldigt många som är lite väl överpositiva vad gäller NV35. De finns de som tror att det kommer om 3 månader å ha 256bit minnesbuss villket är rätt flummigt att tro eftersom 256bit DDR2 är enormt dyrt just nu, antingen har man 256 eller DDR2. Tror knappast att nVidia "byter ner" sig.

GFFX är egentligen ganska lustigt gjort. GF3 blev ju en succé tack vare efektiv minneshantering bland annat. Nu har ATi samma sak på sina kort å har kört på att optimera gammal teknik till det yttersta medans nVidia har satsat på att vräka på med dyra .13 å DDR2 utan optimering. Man tycker ju att de borde ha lärt sig som ATi har gjort =)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268140
February 8, 2003 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Har varit å läst lite in NV News forum å där är det väldigt många som är lite väl överpositiva vad gäller NV35. De finns de som tror att det kommer om 3 månader å ha 256bit minnesbuss villket är rätt flummigt att tro eftersom 256bit DDR2 är enormt dyrt just nu, antingen har man 256 eller DDR2. Tror knappast att nVidia "byter ner" sig.

Bara liten korrigering, det är inte själva minnet som avgör direkt om det ska köras i 256 bits eller ej
det är coren/minnescontrollern/PCBn

jag tror starkt att NV35 kommer bli riktigt bra, utan tvekan kommer det vara bättre än R350 skulle jag nog våga säga
fast att det kommer komma ut så snart som i april som vissa fått för sig verkar synnerligen osannolikt

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268176
February 8, 2003 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Dead Glory]Har varit å läst lite in NV News forum å där är det väldigt många som är lite väl överpositiva vad gäller NV35. De finns de som tror att det kommer om 3 månader å ha 256bit minnesbuss villket är rätt flummigt att tro eftersom 256bit DDR2 är enormt dyrt just nu, antingen har man 256 eller DDR2. Tror knappast att nVidia "byter ner" sig.

Bara liten korrigering, det är inte själva minnet som avgör direkt om det ska köras i 256 bits eller ej
det är coren/minnescontrollern/PCBn

jag tror starkt att NV35 kommer bli riktigt bra, utan tvekan kommer det vara bättre än R350 skulle jag nog våga säga
fast att det kommer komma ut så snart som i april som vissa fått för sig verkar synnerligen osannolikt

Det räcker ju inte med att kortet klarar av 256bit heller, minnet måste ju åxå klara av det. R300 å R350 har ju enligt ATi stöd för DDR2 men det finns idag nästan inga DDR2 minnen för 256 bit att få tag på å de som finns är väldigt dyra.

Jag skulle inte säga utan tvekan bättre än R350. Fast vore jag nVidia så skulle jag bita mig i läppen å försöka glömma R350 å satsta på att konkurera med R400. Frågan är hur långt nVidia kan komma med NV35 utan att ta fram ett helt nytt kort. De lär ju inte ha 256bit minne om de inte vill bli försenade å för dyra igen.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268201
February 8, 2003 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Det räcker ju inte med att kortet klarar av 256bit heller, minnet måste ju åxå klara av det. R300 å R350 har ju enligt ATi stöd för DDR2 men det finns idag nästan inga DDR2 minnen för 256 bit att få tag på å de som finns är väldigt dyra.

Du har nog fått det om bakfoten. Det där är upp till minnescontrollern.

nVidia hade kunnats mälla på en 256 bits minneskontroller på ett kort just precis nu o så hade de fått 32 GB/s istället.

Precis som att minnet som sitter på 9700 Pro inte helt sällan är exakt samma typ av minne som du hittar på Ti4600:or

kolla också tex. på Dual Channel tekniken på moderna moderkort
minnet där är 64 bits per stick
kör du det tillsammans i dual channel blir det 128 bits

= minneskontrollern sköter jobbet

samma princip gör också att den 128 MB+ optimerade kontrollerna på R300 bara kan fungera i 128 bits max när du bara har 64 MB

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268225
February 8, 2003 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=Dead Glory]Det räcker ju inte med att kortet klarar av 256bit heller, minnet måste ju åxå klara av det. R300 å R350 har ju enligt ATi stöd för DDR2 men det finns idag nästan inga DDR2 minnen för 256 bit att få tag på å de som finns är väldigt dyra.

