April 17, 2005
GeIL och A-DATA är två av dem minnestillverkare som passat på att visa nästa
generations minnesteknik på Computex i form av DDR3-minne. Båda tillverkarna har
DDR3-moduler i sin monter som är specificerade till mycket fina DDR3-1333
hastigheter vilket kan jämföras med runt 1000MHz som de snabbaste DDR2-modulerna
är specificerade till i dagsläget. Minneslatenserna är dock inte lika
imponerande hos DDR3-modulerna och även om varken A-DATA eller GeIL gick ut med
några specifika inställningar ska man använda sig av CL7 latenser medan CL5 lär
vara ganska aggressivt för DDR3-tekniken när den lanseras. Just
lanseringsdatumet för DDR3 är ännu oklart och styrs självklart mycket av AMD och
Intel när de känner för att anamma den nya minnestekniken.
[Image Can Not Be Found] Bild från TechPowerUp!
[Image Can Not Be Found] Bild från TechPowerUp!
August 23, 2003
eXcore wrote: OMG!! går vi tillbaka i utveklingen eller.. trorde att ddr 3 skulle vara som ddr 2 fast mycket bättre cl.. gjorde dom mig besvikna..
Är också besviken. Men jag hoppas att man kan pressa ner latenserna ytterliggare till 2008. Då AMD kommer lansera moderkort med stöd för DDR3-minnen. Kanske med socket AM3 i samma veva.
February 12, 2003
Dinos wrote: Tror knappast att dom kan fila till det frånCL7 ner till 4 eller 3. Lär ju krävas en hel del mer volt för det osv.
Du har ju någorlunda schyssta timings på grafikkort med GDDR3, så det ska nog gå.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att CL7 kommer vara standard när det kommer till kritan, tror det kommer vara DDR2-latenser eller lägre.
May 27, 2006
Mean Machine wrote:
Du har ju någorlunda schyssta timings på grafikkort med GDDR3, så det ska nog gå.Jag har väldigt svårt att tänka mig att CL7 kommer vara standard när det kommer till kritan, tror det kommer vara DDR2-latenser eller lägre.
GDDR3 är DDR2 anpassat för grafikkort. GDDR4 är DDR3 och det finns inte på marknaden än. Vad får man tag på latenser på GDDR? Har aldrig sett några såna siffror.
Hur är det med logiken i DDR3, kommer man kunna ha fler minnesoperationer "in flight" än med DDR2? Isf kan man ju tänka sig att det behövs när quad cores kommer kanske.
February 12, 2003
maglar wrote: GDDR3 är DDR2 anpassat för grafikkort. GDDR4 är DDR3 och det finns inte på marknaden än. Vad får man tag på latenser på GDDR? Har aldrig sett några såna siffror.
Hur är det med logiken i DDR3, kommer man kunna ha fler minnesoperationer "in flight" än med DDR2? Isf kan man ju tänka sig att det behövs när quad cores kommer kanske.
Du kan ju ställa in latenser på ATI's grafikkort i ATI Tray Tools iaf, om det skulle vara nånting. Visst, det är bara 256MB totalt utspridda på 32MB-chip, så det är väl lite missvisande... Fast jag har ärligt talat ingen större koll på mycket annat än DDR-moduler och att GDDR3 är _way_ snabbare än DDR1/2 på grafikkort. 😉
1 Guest(s)