April 17, 2005
[Image Can Not Be Found]
Lanseringen av GeForce GTX 400-serien kommer att avverkas i slutet av månaden och på NordicHardware har vi så sent som idag satt tänderna i NVIDIAs nya grafikkortsmodeller. Fram tills lanseringen i slutet av månaderna kommer vi inte att publicera mycket mer ingående information om NVIDIAs nya kort men lita på att vi kommer gottgöra för detta vid lanseringsdagen. Under dagen har vi i alla fall nåtts av uppgifter från en stor svensk återförsäljare som kunnat ge oss en första bekräftelse på GeForce GTX 400-familjens prissättning.
Riktpriserna som är fastsatta ligger på 5100 svenska kronor för toppmodellen GeForce GTX 480 respektive 3550 svenska kronor för GeForce GTX 470. Priserna som syns på lanseringsdagen kan skilja sig något från detta, särskilt beroende på återförsäljare och även om riktpriserna förmodligen är något avrundade kan vi trots allt få en tydlig bild av NVIDIAs prissättning.
Grafikkort | Transistorer | Pris |
GeForce GTX 480 | 3 miljarder | ~5100 SEK |
GeForce GTX 470 | 3 miljarder | ~3550 SEK |
Radeon HD 5970 | 2 x 2,15 miljarder | ~5600 SEK |
Radeon HD 5870 | 2,15 miljarder | ~3600 SEK |
Radeon HD 5850 | 2,15 miljarder | ~2600 SEK |
GeForce GTX 480 kommer vara betydligt dyrare än dagens snabbaste singel-GPU grafikkort, Radeon HD 5870. Men samtidigt ska man sitta på ett lägre pris än AMDs dubbel-GPU grafikkrets Radeon HD 5970, vilket också är förståligt med tanke på den merkostnad en extra GPU tillför.
[Image Can Not Be Found] Bildkälla: Donanimhaber
GeForce GTX 470 har ett pris nästan identiskt med de billigare Radeon HD 5870 korten på marknaden idag och vi skulle nog kunna räkna med en tuff fajt rent prestandamässigt.
NVIDIAs nya grafikkort kommer utan tvekan innebära en stor investering. Men kan man möta detta med tillräckligt hög prestanda finns det utan tvekan hopp. Men vi vet samtidigt att AMD har lite egna planer för att sätta käppar i hjulet för NVIDIAs nykomlingar.
NVIDIAs GeForce GTX 400-serie ska finnas på butikshyllorna redan första veckan i april och kanske till och med på måndagen den 29 mars, men detta beror samtidigt på hur smidigt logistiken fungerar innan lanseringen.
July 4, 2008
Vi kan ju redan nu konstatera att Fermi lär vara den mest hypade grafikkorts arkitekturen, så länge jag följt branschen iaf.
Det är lite märkligt också att vissa sidor anger ett pris omkring 4200 för GTX470 och ni anger 3500. Ska bli spännande att se. Men om Nvidia vill kunna konkurrera så sätter de antagligen ett pris under 5870 för GTX470
December 22, 2002
ska bli kul att se tester, undrar hur det är mitt gfrafikort 🙂
- MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150
- Intel Core i7 4790K 4,0GHz
- Inno3D iChill GeForce GTX 980 4GB
- Kingston SSDNow V300 120GB (2 st)
- Corsair Hydro H110 (Water cooling)
- HyperX Beast 16GB 2400MHz
- Chieftec Nitro 88 850 W modular
- Corsair Carbide Air 540 Cube Case + 7 fans inside the case.
- Seagate 2 TB
- Seagate 1 TB
- 300GB Western Digital VelociRaptor ICE
- Fancontroller
- Harman & Kardon Soundsticks II
- Steelseries Apex RAW
- Samsung 27 inch 3d monitor 120 hz
- BenQ 32" LED BL3200PT Quad-HD
June 30, 2002
Ganska väntade priser men på sitt sätt tråkigt, blir mindre anledning för AMD att sänka sina priser.
Vad jag har sett och läst hittills så lär de priserna locka inbitna NVidia-frälsta men övriga som köper "bästa kortet för pengen" väljer AMD. De behöver inte ens sänka priserna enligt detta... jag lurar nästan på att specialversionerna av 5870 (upphottade samt med 2 GB) kommer att vara vassare än GTX 480 i de flesta spel och att GTX 470 endast i undantagsfall (tesselation) når upp till standardversionen av 5870.
5970 är fortsatt ohotad prestandaledare till ett pris som knappt överstiger GTX 480.
July 4, 2008
RoadRunner wrote: Ganska väntade priser men på sitt sätt tråkigt, blir mindre anledning för AMD att sänka sina priser.
Vad jag har sett och läst hittills så lär de priserna locka inbitna NVidia-frälsta men övriga som köper "bästa kortet för pengen" väljer AMD. De behöver inte ens sänka priserna enligt detta... jag lurar nästan på att specialversionerna av 5870 (upphottade samt med 2 GB) kommer att vara vassare än GTX 480 i de flesta spel och att GTX 470 endast i undantagsfall (tesselation) når upp till standardversionen av 5870.
5970 är fortsatt ohotad prestandaledare till ett pris som knappt överstiger GTX 480.
Nu vet vi ju dock inte de slutgiltiga prestanda siffrorna än. Om Nvidia får till med riktigt med skjuts så kanske AMD får sänka priser. Men det lutar väl mer åt att priserna kommer ligga kvar på stabila nivåer.
1 Guest(s)