Du har nog fått det om bakfoten. Det där är upp till minnescontrollern.

nVidia hade kunnats mälla på en 256 bits minneskontroller på ett kort just precis nu o så hade de fått 32 GB/s istället.

Precis som att minnet som sitter på 9700 Pro inte helt sällan är exakt samma typ av minne som du hittar på Ti4600:or

kolla också tex. på Dual Channel tekniken på moderna moderkort
minnet där är 64 bits per stick
kör du det tillsammans i dual channel blir det 128 bits

= minneskontrollern sköter jobbet

samma princip gör också att den 128 MB+ optimerade kontrollerna på R300 bara kan fungera i 128 bits max när du bara har 64 MB

Hmm, jag läste nån artickel nånstans som påstod det iaf =) Minns inte var dock, läser en hel del varje dag...

misko
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
Member Since:
December 30, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
268267
February 9, 2003 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: anledningen att jag inte postat detta är för att jag inte såg meningen att posta "anti-nyheter"
istället valde jag att kommentera det nu i samband med denna nyheten (logiskt nog eftersom HardOCP också gjorde det)

precis.. och du är min och alla andras hjälte...

det som däremot är svårare att förstå är varför du uttrycker dig på ett så spydigt sätt i dina nyheter?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268270
February 9, 2003 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

misko wrote: [quote=UndaC]anledningen att jag inte postat detta är för att jag inte såg meningen att posta "anti-nyheter"
istället valde jag att kommentera det nu i samband med denna nyheten (logiskt nog eftersom HardOCP också gjorde det)

precis.. och du är min och alla andras hjälte...

det som däremot är svårare att förstå är varför du uttrycker dig på ett så spydigt sätt i dina nyheter?

Kommentaren var mer av humoristisk natur. Men visst humor, sarkasm, ironi osv. är inte så lätt att vidarebefodra genom ett tangentbord.

Men sen var det också en befogad kommentar tycker jag personligen då väldigt många sidor (både svenska och internationella) helt enkelt gör på internetjournalistikens första regel "desto fler sidor som skrivit något desto mer sant är det" och även den andra "bättre att posta nyheten overifierad, så vi får ut den snabbt, än att kolla upp sanningshalten"
Källkritik har blivit förlegat.

Folk verkar tycka det är bättre att hoppa på sensationalism än undersökande journalistik.

Och visst NH är inte perfekta men de gånger vi tvivlar så skriver vi det och betonar att det är just obekräftade uppgifter eller rena rama rykten.

Förresten, när du säger "i dina nyheter" vilka syftar du då på förutom denna?
Om jag generellt sett ger ett spydigt intryck så får jag ju verkligen ändra på det för det är verkligen inte min intention.

misko
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
Member Since:
December 30, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
268273
February 9, 2003 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Men sen var det också en befogad kommentar tycker jag personligen då väldigt många sidor (både svenska och internationella) helt enkelt gör på internetjournalistikens första regel "desto fler sidor som skrivit något desto mer sant är det" och även den andra "bättre att posta nyheten overifierad, så vi får ut den snabbt, än att kolla upp sanningshalten"
Källkritik har blivit förlegat.

Så med andra ord enligt din definition av "journalistisk källkritik".. det är ok att posta rykten så länge man säger att det är rykten :)..

det enda du gör är att posta samma information som ALLA ANDRA med det korta tillägget att "det här är ett rykte".. något som är jävligt underförstått när det gäller alla "nyheter" om framtida obekräftade grafikprodukter.. go figure..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268279
February 9, 2003 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

misko wrote: Så med andra ord enligt din definition av "journalistisk källkritik".. det är ok att posta rykten så länge man säger att det är rykten :)..

det enda du gör är att posta samma information som ALLA ANDRA med det korta tillägget att "det här är ett rykte".. något som är jävligt underförstått när det gäller alla "nyheter" om framtida obekräftade grafikprodukter.. go figure..

Som sagt rör jag helst inte vid rykten där jag sjävl inte kan finna någon sanninsghalt eller iaf logik. Annars hade jag postat Xbitslabs artikel för att bra tag sen. Nyheter om ATis framtida kort dessa dagar har ganska högt nyhetsvärde...

Om jag skriver om rykten så betonar jag dels att det är rykten men sen formulerar jag mig även annorlunda i själva nyheten.
Istället för att skriva tex. "Radeon 9900 Pro kommer ligga på 0.13 micronsteknologi" så hade jag sagt "Enligt -källan- kommer bla bla"

Tillsammans tycker jag att det utgör en ganska stor skillnad.

Och jag håller inte med dig om att något skulle vara underförstått. Speciellt inte när folk skriver saker som om det vore fakta. De flesta läsare beger sig till sidor som denna för att få ny information. Det är upp till oss skribenter att sålla ut trovärdigt material och presentera det på ett sådant sätt att missförstånd inte uppstår.
Annars sprider sig dessa saker som löpeld och när till slut 15 sidor skriver "Radeon 9900 Pro kommer att ligga på 0.13 microns tekn." så blir det allmänt vedertaget som sanning.

Och att säga att det skulle vara underförstått att det är ett obekräftat rykte tror jag sannerligen är att överskatta läsarna.
Inget illa menat mot dem, men det är ungefär som att jag läser lite HiFi tidningar då och då för att se vad som är på G. Om de skulle skriva något om Panasonics osläppta DVD-spelare med nån ny revolutionerande funktion så hade jag inte varit i en position där jag kunde avgöra om detta rörde sig om en utannonserad produkt eller om det var inofficiell informatione eller bara ett lössläppt rykte.

Så jo, jag tycker det kan göra en världs skillnad med de små formuleringsvariationerna. Det är det som gör att Se och Hör är ännu värre än Svensk Damtidning osv.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268282
February 9, 2003 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

I vilktet fall: ska vi fortsätta denna diskussionen får vi göra det i en separat tråd eller via PM-funktionen.

Nyhetsinläggen är till för att diskutera själva nyheten, i detta fallet GeForce FXs vara eller icke vara.

Alcatraz
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
December 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268356
February 9, 2003 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print
TurboBird
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
January 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268465
February 9, 2003 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att ange HardOCP som "respektabel källa" i dagens läge måste erkännas ganska tragiskt. Ingen annan stor hårdvarusida kan rimligtvis sprida så mycket lögner som de gör. Är man medveten om bara en del av det som hänt där det senaste tiden gör man bäst i att inte plocka nyheter därifrån över huvud taget... än mindre kalla dem respektabel källa.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268475
February 9, 2003 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

TurboBird wrote: Att ange HardOCP som "respektabel källa" i dagens läge måste erkännas ganska tragiskt. Ingen annan stor hårdvarusida kan rimligtvis sprida så mycket lögner som de gör. Är man medveten om bara en del av det som hänt där det senaste tiden gör man bäst i att inte plocka nyheter därifrån över huvud taget... än mindre kalla dem respektabel källa.

Kyle o Co har blivit demoniserade, jag snackar en hel del med de flesta större sidor och HardOCPs staff är bland den vettigaste kan jag lova.

I detta fallet vet jag ju dessutom vad Kyle grundar sig på och därför kan jag kalla det respektabelt.

TurboBird
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
January 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
268485
February 9, 2003 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vadå demoniserade? Självklart blir många upprörda när det publiceras lögner. Bara recensionen av P4 3,06 och deras senaste artikel om 4,44GHz P4 borde vara tillräckligt för vem som helst att fatta att den respekt de måhända en gång haft knappast är värd någonting. Att ändra siffror lite när och som man vill, hävda att det tusentals människor sett med sina egna ögon aldrig existerat och dessutom banna alla som ställer för svåra frågor är inte vad jag kallar respektabelt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 26
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL